Supertrapp

Rebell80

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Hoj
KTM 660 SMC -04
Hej!! Är det någon som vet var jag kan få tag i en supertrapp dämpare till min Yamaha TT600R -03

// Johan

Lånar tråden lite å funderar vad supertrappen gör egentligen? Jag har sett hur den ser ut men fattar inte vitsen lixom :P

finns nog bättre dämpare ärligt talat...
många klagar på ett högt ljud även för föraren då pga av att trycket går ut åt sidorna istället för bakåt.

Jasså är det så illa?? Finns det några förslag på bra dämpare da? Har kollat på Leo Vince också.

Kan någon visa en supertrapp? Eller iaf förklara vad det är?

Kolla på CRD till TTR:en finns även krökar till den.

Bild på Supertrap.

Bifogat

• supertrap2.jpg
    supertrap2.jpg
    13.5 KB · Visningar: 208
Det Supertrapp gör reklam för är att du kan ändra mottrycket i avgassystemet genom att ändra antalet brickor. Min erfarenhet är att ju fler brickor du har, desto bättre går den. Helst 20-30 stycken, alltså.

Den egentliga fördelen är "väggen" längst bak. I korta drag;

1. Avgas öppnar och börjar pressa ut avgaser.

2. Avgaser fyller "headerpipe" (grenrörspipan).

3. Avgasventil stänger medans avgaserna fortfarande har brått ut från grenröret och skapar ett "undertryck" i röret lagom tills nästa gång avgasventilen skall öppna och underlättar därmed för avgaserna att komma ut från cylindern. (Headereffekten)

Supertrapp;

2.1. Föregående avgaspuls har lämnat röret och studsat mot locket i slutet på avgassystemet och en motpuls rör sig med ljudets hastighet i motsatt riktning mavs på utgående avgaspuls.

2.9. Precis när avgasventilen ska stänga och det viktiga "undertrycket" börjar byggas upp kommer motpulsen fram till avgasventilen och ser till att hålla bränsle/luftblandningen kvar i cylindern under tiden som avg och ins ventil överlappar varandra. Motpulsen är superpositionerad över den ordinarie avgaspulsen och påverkar inte undertryckets uppbyggnad. (Egentligen funkar detta som en expansionskammare på en 2-t, fast enklare)

Problemet är att tuna in systemet. Avståndet mellan avgasventil och "väggen" beror på cylindervolym, trimmningsgrad/overlap, varvtal osv. Det jag kan säga är att avståndet är kort. Jag tror inte man kan utnyttja motpulsfördelarna på en offroadare, avgaset är för långt. Dessutom funkar det bäst med en liten expansionsburk precis efter headern (supertrapp har detta inbyggt i vissa av sina dämpare). Dessutom måste du ha en ljuddämpare per cyl och ingen förbindelse mellan rören på en twin eller fyra, annars funkar inte motpulssystemet.

Får man det till att funka har man en "edge" över sina konkurrenter, men i verkliga livet är det mest tur om det funkar. Det brukar vara andra grejer som är viktigare som att det ska vara snyggt eller sitta på ett speciellt vis osv.

Det mest negativa med Supertrapp i min mening (bortsett från priset) är att jag tycker att de låter fånigt. Jag har bytt ut mina supertrapp mot vanliga efter ett tag.

pilsner

Jaha.. jag vet fortfarande inta vad jag ska ha...
Blir det någon märkbar skillnad på draget om jag bara byter till annan dämpare? Eller måska jag fixa ett kit till förgasaren också?

Rebell80 skrev:
Jaha.. jag vet fortfarande inta vad jag ska ha...
Blir det någon märkbar skillnad på draget om jag bara byter till annan dämpare? Eller måska jag fixa ett kit till förgasaren också?

Kitta förgasaren också så får du ut mer av det hela,sen vet jag inte hur det är med luftburken på -03 men ta bort ev snorklar under sadlen också.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT