Supermoto VM i Sverige 2014

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Det är ju si och så med publik till våra SM-arrangemang. Varför kommer ni inte och tittar? Om det skulle gå ett VM 2014 i Sverige. Skulle ni komma då? Och skulle nu kunna tänka er att fylla upp eran bil med kompisar så vi blir många som kommer o kikar?

Jag vill veta varför publik uteblir till tävlingarna och jag vill göra något åt det. Så hjälp mig nu och tala om vad ni tycker så gör ni sporten en tjänst.

//Lasse
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
mer Pr, vi är dåliga på det. I Borås fick vi till bra uppslutning genom lite marknadsföring. Se på Uddevalla hur mycket dom syns o hörs, men det är helt andra pengar. Klart jag skulle lasta bilen med folk o komma.
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
vart får man reda på var alla tävlingar är? sist så såg jag någon ny tråd här på sporthoj om att det var en supermoto+quad tävling i borås så då åkte jag och polaren dit. men känns som om att det var en ren slump att jag såg den så om det finns någon sida över någon sorts "kalender" med tävlingar skulle ju inte det vara fel.

sen en vm supermoto tävling skulle jag vilja se, sålänge det inte är 100 mil enkel resa..

vet inte hur ni gör på vanliga tävlingar men att köra supermoto samma dag som med quads är ett stort + då quads är ett stort intresse för min del:p
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
SM tävlingar kör vi ihop med Quad. Om man skriver "supermoto tävlingar" som sökord hittar du supermotosweden.se Där står tävlingskalendern för hela säsongen och annat du skulle kunna vilja veta. Jag tar till mig synpunkten på mera PR. Och att annonsera. Som vanligt så är det en avvägning då dom ekonomiska resurserna inom supermoton inte är outtömmlig källa. Lite moment 22. Mera publik=mera pengar. Och tvärtom. För att få mera publik behövs mera pengar. Ett VM tror jag skulle få media intresserade. Och man kan få en önskad snöbollseffekt av det.

www.supermotosweden.se

Patrik, klart du kommer. Om det blir ett VM hade jag tänkt att alla förare kommer och hjälper till som funktionärer.
 
Last edited:

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
det var som fan, tack för det:)
radio, är det skit dyrt eller?

samla ihop ett gäng och ställ upp cyklarna på torget och svara på frågor, lämna ut flygblad, berätta för unga och gamla att dom får komma förbi och titta?

dra till något gymnasium och gör samma sak där? borde ju vara en och annan kotte som hänger på..
 

Puttejohnsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
2016, Yamaha MT09
Jag började med hoj i år, men varit intresserad av det i flera (är 18år). Nästa år blir det nog kolla några tävlingar, men det blir nog bara på Knutstorp då det är närmast. Ett småglin som jag har alltså inte råd att åka längre sträckor för att kolla på en tävling, studiebidraget ligger bara på 1050 och spendera tiotals procent av dessa på bensin kommer inte på fråga, tyvärr. Jag tror att fler hade kommit på tävlingar om det funnits fler banor runt om i Sverige så det inte hade varit så långt att köra, ett ställe där man direkt kan kolla upp var&när nästa tävling är samt reklam för dessa.
Finns säkert flertalet barn som tycker hoj är coolt och säkert kan tjata sig till åka och kolla på en tävling med sin pappa, men han vet säkert inte var man får reda på den informationen.

Putte
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
jag vet inte hur slagkraftigt ett vm blir men ett alternativ är ju att istället för att få publiken till oss, köra där publiken finns... ett stadsrace med vm status hade varit riktigt grymt och säger man vm så kanske kommunerna vaknar och är villiga att hjälpa till.

när vi arrangerade i borås satte vi upp flyers hos dom största mc handlarna i gbg och borås. Upp med lappar och planscher där folket finns. östhammar gick ut i radio 09 och jag skulle tro att det är den tävling jag kört med mest publik... Om jag inte minns fel var det engström som satt hos något morgonprogram och svarade på frågor. det känns som ett bra sätt som inte borde kosta multum.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag vet inte hur aktuellt det är och om det vore till någon hjälp, men både "Superretards" och "Pimpstarlife" på fejan har 34 000 (!) respektive 12 000 "likes". De förstnämnda har en ganska liberal trafikregeltolkning, kanske inte är så bra reklam för sporten, men om man kan promota lite med hjälp av några av dessa lirare får man kanske lite gratisreklam och intresse bland yngre förmågor. Några av grundarna till dessa finns ju även här på sporthoj vad jag förstått.

