Suppo och Tardozzi lämnar Ducati

Fast det sista racet var nog inte det avgörande, snarare när Fabrizio slogs med Haga på Imola och vann.

Det var klart och tydligt då att Fabrizio inte hade en chans på titeln och att Haga var den som skulle slåss om den..

Om du överhuvudtaget hängt med i motorsport de senaste åren så vet du att teamorders är nåt som existerar. Tredje racet från slutet existerar de i allra högsta grad. Du är bara naiv om du tror nåt annat.

Lite motsägelsefullt va?

Du håller på Haga hör jag

Det handlar inte om vem man håller på. Näst sista omgången och en av stallets förare har chans att ta titeln, den andre är i stort sett klar för att komma tre och har ingen chans på vare sig titeln eller andra platsen.
Oavsett fansen tycker är mest rättvist och så vidare så skulle det kommit team-orders normalt sett. Varför det inte gjorde det kan man bara spekulera i.

Ljuset i slutet på tunneln för HRC. Vore riktigt kul om Stoner körde Repsol-Honda 2011, vilket på ett mycket praktiskt sätt öppnar upp för...just det: Rossi och Burgess till Bologna som plötsligt står med öppna armar.

:tummenupp :banana

Det kan ligga nåt i det där. Wayne Gardner tycker likadant iallafall och ger Honda hård kritik för att ha tappat greppet de hade om 500/MotoGp.

http://moto-racing.speedtv.com/article/motogp-gardners-plan-team-stoner-with-pedrosa-at-hrc/

Hur stor Valentino än är så har jag en känsla av att Stoner-Honda skulle vara snabbare än Rossi-Ducati...

Intressant intervju med Tardozzi som lämnar öppet för mer spekulation, åtminstone gällande Imola.
Speciellt det här svaret.

Q Many people wonder how the championship was managed, with Fabrizio and Haga, and lack of team orders.

A First of all, I think that the end of the championship is not the one - the real finish of the championship is not the six points of difference, because Ben was controlling the situation on the second race. Lack of orders, or whatever it happens in Imola, belongs to Ducati decision that what really happened in Imola, I think that just two people knows in the proper way, and I think that we keep for us.

http://www.superbikeplanet.com/2009/Nov/091106dozzi1.htm

Sympatisk man, Tardozzi. Kryptiskt svar. Inte kan det väl varit så att Fabrizio fick team-orders som han "glömde bort" att följa.

Det handlar inte om vem man håller på. .

Tolkningen vad som borde gjorts beror styrs i högsta grad vem man anser som borde vunnit och favoriserar, @Imaster favoriserar Haga framför Spies.
Ganska uppenbart att det finns en viss bitterhet i hans inlägg.

. Näst sista omgången och en av stallets förare har chans att ta titeln, den andre är i stort sett klar för att komma tre och har ingen chans på vare sig titeln eller andra platsen.
Oavsett fansen tycker är mest rättvist och så vidare så skulle det kommit team-orders normalt sett. Varför det inte gjorde det kan man bara spekulera i.

Spies visste förutsättningarna när det verkligen när det gällde och vann 1:a heatet och bevakade i 2:a heatet.

I detta fall kan man aldrig förneka att Haga hade chansen att avgöra på egen hand och han vurpade bort chansen när det verkligen gällde och då hjälper inga teamorders.

Det går aldrig att spekulera i vad som borde gjorts eller vad som är normalt om man inte har facit innan.
Spies är en värdig vinnare är det enda faktumet vi kan konstatera.

Last edited:
Jag håller med dig om att Spies är en värdig vinnare och att Haga hade allt i sina egna händer.
Det jag menade är att det känns förbannat konstigt om inte gavs några team-order i säsongens näst sista race när mästerskapet står på spel. Hagas nerver började svikta och jag läste i nån interjuv att han inte kunde sova på nätterna mm. F vari stort klar att komma tre i mästerskapet.
I den situationen är det bara konstigt om inga order gavs från stallet. Att MichFab vinner sitt hemmarace måste vara underordnat att en Ducati-förare tar hem titeln.

Å andra sidan så var Stoner/Honda en kraschkombo. Rossi är den av de två som presterat på flera olika fabrikat och konfigurationer.

Det var Stoners första år i MotoGp och han var förvånansvärt snabb på Hondan, i de lopp han inte kraschade. Kommer ihåg att Rossi sa något om att det var tack vare TC som en rokie kunde hålla samma tempo som honom.

Jag blev väl påverkad av att läsa Gardners uttalande men slogs av tanken att Ducatin kanske inte är så förbannat snabb, ingen annan presterar på den. Det kanske bara är Stoner som får den att se snabb ut.

Last edited:
Jag håller med dig om att Spies är en värdig vinnare och att Haga hade allt i sina egna händer.
Det jag menade är att det känns förbannat konstigt om inte gavs några team-order i säsongens näst sista race när mästerskapet står på spel. Hagas nerver började svikta och jag läste i nån interjuv att han inte kunde sova på nätterna mm. F vari stort klar att komma tre i mästerskapet.
I den situationen är det bara konstigt om inga order gavs från stallet. Att MichFab vinner sitt hemmarace måste vara underordnat att en Ducati-förare tar hem titeln.
På vilket sätt skulle ordningen påverkats av Teamorders på Magny Cours. Haga var ju före Fabrizio i båda racen.

Självklart var Haga tagen av stundens allvar och man lider med honom.

Nej, visst. Jag menade givetvis inte det näst sista utan det tredje sista, Imola.

Tur att du är på humör för seriösa diskussioner. Nej, jag höll på Biaggi och Aprilia i år men i kampen mellan Spies och Haga så höll jag på Haga.

