Supermotobana 100% asfalt

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
KTM 625 SMC -05
Satt och slösurfade på tuben och såg detta klippet:

[YOUTUBE-ID]OuwWR59EKvQ[/YOUTUBE-ID]

Banan ser ut att vara bara i asfalt, är det vanligt? Eller skillnad på utomlands och här i landet? Hur ser det ut på våra svenska banor?

Har varit på deras bana, stor o häftig. Den delen som vi här hemma kallar offroad-del och som brukar bestå av grus eller sand är istället asfalterad på den Italienska banan. Lite ovanligt i början med asfalterade hopp men grabbarna gillade den.:)

Men i Sverige är det ett krav på ett grusparti om jag förstått det rätt eller skulle en sån här bana kunna vara med som SM-bana?

Vi har inga såna banor i Sverige, än. Men vi skulle gärna asfaltera hela våran bana för att göra den underhållsfri, kanske blir det så om något år också. :)

I reglementet står iaf: "Ansvarig banbesiktningsman äger rätt att godkänna annat banmaterial än det som är nämnt ovan (t.ex. betong)." Så bygger någon en bana så tror inte jag att det skulle vara några problem. :tummenupp

Men i Sverige är det ett krav på ett grusparti om jag förstått det rätt eller skulle en sån här bana kunna vara med som SM-bana?

Jag vet ärligt talat inte hur reglementet för det ser ut. Men "standard" brukar väll vara 70% asfalt och 30% grus. Och skulle en sådan här bana finnas i Svea så är den ialf i min värld garanterad en plats i SM-SM.

Edit = fick smisk ovanifrån, bra där!

Last edited:
Tommy har snackat om att bygga en asfalterad offroaddel på Salabanan. Vi får se vad det blir.

Har varit på deras bana, stor o häftig. Den delen som vi här hemma kallar offroad-del och som brukar bestå av grus eller sand är istället asfalterad på den Italienska banan. Lite ovanligt i början med asfalterade hopp men grabbarna gillade den.:)

Världens fränaste bana utan tvekan!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...