Som sagt, bara en brainstorming-idé.
 

Chaval

Ny medlem
Gick med
6 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM SXF450 SM
Supermotosweden sidan har bra med information, men det är ingen sida som "svensson" besöker dagligen, ännu mindre söker efter. Som andra sa, reklam, att komma ut med info till så många som möjligt.


Skjuter från höften här:
-Banners på div sidor med många besökare, som länkar till aktuell tävling. Här på SH borde det gå att få en bra deal, vi måste hjälpa varandra:krama
-Bjuda media på tävlingar
-Media på internet: bilder, sammanfattning på video från varje tävling. Kanske går att hitta en driven foto/video människa som tycker det är kul o filma och som kommer till tävlingar och filmar dessa, som sen läggs ut på SMS (Supermotosweden) och läggs f-n ta mig upp överallt på tuben, fejjan o tvitter;)
Satsa på kvalitet i presentation, använd Supermotosweden som logo och gör ett proffsigt klipp, det lär ta tid/kosta pengar i början dock.
-Brudar, klyschigt nog, men det drar nog en del av det manliga könet ;)

:yoparty

Kom på en sak till:
-Få igång banan i Stockholm:Bugar
 
Last edited:

Krig

www.krigmxracing.se
Gick med
26 Jun 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
KTM sxf 450, kawaski Kxf 250
Det går att teckna ett abonemang med typ en mediacentral typ mynewsdesk då kan man nå ut till väldigt många medier både på nätet och i tidningsform. Där laddar man upp artiklar som man skrivit själv. Efter det så går det ut ett meddelande till journalister på tidningarna och efter det har tidningar och övrig media möjligheten att plocka in hela eller delar av artikeln om dom tycker det verkar intressant. Abonemanget kostar pengar dock men det kan de vara värt om vi kan nå ut till fler motor intresserade.

Och personligen så tror jag att web adressen www.supermotosweden.se måste vara med i alla artiklar som skrivs så att "folk" förutom vi som är mitt i sporten känner igen den. Den borde finnas på varje rejs moppe och transport fordon i supermoto cirkusen.
 

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
En tanke är att man gör supermotosweden.se så att man först kommer till publikdelen med massa PR och reportage nyheter om förare etc..och sedan kan kan gå till förarsektionen som är mer inriktad mot aktiva förare...

Bakrutestickers med www.supermotosweden.se så vi kan tapetsera våra egna och vänners bilar med :yoparty
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Här kommer ett instick från en som inte har en aning:

Vad är Supermoto? Gick in på supermotosweden och konstaterade att startsidan inte gav några svar. Gick in på klasser och licenser, och det gav inte heller något mer än info för den som vill börja köra.

Men när tävlar ni? Vilken klass är mest prestigefylld? Vad kör ni på för typ av banor? Typer av hojar? Vem vann SM senast?

Startsidan ska vara riktad mot någon som inte har en aning men undrar. Det ska vara en kraschkurs i varför det här är så ballt och coolt och värt att börja med, eller iaf komma och kolla på. Nu är allt uppspaltat i kategorier - "Här är banorna, här är datumen, här är tävlingarna.".

Samla allt i närtiden på startsidan. "Hej, det här är supermoto: Hojarna är av typen xxx, tungviktsklassen heter/är xx cc stora hojar, racen körs på så många varv. Nästa tävling är då och då, där och där". Krydda med en fet actionbild så har ni en affisch att bli lockad av.
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
En användarvänlig hemsida kan inte ge all den information du efterfrågar på förstasidan.

