Supermoto trimtråden!

Det är inte så bråttom jag måste köra lamda på asfalt för att få till bestyckningen...
vad ska du ha titan till?

hjulsdistanser m.m (bara för att det är kul)
Får ja inte tag i titan snabbt nog blir det rostfritt!

Är det inte lättare att bestycka i bänken?
vilken förgasare använder du till turbo kittet?
 
Har inte sett några bra bilder på motorns utblås det vore bra om du hittade någon bild på utblåset..... Jag tror att det är dubbla utblås som omedelbart går ihop till ett så effektivast är som vanligt 2st separata rör dämpare megafonsystem. eller näst bäst ,dubbla rör från toppen till avstämd längd runt 75-85cm till ett rör och vidare till megafon o dämpare. sämst orginal:gnissla

Duger denna?
 

Bifogat

  • 690LC4_rechts1.jpg
    690LC4_rechts1.jpg
    35.7 KB · Visningar: 128

Hoppsan bara ett utblås:va ja det blir ju enklare att bygga system men hur mycket man förlorar på en så stor kubik och ett utblås kan man fråga sig?
Nu vart jag botad från den motorn ivf:D Nej föresten det är ju enklare att montera turbo:tummenupp
Man kan ju köra enkelrör till viss längd och sedan dubbla dämpare på den med megafoner, blir nog rätt bra:tummenupp
 
hjulsdistanser m.m (bara för att det är kul)
Får ja inte tag i titan snabbt nog blir det rostfritt!

Är det inte lättare att bestycka i bänken?
vilken förgasare använder du till turbo kittet?

Nä det går inte den laddar helt fel i bänken och går för varm... det bästa är ute på fältet med lamdasond från en volvo 940 och en billig luft/bränslemätare då ser man hela registret och har all tid i världen att ställa in vid olika laddtryck:tummenupp
 
Men,ville du inte dela i 2 pulser till turbon?

Mjaaaaaeeeeennnnnnnaaaaaaaannäää jag tror ärligt att det inte har någon betydelse, Som Andersson sa då skulle man måsta dra ena kröken 2 varv runt cyckeln:D


Ja det är ju enklast. Funderar du på att inhandla en 690? var inte dom på mindre cc än 690?
 
Last edited:
Mjaaaaaeeeeennnnnnnaaaaaaaannäää jag tror ärligt att det inte har någon betydelse, Som Andersson sa då skulle man måsta dra ena kröken 2 varv runt cyckeln:D

Nja det är ju kanske lite dumt...Men kanske skulle fungera bra på vintern,lixom ha ett avgasrör runt sig så man håller värmen...:rolleyes:
Hmmm...Känns inte som jag tillför denna tråden så mycket...just nu.

Ja det är ju enklast. Funderar du på att inhandla en 690? var inte dom på mindre cc än 690?

Mindre cc än 660 menar du va...Dom är på samma tror jag 654cc. Har funderingar på 690 Enduro,men det är ju BRA priser på 690sm-07...Kan ju bero på utseendet.:rolleyes:
 
Last edited:
Nja det är ju kanske lite dumt...Men kanske skulle fungera bra på vintern,lixom ha ett avgasrör runt sig så man håller värmen...:rolleyes:
Hmmm...Känns inte som jag tillför denna tråden så mycket...just nu.

När man tittar närmare på utblåset så ser det väl tilltaget ut ser ju faktist rätt bra ut, bygger man systemet själv så blir det ett våldsamt rör strax innan dämparen. En nackdel till med enkelutblås är ju att man inte kan ha olika längd på krökarna för att öka på längden på dragregistret och bättre vrid. Men det kan man kompensera genom att ha längre megafoner:tummenupp

Nja det är ju kanske lite dumt...Men kanske skulle fungera bra på vintern,lixom ha ett avgasrör runt sig så man håller värmen...:rolleyes:
Hmmm...Känns inte som jag tillför denna tråden så mycket...just nu.



Mindre cc än 660 menar du va...Dom är på samma tror jag 654cc. Har funderingar på 690 Enduro,men det är ju BRA priser på 690sm-07...Kan ju bero på utseendet.:rolleyes:

Ja enduron ser ju bra ut köp,köp,köp :tummenupp
 
Last edited:
Boost med flera ... det känns som att det är dags att reda ut skillnaderna!
Finns det någonstans där man kan få veta den verkliga skillnaden på respektive insug och avgaskanaler?

-Enkelt insug 4v (ikull lagt insug som på alla stånkor)
-Dubbelt insug 4v (ikull lagt insug som på alla stånkor)

-Enkelt utblås 4v (ikull lagd avgaskanal som på alla stånkor)
-Dubbelt utblås 4v (ikull lagd avgaskanal som på alla stånkor)

Vi utgår från att vi optimerar kanalerna med ventilstorlekar m.m!!!

