Supersport twin?

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Om man eventuellt skulle vara ute efter en äldre tvåcylindrig sporthoj som komplement till den fyrcylindriga, vad borde man helst titta efter? Jag tänker mig följande alternativ:
Aprilia RSV 1000/Mille
Honda VTR SP-1
Suzuki TL1000R
eller för dubbla pengen, KTM RC8

För och nackdelar ?
Jag bor på Åland, så försäkring är en icke-fråga.
 
Chassimässigt ligger nog RSV och RC8 snäppet över de övriga. Jag är svag för apan efter att tidigare ägt en RSV Mille R.
 
Haft en mille, 2003 Faktory, fantastisk hoj.
Snabbast på bana enligt bike:s tester då.
Inte effekstarkast men så förlåtande chassi och går dit du tittar. Det var med en tår i ögat jag sålde den. Dessutom så vacker. Och kvalité, jag hade inga iaf inga bekymmer med den.
 
Aprilia RSV alla dagar i veckan.
Galet mycket hoj för pengarna, även med dagens uppblåsta begagnatpriser.
 
Av de alternativen hade jag valt Apan. En svart/guld factory för min del då.
Men du har ju Buell och EBR att titta på med. Udda fåglar, men tydligen ganska okej hojar.
 
Jag har, bland annat, en 2002 Mille R.
Grym hoj, och jag har tagit med den till Åland flera gånger så jag vet att dom funkar bra på dom fina vägarna där ?
Väldigt bra byggkvalitet på dom för övrigt, kräver inget mer underhåll än motsvarande Japanska hojar.
 
Oj, här var ju alla rörande eniga utom en alternativ röst. Kul! Är gen 1 av RSV att föredra över gen 2 ? Själv tycker jag gen 1 är snäppet snyggare fast den ser äldre ut, speciellt ifall man hittar den i någon färgglad variant som den gula. Men gen2 har ju lite mer toppeffekt och kanske känns mer modern överlag ?

TL1000 är ju intressant på så vis att jag aldrig haft eller ens kört en Suzuki.
 
Fyller på med en RSV1000 R modell 2005
helt fantastisk hoj och mycket iögonfallande.
Lite jobbig koppling om man kör längre sträcka med någorlunda täta växelbyte men det botas med en slavcylinder.

Har även haft SP-1 ett gäng år men mot Aprilia har den inte mycket att hämta.
 
Fyller på med en RSV1000 R modell 2005
helt fantastisk hoj och mycket iögonfallande.
Lite jobbig koppling om man kör längre sträcka med någorlunda täta växelbyte men det botas med en slavcylinder.

Har även haft SP-1 ett gäng år men mot Aprilia har den inte mycket att hämta.
Det är en intressant erfarenhet. När man ser på diverse youtube så kan man ju få intrycket att de är ungefär likvärdiga cyklar. Vad ansåg du talade mest till Aprilians fördel ?
 
jag har en TL 1000R, utan rotationsdämpare.
Jag gillar den och blir glad vaje gång jag kör den ...:lol
Man får inte tveka när man kör den, men då är den snabb och stabil
 
Det är en intressant erfarenhet. När man ser på diverse youtube så kan man ju få intrycket att de är ungefär likvärdiga cyklar. Vad ansåg du talade mest till Aprilians fördel ?
SP-1 levererades med Dunlop D 207 ett däck som gjorde hojen trögstyrd, när jag kom över ett set Metzeler Rennsport blev hojen som förbytt.
Min längd 1,88 gjorde att jag inte passade in riktigt i hojen vilket satte sina spår på körningen.

Aprilian där satt jag som gjuten och kände mig verkligen "ett med hojen"
Varvtiderna sjönk mot SP-1 mycket på grund av att ramen fick mig att känna ett förtroende jag tidigare inte upplevt.
Pirelli gjorde också sin del av den härliga känslan när böjarna avlöste varandra.
 
Däcken är fortfarande svarta och runda men bortsett från det så har det förstås varit en sjuhelsikes utveckling på tjugo år. Metzeler m9rr är min favorit i nuläget, men Dunlop Sportsmart TT är inte dumma heller.

Det som talar emot RSV något för min del är just sitthöjden, jag må vara 1,80 men har lite korta ben för min längd. Inget problem under körning förstås, men en smula osmidigt i parkeringssituationer.
 
Det som talar emot RSV något för min del är just sitthöjden, jag må vara 1,80 men har lite korta ben för min längd. Inget problem under körning förstås, men en smula osmidigt i parkeringssituationer.
Jag är 1,74 och haft Mille både gen 1 och 2.
Har oxå blivit ”begåvad” med korta ben.
Sitthöjden är inte ett problem!
Lägg istället fokus på att hitta en Mille utan elektriska gremlins är mitt tips…
 
Usch, jag ska inte läsa såna här trådar, suget efter en äldre hoj blir nästan ohanterligt. Min hoj är underbar, kul att köra, inte supersportig, men jag trivs, den går i alla lägen och är väldigt genomtänkt. Men, den har inte riktigt den där själen som en äldre hoj, den är långt ifrån lättmeckad och lite för genomtänkt.
 
Äldre hojar är "the shit". Sålde min -17 Tuono Factory och köpte en Fireblade för en tiondel av priset. Precis lika kul att köra, och pengar över att göra diverse modifikationer och uppgraderingar efter eget tycke, samt för att eventuellt komplettera med en eller två gammelsporthojar till innan de stiger i pris för mycket. Om man bara hade haft ett oändligt stort garage...
 
Oj, här var ju alla rörande eniga utom en alternativ röst. Kul! Är gen 1 av RSV att föredra över gen 2 ? Själv tycker jag gen 1 är snäppet snyggare fast den ser äldre ut, speciellt ifall man hittar den i någon färgglad variant som den gula. Men gen2 har ju lite mer toppeffekt och kanske känns mer modern överlag ?

TL1000 är ju intressant på så vis att jag aldrig haft eller ens kört en Suzuki.
Nej, gen 2 är generellt att föredra men sen spelar det ju in vilken man gillar mest utseendemässigt och karaktäristiskt.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top