Supersport 300, vad är det som gäller?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Ramlade över detta klipp och blir fruktansvärt sugen…


Denna klass skulle kunna få mig att börja köra igen. Att vara snabb på mindre hästar är ballare än att köra runt halvsakta på en 1000cc. Tävla med 600-1000cc skulle ju också ruinera mig. Har inte råd.

Detta är ju riktigt intressant men hur många kör? Vart kör man tävlingarna? Vilka banor? Träningar? Någon här som kör?

Vad kostar det att tävla? Vad är anmälningsavgifterna?
 
Ganska många som kör, och nån tävling har klassen till och med haft störst startfält.
Körs samma helger som sm och rookie.
Egentligen två klasser som körs tillsammans, juniorer och seniorer. Varför vet jag inte, men misstänker att det är för att även seniorerna ska ha chans till pallplats.
Väldigt många som kör för skoj skull, och inte för pallplats. Blir mindre aggressioner på banan då.

Tänkte själv börja med racing igen i denna klassen för ett par år sen, men tvingades prioritera tiden till annat när pandemin kom.

Startavgiften tror jag är samma som rookie. Det som gör det billigt är att hojen är billigare i inköp och du kan köra på samma däck läääänge.
Kawa 400 är snabbast, och måste strypas. Yamaha r3 och ktm 390 får trimmas men endast med godkända delar.
Ktm är billigast, men långsammast.

Föredrar ju forum framför facebook, men det finns en ssp300 grupp i sverige där det flesta förarna är aktiva. Också där de flesta färdigbyggda hojarna annonseras ut.
 
@Geten Tusen tack för detta och väldigt roliga nyheter att det är många som kör! Jag själv tillhör de ”äldre” som bara vill gasa och svänga fort på banan men ej några ambitioner att vinna. Depån och prata med folk är lika roligt. :)

Kommer antagligen köra på R3:an då yamaha ligger mig varmt om hjärtat.

kul med facebook gruppen! Dock har jag inte några sociala medier längre men ska försöka få kontakt med några som kör.

Tusen tack för svar! Kul!!!
 
Kul med en klass för småhojar som inte kostar skjortan, men blev lite förvirrad av hojarna, klassen heter "300" men man kör strypta 400cc och trimmade 390cc?

Jag förstår att det är för att jämna ut oddsen, men det verkar ju ändå som att man har en hoj som är snabbast, hur har man bestämt hur man måste strypa och vad man får trimma på respektive hoj?
 
Låter som en klass för mig när jag gått i pension, (snart).
Då har man ju förhoppningsvis tid att fara ikring lite mer.
 
Kul med en klass för småhojar som inte kostar skjortan, men blev lite förvirrad av hojarna, klassen heter "300" men man kör strypta 400cc och trimmade 390cc?

Jag förstår att det är för att jämna ut oddsen, men det verkar ju ändå som att man har en hoj som är snabbast, hur har man bestämt hur man måste strypa och vad man får trimma på respektive hoj?

När klassen infördes fanns inte ninja 400, då hette den ninja300.
Klassen försöker efterlikna wss300 (eller vad den nu heter)
För att tillgången på motorcyklar ska vara god utan att skena i kostnad tillät man ninja400, men då med begränsningar.
Hur man kom fram till vad som skulle begränsas och vad som skulle få trimmas vill jag minnas att man gjorde i samråd med förarna. Dock inte säker. Var en massa diskussioner inför säsongen 2020.

Inför 2020 var följande hojar godkända:
KTM RC390
Yamaha R3
Kawasaki Ninja 300
Kawasaki Ninja400

Vet ej om det har ändrats sen dess. Då var det enkelt att strypa kawwan, ktm'en var billig och lätt att trimma och yamaha dyrast att trimma.
Ktm'en behöver i princip bara en "båt" och ett rejskåpglas som ersätter strålkastaren, sen fungerar resten av originalkåporna.

Vill man kan man säkert få svemo att godkänna även vitpilen 401, då det är samma hoj som rc390.

Edit, att kawworna är snabbast beror kanske dels på förarna med. Det är utifrån vad resultatlistorna visar man fått för sig att ninja400 är snabbast.
 
Hojen jag byggde ihop inför 2020, rc390 -15

”Båt”, kåpglas, motorkåpsskydd och pc5 köpte jag begagnat från england (innan brexit)
Mellanljuddämpare från arrow och insugstratt köpte jag nytt. Slutdämpare begagnad.
Stötdämpare bak från en yamaha r6.
Fotpinnsats och bromshandtagsskydd från kina.

Vill minnas att jag landade på ca 50000:- med hoj och delar inkl bänkning och nya däck.
Osäker på det var tillåtet med pc5, men alla andra verkade köra med det. Tillåtet att ändra varvtalsstoppet på rc390, vilket man inte kan göra utan pc5. Bänkningen sa att jag fick ut hela 45,3hk på bakhjulet!

Tyvärr försköts tävlingskalendern när pandemin kom, och med en hustru som jobbar på iva gick det inte att få till en fungerande tävlingsplanering ihop med familjelivet.
Därför bytte jag bort hojen innan jag hann köra. Men såg för nån vecka sen att den var till salu igen. Tror dom begärde ca 36-38000:-
 

Bifogat

  • DSC_3938.JPG
    DSC_3938.JPG
    499.3 KB · Visningar: 23
Ju mer info jag får om detta desto bättre verkar det vara. Det ser ut som att junior/senior har egna tabeller för poäng.

Nuvarande plan:
Licens SMC Sport
Bli medlem i Falkenbergs motorklubb.
Träna och köra Anderstorp och Falkenbergs tävlingarna.

Att Kawa skulle vara snabbare än Yamaha har jag svårt att tro. De känns kanske så men logiskt så är Yamman snabbare, det är sånt man lär sig med åren. Moooahahahaha

@Geten Hojen ser grym ut. Ska du fixa nån ny hoj och köra i år?
 
Nä, nu får det va så med comeback i roadracingen ett par år till.
Men jag har 4 vänner från sydskånes emse's funktionärsgrupp som ska fortsätta köra där i år, så dyker ev ändå upp i depån på nån tävling. 3st på ktm och en på ninja400
 
Det låter ju som en grymt kul klass, små billiga hojar, men det är fortfarande riktiga grejer, inte gamla sönderskruvade 2T. Hade det inte varit så jäkla långt till alla banor så skulle man kanske göra en comeback, för att en gång för alla bevisa att klass eller hoj inte spelar någon roll, jag är långsam ändå :D
 
Det låter ju som en grymt kul klass, små billiga hojar, men det är fortfarande riktiga grejer, inte gamla sönderskruvade 2T. Hade det inte varit så jäkla långt till alla banor så skulle man kanske göra en comeback, för att en gång för alla bevisa att klass eller hoj inte spelar någon roll, jag är långsam ändå :D
Hahaha Långsamheten sitter inte i materialet. :)
 
Ja, man skulle bara ha tvång på 1% oljeinblandning i bensinen och tvåtaktsljud i hörlurar så hade det varit fulländat!

(Obs, nostalgi-ironi)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top