OBS: jag själv vet inte hur mycket det skiljer mellan dessa olika principer!
 
Boost med flera ... det känns som att det är dags att reda ut skillnaderna!
Finns det någonstans där man kan få veta den verkliga skillnaden på respektive insug och avgaskanaler?

-Enkelt insug 4v (ikull lagt insug som på alla stånkor)
-Dubbelt insug 4v (ikull lagt insug som på alla stånkor)

-Enkelt utblås 4v (ikull lagd avgaskanal som på alla stånkor)
-Dubbelt utblås 4v (ikull lagd avgaskanal som på alla stånkor)

Vi utgår från att vi optimerar kanalerna med ventilstorlekar m.m!!!

OBS: jag själv vet inte hur mycket det skiljer mellan dessa olika principer!

jag tror det blir omöjligt att reda ut exakt bara gissningar. Dom två motorer som skulle kunna gämföras är då ktm 660 och 690 som ligger på samma cc bara olika utblås men då gäller det att resten är samma :gnissla
Det enda man kan säga är att enkelt snett insug med enkelt snett utblås är sämst.... men hur mycket sämmre än rakt enkelt in med rakt dubbelt ut? Vet bara att jag aldrig har sett en enkel in enkel ut motor på över 75hk. men därimot enkel in dubbel ut över 80hk och dubbel in dubbel ut på över 90hk
OJ OJ OJ det här vart Dubbelt så svårt som enkelt att lösa:va

Om jag skulle blågissa så tror jag att enkelt snett insug ligger säkert minst 5-7hk efter ett dubbelt om bägge sitter på en 650cc på runt 70hk och bägge är optimerade. så rakt insug hammnar mitt i mellan:rolleyes:
 
Last edited:
Är det någon stans man kan hitta fräna stånkor, så är det i supermono!
Bilden visar en suzuki BMR 92bhp! (byggd på dr650?)

Angående det jag skrev ovan, så vet jag inte hur man ska få reda på hur mycket det skilljer igentligen.:va
 

Bifogat

  • BMR%20Engine.jpg
    BMR%20Engine.jpg
    63.5 KB · Visningar: 1,007
  • BMR%20Engine2.jpg
    BMR%20Engine2.jpg
    48.7 KB · Visningar: 730
Är det någon stans man kan hitta fräna stånkor, så är det i supermono!
Bilden visar en suzuki BMR 92bhp! (byggd på dr650?)

Angående det jag skrev ovan, så vet jag inte hur man ska få reda på hur mycket det skilljer igentligen.:va

Det där är ju optimalt.. lite bättre än dubbelt in dubbelt ut:D

Detta är dubbel insprut rakt ner och ut till höger o vänster:yoparty

Nu börjar det bli rörigt upp,ned ,höger,vänster,snett,rakt,dubbelt mm jag ger mig nu:näsblod
 
Det som är gjort på min för effekten är (SXV 450 07):

K&N special filter
Silmoto SXV avgassystem
Lättare koppling
Special mappning och tändning

Effekten vet jag inte vad den är men den accelererar hårdare än en 550 och de ligger väl på 65-67hk på dynobänken

Toppfarten är 204km/h på varvstoppet, har inte provat någon högre drevning.

Alice racing har en trimmad motor där det är gjort allt som tydligen ska vara grymt brutal även om man jämför med min. Det gäller bara att ha pengarna...



Så du har mer än 67hk i din 450 eftersom den axar hårdare än 550?:7peta
vad körde du för drevning vid 204km/h?
Jag tror knappast du kommer över 60hk med dom modifieringarna!!!!
 
:7peta
Så du har mer än 67hk i din 450 eftersom den axar hårdare än 550?:7peta
vad körde du för drevning vid 204km/h?
Jag tror knappast du kommer över 60hk med dom modifieringarna!!!!

Och du är tyst med dina egna nyvunna HP,döden2,vi ser om det är "ponnyhästar" eller inte senare på isen.....:tummenupp

Och Olof,vi ser fram emot erat acctest senare....:7peta :yoparty
 
Så du har mer än 67hk i din 450 eftersom den axar hårdare än 550?:7peta
vad körde du för drevning vid 204km/h?
Jag tror knappast du kommer över 60hk med dom modifieringarna!!!!

16-standard bak
550n standard-standard, toppade 194 på varvstoppet på samma bana. (eftersom du tvivlar på mig kan du prata med chefen på Aprilia sverige, han körde både min hoj, dock med rxv-dämparen, och 550n)

Beror ju på va bänk man jämför me också, i riktiga hp tror jag att 550n ligger på 50 lr nåt sånt me akra. Och i testet jämförde jag med en standard 550, som tidningen bike bänkat till 67hk. :)

Låt höra vad ni fått ur 550n?

Irie på aprilia-forumet tror jag hade bänkat till 75hk
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top