Supersport plastraketer ersätts eventuellt av nakenhojar

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
WSB Supersport plastraketer ersätts eventuellt av nakenhojar

http://www.motorcyclenews.com/sport...ld-supersport-set-to-replaced-by-naked-class/

Citat från en av Dorna snubbarna:

"One thing we say to the manufacturers is, let us know what you want to do because World Superbike can be whatever you want to sell,” added Alonso. “We are here to run racing but we are also here to help the manufacturers sell their products, so if they want to do naked, underbones [Cub-style scooters, which are huge in Asia] or even a big scooter class, we are ready to talk with them and see what we have to do. Anything is possible."

Säger bara så här, om det rejsas med nakna hojar så kommer ju även försäkringspremierna på dessa nakenhojar ligga lika högt i premie som plastraketer då jue. iof så verkar det redan vara så för mig :P
 
Last edited:
Försäkringsbolagen har bara inte hängt med, premiehöjningen kommer snart :tummenupp Racing är racing, spelar ingen roll vad för hojar de kör om de inte kan få fram vettiga hojar och förarmaterial. Alla tillverkare utom Kawasaki satsar ju allt i GP-klasserna så känns inte som att detta skulle spela någon roll?
 
Försäkringsbolagen har bara inte hängt med, premiehöjningen kommer snart :tummenupp Racing är racing, spelar ingen roll vad för hojar de kör om de inte kan få fram vettiga hojar och förarmaterial. Alla tillverkare utom Kawasaki satsar ju allt i GP-klasserna så känns inte som att detta skulle spela någon roll?

Utom BMW, MV Agusta och Triumph? (Och en hel driva av småtillverkare)
 
Det är ju inte kåpan som ger bra racing så varför inte....

En klass som när superbike startade med Eddie Lawson Kawasakis med breda styren skulle säkert bli kul racing. Kombinerat med totalstopp för icke standardmonterad elektronik. Tänk 150-200hk och original ECU med original programvara såsom cyklarna säljs i butik.
 
Det låter roligt men frågan är hur nakna nakenhojarna blir och om det kommer tillåtas mixter med aerodynamik...
 
Undrar hur ett regelverk för racing nakenhojar skulle se ut. Skulle nog försörja ett gäng aerodynamiker. Är ju redan ganska mycket plast på så kallade nakenhojar.
 
Det är ju inte kåpan som ger bra racing så varför inte....

En klass som när superbike startade med Eddie Lawson Kawasakis med breda styren skulle säkert bli kul racing. Kombinerat med totalstopp för icke standardmonterad elektronik. Tänk 150-200hk och original ECU med original programvara såsom cyklarna säljs i butik.

Ja, en tävling med samma hojar som de säljer i butik hade varit något :yoparty:yoparty
Då hade man dessutom kunnat skippa alla dåliga sporthojs test som görs idag.:tummenupp
 
Ja, en tävling med samma hojar som de säljer i butik hade varit något :yoparty:yoparty
Då hade man dessutom kunnat skippa alla dåliga sporthojs test som görs idag.:tummenupp

Det lite trista e väll kanske att man bara skulle se KTM Superduke och Aprilia Tuono V4 på rejsen
 
Har inte alla klasser i någon form krav på en båt som samlar upp sånt som ramlar och rinner ur motorn? Och det har väl ingen nakenhoj som säljs idag? :va Så redan där börjar det ju ändras saker...
 
Usch, då byter jag till 1000! :gnissla

Ungefär lika kul som V70-cup....bara de närmast sörjande kan ju vara intresserade av det!
 
Har inte alla klasser i någon form krav på en båt som samlar upp sånt som ramlar och rinner ur motorn? Och det har väl ingen nakenhoj som säljs idag? :va Så redan där börjar det ju ändras saker...

Båten fattas väl iofs på de flesta sporthojar med, utan tillkommer vid plastbyte.
 
Men satsar de i någon klass alls? :va Och skulle de göra det om en nakenklass dök upp?

MV Agusta är ju med i Wsbk-cirkusen. Traja har väl gett upp, och BMW vetefan, men de är med och leker i Wsbk lite sådär halvhjärtat vad jag förstått.
 
Jo, fast det är ändå kåpor "runt om", även om det som sagt brukar vara öppet under. På en nakenhoj finns det ju inte ens fästen för en båt.

Ja, det går ju inte hänga upp båten i kåporna på en godtycklig nakenhoj... Men, nog finns det fästpunkter man kan begagna sig av även på dem. (Fast, inte blir det smidigt att plocka av båten om den är skruvad i både fram och bakände.)
Men, om det blir populärt med nakenhojsrejsing kommer nog de populäraste hojarna få eftermarknadsbåtsnabbfästen...
Men, det blir ju garnterat inte hojar som Z1000 som blir populära som racehojar, utan mer hojar som är en nakenvariant av en sporthoj, som Tuono, Brutale, Street Triple och de där. Gunghästarna får stanna hemma även i fortsättningen skulle jag tro.
 
...
Men, det blir ju garnterat inte hojar som Z1000 som blir populära som racehojar, utan mer hojar som är en nakenvariant av en sporthoj, som Tuono, Brutale, Street Triple och de där. Gunghästarna får stanna hemma även i fortsättningen skulle jag tro.

Eller gamla ER-6:or och Hornets. Sånt som folk har råd att kasta ut i lecahavet. Hörde vi Speedster?
 
Trådens rubrik är en grov övertolkning av ett lösryckt citat från en snubbe som inte ens jobbar för Dorna längre.

Meningen med citatet är inte att man bestämt tänker byta ut Superbike eller Supersport mot en klass med nakenhojar. Meningen med citatet är att visa att MSMA (= tillverkarna) har en mycket stor input i vilka klasser och vilka reglementen man tillämpar i hela WSB-cirkusen. Supersport kan alltså på sikt ersättas av något annat (om MSMA så vill), men just nu finns ingen tidsplan för något sådant.

Den för nästa säsong nya klassen Supersport 300 har tillkommit på det sättet, efter lobbyverksamhet från tillverkare som säljer hundra gånger fler sådana hojar i sydostasien jämfört med de tusenkubikare man säljer i europa. Den konstanta avtrubbningen av Superbike och Supersport (dessa respektive klasser har ju snart tunats ned till Supersport respektive Superstock) är också något som kommer direkt från MSMA.
 
Last edited:
Det är väl superkul med fler klasser!

Hade vart kul med en mellanklass, typ så att Triumph & MV Augusta kunde våga sig till startlinjen.
Helt klart för!

Standard fabrikshojar med endast RR-modifiering hade väl vart att föredra. (Najade bultar, båt etc.)
 
Titta på Mozz Honda Hornet 600 den har båt, kan säkert fixas till alla nakenhojar.
Problem är till för att lösas.
 
Det är väl superkul med fler klasser!

Hade vart kul med en mellanklass, typ så att Triumph & MV Augusta kunde våga sig till startlinjen.
Helt klart för!

Standard fabrikshojar med endast RR-modifiering hade väl vart att föredra. (Najade bultar, båt etc.)

Mellanklass? :va Det är ju just det som Supersport är och MV Agusta tillhör den absoluta toppen.

Om du förstås inte syftade på en naken mellanklass. Där skulle nog Triumph dominera rätt hårt om de inte tillät något över 750 kubik.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top