Supersport plastraketer ersätts eventuellt av nakenhojar

Tillverkarna har naturligtvis ett stort inflytande på vilka klasser som kommer att köras
Väljer dom att tillverka 700 cc hojar istället, då blir det dom hojarna som kommer att tävla.

Behovet av " båt" på nakenhojsklasserna måste utredas. Under motorn är ofta stora delar av avgassystemet med bl.a. katalysator och första ljuddämpare placerat. Detta försvårar naturligtvis montaget av en båt kraftigt.

Kommer "båten" att vara ett effektivt skydd mot oljespill på en såpass öppen konstruktion. Det huvudsakliga skyddet blir vid skador på motorblockets nedre delar. Andra vanliga skador såsom slangbrott och läckage i oljekylare kommer " båten " att ge ett begränsat skydd. Vid dessa skador kommer en stor av läckaget ändå att hamna på banan
 
Last edited:
Mellanklass? :va Det är ju just det som Supersport är och MV Agusta tillhör den absoluta toppen.

Om du förstås inte syftade på en naken mellanklass. Där skulle nog Triumph dominera rätt hårt om de inte tillät något över 750 kubik.

Tveksam till att Trajan skulle dominera, MV har ju sin Brutale 675 RR som funkar ganska bra den med. Om ducati skulle återuppliva sin streetfighter med lite modernt lullull skulle den nog kunna prestera rätt bra med. Annars är ju inte nakenhojarna direkt högpresterande maskiner, iaf inte i mellanklassen.
 
Mellanklass? :va Det är ju just det som Supersport är och MV Agusta tillhör den absoluta toppen.

Om du förstås inte syftade på en naken mellanklass. Där skulle nog Triumph dominera rätt hårt om de inte tillät något över 750 kubik.

Det var en naken mellanklass jag syftade på.
Jag har faktiskt ganska dålig koll på supersport som klass, visste inte ens att MV ens rejsade.

Vet faktiskt inte va capen på slagvolym skulle vara.
Känns som att 750-800 skulle kunna vara en bra gräns.
 
Det var en naken mellanklass jag syftade på.
Jag har faktiskt ganska dålig koll på supersport som klass, visste inte ens att MV ens rejsade.

Vet faktiskt inte va capen på slagvolym skulle vara.
Känns som att 750-800 skulle kunna vara en bra gräns.

Den varierar med antal cylindrar.
 
Fattar inte grejen med naket...
Själv hade jag däremot gärna sett att de införde en XJELL-klass! :yoparty
 
Den varierar med antal cylindrar.

Jojo, men att det är i den häraden effekten ska ligga och inte 1000cc.
Samt, en fråga gällande just det här med cylinder/slagvolymsbegränsning.

Visst presterar en twin överlag lägre max hk om den jämförs med en rad 4:a, men har väl överlag ett bättre vrid och ett framförallt stabilare vrid över hela registret?
(Vid samma slagvolym)

Statistiskt verkar det ju bättre att bygga med rad 4:a, men den röda italienaren verkar inte vilja ge upp sina twinar.. :huvet
 
Jojo, men att det är i den häraden effekten ska ligga och inte 1000cc.
Samt, en fråga gällande just det här med cylinder/slagvolymsbegränsning.

Visst presterar en twin överlag lägre max hk om den jämförs med en rad 4:a, men har väl överlag ett bättre vrid och ett framförallt stabilare vrid över hela registret?
(Vid samma slagvolym)

Statistiskt verkar det ju bättre att bygga med rad 4:a, men den röda italienaren verkar inte vilja ge upp sina twinar.. :huvet

Det ryktas om att de ska sadla om till V4 iofs.
Men jo, för samma slagvolym har en fyra visavi tvåa mer toppeffekt, och ofta ett mer lättanvänt effektregister, och en mjukare motorgång men lite mindre vrid i botten. Jämnheten på vrid/effekt är mer av en avstämningsfråga för motorn i sig.
 