Men om du istället letar i menyn till vänster så kommer du finna svar på samtliga dina frågor ;)


Här kommer ett instick från en som inte har en aning:

Vad är Supermoto? Gick in på supermotosweden och konstaterade att startsidan inte gav några svar. Gick in på klasser och licenser, och det gav inte heller något mer än info för den som vill börja köra.

Men när tävlar ni? Vilken klass är mest prestigefylld? Vad kör ni på för typ av banor? Typer av hojar? Vem vann SM senast?

Startsidan ska vara riktad mot någon som inte har en aning men undrar. Det ska vara en kraschkurs i varför det här är så ballt och coolt och värt att börja med, eller iaf komma och kolla på. Nu är allt uppspaltat i kategorier - "Här är banorna, här är datumen, här är tävlingarna.".

Samla allt i närtiden på startsidan. "Hej, det här är supermoto: Hojarna är av typen xxx, tungviktsklassen heter/är xx cc stora hojar, racen körs på så många varv. Nästa tävling är då och då, där och där". Krydda med en fet actionbild så har ni en affisch att bli lockad av.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tycker att det är väldigt många bra ideer här.
Säg till om du vill ha hjälp med nåt Lasse.
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Ja det är ju det, vilket jag är glad över. Ideer och synpunkter behövs. Idiotiska kommentarer (vilket vi än så länge har sluppit) vill ju ingen ha här. En dialog mellan SVEMO och Youthstream som ansvarar för VM-deltävlingarna är inledd. Så får vi se vad det kan leda till. Det vore ju ballt med en VM deltävling i Sverige. Tackar, jag hojtar till om jag kommer på något du kan hjälpa till med.
 

Chaval

Ny medlem
Gick med
6 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM SXF450 SM
Pelle har en poäng, och jag känner igen mig från när jag började köra o komma in i SM.
Sidan är kanonbra för förare och för de som är insatta o håller på med SM, men om den ska vara mer "öppen" och locka andra är mitt förslag att se över presentationen.
Motogp.com t.ex

Det är lätt o komma med förslag, tyvärr är jag kass på webbdesign:( annars hade jag gärna ställt upp om det behövs hjälp.

Ett förslag till, borde det inte gå o länka live-resultat från t.ex amigoo.com direkt på supermotosweden?
En ruta på framsidan med aktuell statistik för tävling?
 

Team Stiff Bike

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
TM 450 SMX 2011
Tja

Lite idéer från en som jobbar med media (dock affärspress)
- Vi behöver skapa profiler, se på speedway och FMX folk gillar personer som de kan identifiera sig med
- Vi skall kanske döpa om serien så att den inte är så torr, typ Supermoto Battle Sweden 2013
- Bilder på förare/team på supermotosweden som press kan ladda ned och gärna fimer
- Folk vill ha en upplevelse hitta triggers som spänning, fight, fara, gräl...
- Gör sidan mer kommersiell och säljande så att man blir sugen på att titta, prova, sponsra...
- Ha glimten i ögat, lägg ut galna bilder klipp mer Nitro Circus än en torr sida, Svemo kan stå för det sakliga

Vi har en hel del udda personer och motpoler spinn vidare på det, pojkar/gubbar (Kevin Fagre/Ola Andersson), affärsmän/byggare, ordning/oreda newsfeeda om osämja, haverier, hojbyggen, krascher, glädje, vinster, förluster, trotjänare allt som folk kan känna igen sig med. Det finns mycket att skriva om om någon orkar och det florerar mycket bilder på nätet de sponsrar säkert för den goda sakens skull. Kolla på så mycket bättre på TV4, de lyckas verkligen skapa personprofiler på kort tid. Vi har inte de resurserna men vi har absolut roliga profiler.

Som sagt, lite snabba idéer...
 
Last edited:

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Haha spinner vidare på osämja och så mycket bättre...

Jag på din hoj Peter...Så mycket bättre ;)
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top