Supersport twin?

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, Aprilia Mille, KTM 990 SMT, CRF450, Aprilia RS125
Om man eventuellt skulle vara ute efter en äldre tvåcylindrig sporthoj som komplement till den fyrcylindriga, vad borde man helst titta efter? Jag tänker mig följande alternativ:
Aprilia RSV 1000/Mille
Honda VTR SP-1
Suzuki TL1000R
eller för dubbla pengen, KTM RC8

För och nackdelar ?
Jag bor på Åland, så försäkring är en icke-fråga.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Chassimässigt ligger nog RSV och RC8 snäppet över de övriga. Jag är svag för apan efter att tidigare ägt en RSV Mille R.
 

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Haft en mille, 2003 Faktory, fantastisk hoj.
Snabbast på bana enligt bike:s tester då.
Inte effekstarkast men så förlåtande chassi och går dit du tittar. Det var med en tår i ögat jag sålde den. Dessutom så vacker. Och kvalité, jag hade inga iaf inga bekymmer med den.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Aprilia RSV alla dagar i veckan.
Galet mycket hoj för pengarna, även med dagens uppblåsta begagnatpriser.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Av de alternativen hade jag valt Apan. En svart/guld factory för min del då.
Men du har ju Buell och EBR att titta på med. Udda fåglar, men tydligen ganska okej hojar.
 

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Jag har, bland annat, en 2002 Mille R.
Grym hoj, och jag har tagit med den till Åland flera gånger så jag vet att dom funkar bra på dom fina vägarna där ?
Väldigt bra byggkvalitet på dom för övrigt, kräver inget mer underhåll än motsvarande Japanska hojar.
 

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, Aprilia Mille, KTM 990 SMT, CRF450, Aprilia RS125
Oj, här var ju alla rörande eniga utom en alternativ röst. Kul! Är gen 1 av RSV att föredra över gen 2 ? Själv tycker jag gen 1 är snäppet snyggare fast den ser äldre ut, speciellt ifall man hittar den i någon färgglad variant som den gula. Men gen2 har ju lite mer toppeffekt och kanske känns mer modern överlag ?

TL1000 är ju intressant på så vis att jag aldrig haft eller ens kört en Suzuki.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Fyller på med en RSV1000 R modell 2005
helt fantastisk hoj och mycket iögonfallande.
Lite jobbig koppling om man kör längre sträcka med någorlunda täta växelbyte men det botas med en slavcylinder.

Har även haft SP-1 ett gäng år men mot Aprilia har den inte mycket att hämta.
 

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, Aprilia Mille, KTM 990 SMT, CRF450, Aprilia RS125
Fyller på med en RSV1000 R modell 2005
helt fantastisk hoj och mycket iögonfallande.
Lite jobbig koppling om man kör längre sträcka med någorlunda täta växelbyte men det botas med en slavcylinder.

Har även haft SP-1 ett gäng år men mot Aprilia har den inte mycket att hämta.
Det är en intressant erfarenhet. När man ser på diverse youtube så kan man ju få intrycket att de är ungefär likvärdiga cyklar. Vad ansåg du talade mest till Aprilians fördel ?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag har en TL 1000R, utan rotationsdämpare.
Jag gillar den och blir glad vaje gång jag kör den ...:lol
Man får inte tveka när man kör den, men då är den snabb och stabil
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Det är en intressant erfarenhet. När man ser på diverse youtube så kan man ju få intrycket att de är ungefär likvärdiga cyklar. Vad ansåg du talade mest till Aprilians fördel ?
SP-1 levererades med Dunlop D 207 ett däck som gjorde hojen trögstyrd, när jag kom över ett set Metzeler Rennsport blev hojen som förbytt.
Min längd 1,88 gjorde att jag inte passade in riktigt i hojen vilket satte sina spår på körningen.

Aprilian där satt jag som gjuten och kände mig verkligen "ett med hojen"
Varvtiderna sjönk mot SP-1 mycket på grund av att ramen fick mig att känna ett förtroende jag tidigare inte upplevt.
Pirelli gjorde också sin del av den härliga känslan när böjarna avlöste varandra.
 

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, Aprilia Mille, KTM 990 SMT, CRF450, Aprilia RS125
Däcken är fortfarande svarta och runda men bortsett från det så har det förstås varit en sjuhelsikes utveckling på tjugo år. Metzeler m9rr är min favorit i nuläget, men Dunlop Sportsmart TT är inte dumma heller.

Det som talar emot RSV något för min del är just sitthöjden, jag må vara 1,80 men har lite korta ben för min längd. Inget problem under körning förstås, men en smula osmidigt i parkeringssituationer.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Det som talar emot RSV något för min del är just sitthöjden, jag må vara 1,80 men har lite korta ben för min längd. Inget problem under körning förstås, men en smula osmidigt i parkeringssituationer.
Jag är 1,74 och haft Mille både gen 1 och 2.
Har oxå blivit ”begåvad” med korta ben.
Sitthöjden är inte ett problem!
Lägg istället fokus på att hitta en Mille utan elektriska gremlins är mitt tips…
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Usch, jag ska inte läsa såna här trådar, suget efter en äldre hoj blir nästan ohanterligt. Min hoj är underbar, kul att köra, inte supersportig, men jag trivs, den går i alla lägen och är väldigt genomtänkt. Men, den har inte riktigt den där själen som en äldre hoj, den är långt ifrån lättmeckad och lite för genomtänkt.
 

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, Aprilia Mille, KTM 990 SMT, CRF450, Aprilia RS125
Äldre hojar är "the shit". Sålde min -17 Tuono Factory och köpte en Fireblade för en tiondel av priset. Precis lika kul att köra, och pengar över att göra diverse modifikationer och uppgraderingar efter eget tycke, samt för att eventuellt komplettera med en eller två gammelsporthojar till innan de stiger i pris för mycket. Om man bara hade haft ett oändligt stort garage...
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ah börjar längta tillbaka till en tredje Honda Firestorm. Mycket bra o billigt alternativ också.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Oj, här var ju alla rörande eniga utom en alternativ röst. Kul! Är gen 1 av RSV att föredra över gen 2 ? Själv tycker jag gen 1 är snäppet snyggare fast den ser äldre ut, speciellt ifall man hittar den i någon färgglad variant som den gula. Men gen2 har ju lite mer toppeffekt och kanske känns mer modern överlag ?

TL1000 är ju intressant på så vis att jag aldrig haft eller ens kört en Suzuki.
Nej, gen 2 är generellt att föredra men sen spelar det ju in vilken man gillar mest utseendemässigt och karaktäristiskt.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top