Micke944
Ny medlem
Hmm är det inte lite svårare när det är svängda kanaler som är ganska trånga ?![]()
Det finns "turbolent" och "laminent" flöde det är enkelt i raka rör, men i svängda rör blir det svårare eftersom det blir olika hastheter /tryckskillnader beroende om det är inner eller ytterkurva.
Skall det vara slätt i inner kurvan och struktur i ytterkurvan, eller tvärt om ?
Skall det vara samma struktur i hela kanalen eller skall man ha olika struktur beroende var i kanalen man är ?
Jag vet att man har " golfbolls struktur på cykelfälgar och kåpor , men där brukar det finnas mycket luft runt omkring.
OBS !![]()
Jag vet inget om detta, jag har bara några svaga minnen från något som jag har läst för länge sedan . Jag är dock nyfiken ....![]()
Man vill ju altid ha ett laminärt flöde för att få så lågt motstånd som möjligt, men att ha ett laminärt flöde efter avgasventilen skulle jag vilja säga att är omöjligt.
Men även vid turbulentföde så är ger det alltid minst friktionsmotstånd att ha så slät yta som möjligt, fast det behöver inte överdrivas finns en ytfinish som är "Hydralicsmooth" som beror på gashastigheten. Då vinner man inget mer på att polera mer.
Sen det där med golfbollstruktur är inget som ger lägre friktionsmotstånd utan de ger högre friktion. Virvlarna som bildas kan dock hjälpa luften att följa en starkt krökt yta som tex en boll. Men i de flästa avgaskanaler är den lilla radien så liten att de finns ingen möjlighet att få strömningen att följa ytan och då är det ofta bättre att göra en kant så man får en tidig/kontrollerad avlösning så att luften återanligger mot ytan snabbare.
Vet att de blev en rörig förklaring men hoppas det blev lite klarare.