Sedär! Tillbaka till Desmosedici, fan va härligt.
KTM bygger ju med ju också med V4, Norton lånade en V4 från Aprilia och utvecklat även en V4 själva.

Kanske är V4 alla kommer sadla om till. COOOLT. :yoparty
 
Sedär! Tillbaka till Desmosedici, fan va härligt.
KTM bygger ju med ju också med V4, Norton lånade en V4 från Aprilia och utvecklat även en V4 själva.

Kanske är V4 alla kommer sadla om till. COOOLT. :yoparty

JA, nu när V4 börjar vara lite mellanmjölkigt kanske vi får se någon som hittar på en W6 bara för att? :hihi
 
Wankel hade ju vart festligt! I fråga om effekt/slagvolym så är ju Wankeln svårslagen.
Jag hoppas på Wankeln, möjligen en rak 6:a typ CBX.
 
Wankel hade ju vart festligt! I fråga om effekt/slagvolym så är ju Wankeln svårslagen.
Jag hoppas på Wankeln, möjligen en rak 6:a typ CBX.

Med problemet att den har väldigt dålig förbränning, och drar soppa som ett as, läcker komp och behöver renoveras bra mycket oftare än konventionella kolvmotorer.
 
Jo, om Moto Gp behöver klara sig x antal motorer/säsong samtidigt och samtidigt klara Euro 4 så är nog Wankeln körd. Finns det några sådana regler där?
 
Jo, om Moto Gp behöver klara sig x antal motorer/säsong samtidigt och samtidigt klara Euro 4 så är nog Wankeln körd. Finns det några sådana regler där?

Ja, MotoGP har motorallokeringsregler, och dessutom regler för hur motorn får vara konstruerad.
http://www.motogp.com/en/Inside+MotoGP/Bikes

Även WorldSBK har motorallokeringsregler.

Dessutom så finns ju en regelstadgad maxmängd soppa att ta hänsyn till också.
 
Men den har bra vikt/effekt-förhållande och i racing väger det argumentet nästan oändligt mycket tyngre än dina. :)

Jo, sålänge det är en bra effektkurva, lätt att styra motorn och inga regelbegräsningar på antal motorer och mängd bränsle så. :hihi
 
Det var en naken mellanklass jag syftade på.
Jag har faktiskt ganska dålig koll på supersport som klass, visste inte ens att MV ens rejsade.

Vet faktiskt inte va capen på slagvolym skulle vara.
Känns som att 750-800 skulle kunna vara en bra gräns.

Tycker inte att 800 skulle vara lämpligt, för då skulle ju t ex MV Agusta kunna ställa upp med sin Brutale 800 mot Trajjas 675, trots att även MV har en 675:a.

Ducati har ju en 848 SF, så även den skulle bli för stor.

Alternativt för Triumph skärpa till sig och släppa sin "800:a" som det ryktas om!

Men om "mellanklassen" närmar sig 1000cc allt för mycket, så kanske man tappar poängen lite, för då finns det ju andra, betydligt mer potenta hojar att snacka om.
 
"Supersport plastraketer"kommer INTE ersättas av nakenhojar, av det enkla skälet att det inte finns några bra sätt att reglera aerodynamiken.
 
Men om man gör nakenklassen till den "riktiga" prototypklassen då? :tuttar Fritt fram vad gäller motorkonfigurationer, chassin etc. MotoGP är ju ändå ganska hårt styrt, en nakenklass hade kunnat vara lite "ploj" på mer än ett sätt. Lite mindre fokus på bra racing (för det får man helt enkelt inte utan att det är hårt uppstyrt vad som får köras) men mer fokus på hojarna som utvecklas? :näsblod
 
"Supersport plastraketer"kommer INTE ersättas av nakenhojar, av det enkla skälet att det inte finns några bra sätt att reglera aerodynamiken.

Nu syftar de ju iofs på "klassen" Supersport som är WSS om du följer WSBK-cirkusen. Det är ju inte så att alla sporthojar ska ersättas av nakenhojar inom racing.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top