Om du överhuvudtaget hängt med i motorsport de senaste åren så vet du att teamorders är nåt som existerar. Tredje racet från slutet existerar de i allra högsta grad. Du är bara naiv om du tror nåt annat.

Självklart gillar jag diskussioner med sakligt innehåll.

Men vill du sänka dig till att blanda in personfrågor framför sakfrågan så är det upp till dig.

Hur menar du att Imola resultatet skulle påverkat utgången ?

Haga före Fab Imola = 15p ist för 10p ledning över Spies inför Portimao.
Kanske hade lett till en mindre stressad Haga som inte taigt i så mycket så att han kraschat.
Spies hade kanske vunnit iallafall, vem vet. Och visst han var snabbast under 2009, värdig mästare.
Frågan gäller inte det utan varför Ducati inte tillämpade team-order eller om de gjorde det fast MichFab struntade i dem?

Självklart gillar jag diskussioner med sakligt innehåll.

Men vill du sänka dig till att blanda in personfrågor framför sakfrågan så är det upp till dig.

Hur menar du att Imola resultatet skulle påverkat utgången ?

Va bra, då kan du släppa tanken på att jag är 1. bitter och 2. håller på Haga. Jag började inte, lägg inte ord i munnen på mig som jag inte har sagt.

Men läs inlägg #16 igen och säg mig hur resultatet på bl.a. Imola inte påverkade.

Va bra, då kan du släppa tanken på att jag är 1. bitter och 2. håller på Haga. Jag började inte, lägg inte ord i munnen på mig som jag inte har sagt.

Men läs inlägg #16 igen och säg mig hur resultatet på bl.a. Imola inte påverkade.

Att du håller på Haga framför Spies är väl ingen hemlighet och att du anser teamorder borde ha styrt utgången är väl inte helt orimligt.

Spies var mycket medveten om vad som krävdes, faktum att Haga kraschade bort sina chanser och Spies vann i Heat 1.
Med dessa fakta hade inte Haga kunna avgjort själv trots teamorder.
Ta i beaktande att Fabrizio flera gånger varit före Spies och sett till att han hade hade en DNF på Brno och Spies knappt hade någon hjälp av Sykes.

Den huvudsaklig orsaken till att Haga förlorade titeln i slutändan var att han kraschade allt annat är bara en spekulation om vad som kanske borde vara :fakta

Intressant intervju med Tardozzi som lämnar öppet för mer spekulation, åtminstone gällande Imola.
Speciellt det här svaret.

Q Many people wonder how the championship was managed, with Fabrizio and Haga, and lack of team orders.

A First of all, I think that the end of the championship is not the one - the real finish of the championship is not the six points of difference, because Ben was controlling the situation on the second race. Lack of orders, or whatever it happens in Imola, belongs to Ducati decision that what really happened in Imola, I think that just two people knows in the proper way, and I think that we keep for us.

http://www.superbikeplanet.com/2009/Nov/091106dozzi1.htm

Tardozzi som verkligen varit bakom Ducatis framgångar i Wsbk får kliva åt sidan pga att Ducati måste låta någon ska bära skulden låter det som.
because Ben was controlling the situation on the second race
I think that just two people knows in the proper way, and I think that we keep for us

Last edited:
Det är knappast så att Ducati sparkar Tardozzi för att de inte vann i år. Mycket osannolikt med tanke på alla hans framgångar med stallet.
Tror mer på det han själv säger i interjuvn.

Att du håller på Haga framför Spies är väl ingen hemlighet och att du anser teamorder borde ha styrt utgången är väl inte helt orimligt.

Den huvudsaklig orsaken till att Haga förlorade titeln i slutändan var att han kraschade allt annat är bara en spekulation om vad som kanske borde vara :fakta

Jag anser att teamorder är lika illa som TC, det förstör racingen. Däremot förstår jag inte varför du hakar upp dig på Portimão, inga teamorder i världen kunde ha vunnit Haga nån seger där med tanke på hur mycket depåtavlor Fabrizio hann att se från sin förstaplats.
Hade Haga däremot haft 15 poäng upp istället för 10 kanske han hade varit lugnare, kört smartare och så vidare.

Det är väl självklart att det är spekulation, lika mycket som din spekulation att Tardozzi får lämna för att vara syndabock.

Det är knappast så att Ducati sparkar Tardozzi för att de inte vann i år. Mycket osannolikt med tanke på alla hans framgångar med stallet.
Tror mer på det han själv säger i interjuvn.

Du har helt rätt det verkar vara mer personliga orsaker än andra yttre faktorer.

Men han döljer något visenteligt som vi bara kan spekulera i
Because I start months ago to think about this. But I have not - I need to keep this for myself, because I don't want to make any trouble, any problem, to the team, and to the relaxed feeling and air that there is inside the team, even if now we lose the championship. We (worked) at the championship in a very good way, with the riders and the team, even if we lose. I don't want to disturb too much this very nice atmosphere, and I didn't say it to anybody, apart my wife.

Det är väl självklart att det är spekulation, lika mycket som din spekulation att Tardozzi får lämna för att vara syndabock.

Självklart en ren spekulation men precis som med Suppo som lämnar Ducati för att Rossi ska åka Ducati 2011 ? Kanske Tardozzi dyker upp i Ducatis Mgp satsning

Jag anser att teamorder är lika illa som TC, det förstör racingen. Däremot förstår jag inte varför du hakar upp dig på Portimão, inga teamorder i världen kunde ha vunnit Haga nån seger där med tanke på hur mycket depåtavlor Fabrizio hann att se från sin förstaplats.
Hade Haga däremot haft 15 poäng upp istället för 10 kanske han hade varit lugnare, kört smartare och så vidare.

Jag tror jag lämnar denna historia :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen