Supermoto trimtråden!

Suveränt Boost:tummenupp Keep up the good work!!!

Ps.Letade igenom min (stora) tidningssamling och hittade Mcnytten du är med i,kul/intressant läsning! PG är ju lagom lyrisk! Ds.
 
Wr450

Någon som skrämt upp en WR/YZ450? Jag Fick en 52hk/slangen på min WR450 -04..med...

-yz cam
-slip-on
-öppenluftburk (twinair filter)
-fuggen lite fixad

/bitteb
 
Någon som skrämt upp en WR/YZ450? Jag Fick en 52hk/slangen på min WR450 -04..med...

-yz cam
-slip-on
-öppenluftburk (twinair filter)
-fuggen lite fixad

/bitteb

låter fint :tummenupp

jag skall skrämma upp min, har inhandlat ett yoshimura trc carbon helsystem (tror det heter så iaf), skall inhandla yz kam och modda luftburken..

hade tänkt att bänka hojen så allt blir tipptopp också..:tummenupp
 
låter fint :tummenupp

jag skall skrämma upp min, har inhandlat ett yoshimura trc carbon helsystem (tror det heter så iaf), skall inhandla yz kam och modda luftburken..

hade tänkt att bänka hojen så allt blir tipptopp också..:tummenupp

Sweet! Kul o se va d blir för siffror..
Blev d någon portning oxå kanske? :yoparty
 
Här kommer en del av min beskrivelse av flöde, som jag lovat Two stroke man!

Område nr:
-1 Vad det gäller den här ytan av förbränningsrummet, så gäller det att få flödet med sig runt vinkel ner från golvet på kanalen! det får man genom att man använder sig av ett långt avstånd och en mjuk radie mellan ventilen och kanalens botten, det svåra med en böjd insugskanal är att utnyttja hela ventilens yta, det är stor risk att böjen ner till ventilen blir för skarp och därmed tappar man flödesvirveln till ventilens främre kant.

"Svanhals" teorin som är välkänd bygger på att man ger virveln en mycket mjuk radie och ett förhållandevis långt avstånd genom böjen ner till ventiltallriken, därmed hinner virveln i lugn och ro vända runt svängen som är i kanalen ner till ventilen. Genom detta vinner vi flöde till en stor del av ventilens yta som annars skulle gått förlorad.

-2 I son två går det att göra mest vinning om man använder en större cylinder, i mitt fall har jag ökat cylinder diametern med 4mm.
Genom att man fräser ut runt ventilens ytterkant kan man utnyttja kammens öpnningstid tidigare, vi säger att kammen vanligtvis måste öppna 1-2mm innan ventilen friläggs ut mot cylinderväggen på den här ytan, så räcker det nu med att den bara lättar från sätesytan innan det börjar flöda. På så vis har vi nu fått en motor med mer vrid och effekt.(körbarhet)

-3 Vid nummer tre så försöker vi hålla volymen på förbränningsrummet så liten som möjligt så att vi verkligen får ut allt när kolven går i topp och tömmer cylindern. Skapas det för stor yta här får vi lätt förbrända gaser kvar vid tömmning!

-4 I son fyra försöker vi att centrera gaserna (flödet) så att det "rullar" fram mot avgassidan och skjuter på de gaser som redan förbrännts och är påväg ut. ( se kanterna som tvingar in flödet mot mitten)

-5 I son fem är det lätt att det skapas en dödpungt om avståndet mellan ventilerna blir för kort. Blir avståndet för kort stör virvlarna varandra och därmed förstör endel av det fina med fyrventilat.(stor total ventilyta)
Det opptimala på en fyrventilad motor är att man har två sepparata insug och förgasare som på gammla xr:en.
Ett ganska långt avstånd mellan ventilerna på insug är att föredra om man vill utnyttja max av vetilernas yta.

Satan nu vart ja svettigt av allt skrivande:D

Fråga först om ni undrar något! innan ni börja kritisera mig. jag har försökt skriva och rita så att det ska vara hyffsat enkelt att förstå!

OBS!!! deta är bara en liten grundkurs i flöde enligt mina teorier! altså ej något proffsutalande!

Bilden visar en portad Dr-z400sm topp på ca:55bhp
 

Bifogat

  • HPIM2000.JPG
    HPIM2000.JPG
    115.1 KB · Visningar: 210
Last edited:
Någon som skrämt upp en WR/YZ450? Jag Fick en 52hk/slangen på min WR450 -04..med...

-yz cam
-slip-on
-öppenluftburk (twinair filter)
-fuggen lite fixad

/bitteb

Helt otroligt bra. Kamaxlarna som sitter org i dessa maskiner är väldigt blygsamma. Bara av att porta och sätta i hotcams kan göra 7-10hk
Är det lägre Kompförhållande på wr reps yz? och vad ligger dom på??
 
Jparacing. Tackar!
Tyvärr var det inte riktigt där jag menade... Men nu är det dax att jag förklarar mig.

En stökoimetrisk(lambda=1) bensin-luft-blandning har en laminär flamhastighet på 34cm/s. Det är alltså om om luften stod helt stilla i förbränningsrummet efter att insugsventilen stängt.

Ok, vad betyder då 0.34m/s för oss? Jo jämför t.ex med vår medelkolvhastighet som begränsas kring 25-28 m/s på en extremare motor.
Kolven har alltså en medelhastighet som är nästan 100ggr snabbare än den laminära flamhastigheten. Min YZF250 skulle ha ett maxvarvtal på några hundra rpm.


Varför funkar det då?
Jo, för att vi har rörelse i cylindern som bildar turbulens och den turbulenta flamhastigheten är avsevärt snabbare. Hur snabb den är beror på hur stor turbulens vi har i cylindern.

För att skapa turbulensen använder man sig av tumble eller Swirl.

Ska förklara det också men jag måste söka rätt på lite bilder eller möjligen rita.

Ja just det ja! Var gjorde boost för misstag?
Ja, han säger att han vill MINIMERA turbulensen! Vilket han lyckligtvis misslyckas med.
 
Last edited:
Det intresanta vore att veta vad vi kommer upp i för fyllnadsgrad (ve) på våra stånkor med böjda insugskanaler?

Det jag skulle vilja prova med min Z:a är att köpa ny topp/cylinder svetsa igen vattenkanalerna och flytta dem ca:2mm
och därmed kunna borra 97mm(470) istället för 94mm(434)

Ja funderar även på om jag skulle kunna lämmna kammarna på slipning och bara öka lyftet på dem från ca:9mm till 11mm men det skulle kräva att jag modda toppen vid kamöverfallen.
Jag skulle även sätta i 2mm större ventiler runtom om denna mod nångång vart verkligehet!

Nej usch nu drömmer jag igen:)

Någon som skrämt upp en WR/YZ450? Jag Fick en 52hk/slangen på min WR450 -04..med...

-yz cam
-slip-on
-öppenluftburk (twinair filter)
-fuggen lite fixad

/bitteb

Har du mölighet att lägga upp ditt bänk papper?
Det skulle vara kul att se registret.
 
Last edited:
Jparacing. Tackar!
Tyvärr var det inte riktigt där jag menade... Men nu är det dax att jag förklarar mig.

En stökoimetrisk(lambda=1) bensin-luft-blandning har en laminär flamhastighet på 34cm/s. Det är alltså om om luften stod helt stilla i förbränningsrummet efter att insugsventilen stängt.

Ok, vad betyder då 0.34m/s för oss? Jo jämför t.ex med vår medelkolvhastighet som begränsas kring 25-28 m/s på en extremare motor.
Kolven har alltså en medelhastighet som är nästan 100ggr snabbare än den laminära flamhastigheten. Min YZF250 skulle ha ett maxvarvtal på några hundra rpm.


Varför funkar det då?
Jo, för att vi har rörelse i cylindern som bildar turbulens och den turbulenta flamhastigheten är avsevärt snabbare. Hur snabb den är beror på hur stor turbulens vi har i cylindern.

För att skapa turbulensen använder man sig av tumble eller Swirl.

Ska förklara det också men jag måste söka rätt på lite bilder eller möjligen rita.

Ja just det ja! Var gjorde boost för misstag?
Ja, han säger att han vill MINIMERA turbulensen! Vilket han lyckligtvis misslyckas med.

Den turbulens jag trodde att du menade var när inkommande bränslluftblandningar kommer in i cylle på fel sätt och krockar så olyckligt att det blir dålig spridning i cyllen. på en 2-takt försöker man ju rikta portarna så att man täcker upp hela kolvtoppen så bra som möjligt för att få stor explosion. Det gäller ju även 4-takt. Så får man blandningen att strula med varandra så blir det typ turbulens som inte fyller cyllen bra... Det skadar inte heller att ha hyffsad balace mellan insug o utblås offta är utblås för stort org. på 2-takt är det ju helt avgörande för om motorn ska funka. (2-takt är skitsvårt) Har förstört ett antal motorer vid försök av 2-taktsportning!!
Oj då jag skulle ju inte prata portning.. Ska inte hända igen:)
 
Tumble

Fortsätter med tumble

Den vanliga varianten på tumble är enligt bilden till vänster luftströmmen(pilarna) kommer in i cylindern och gör en gör en slags virvel in i cylindern.

Den högra varianten är "omvänd tumble" och inte lika vanlig.

Notera hur riktningen på insugskanalen styr vilken slags tumble vi får
Så här i bild blir skillnaden väldigt tydlig men i verkligheten är inte vinkeln lika tydlig och kanalen pekar ofta mer mot mitten. Kombinerat med att insugskanalen oftast har en krökningsradie som gör att flödet inte alltid är så självklart.

Och ibland har inte tillverkaren strävat efter något av detta utan bara styrt strömmen mot mitten av cylindern.

Ni pratar om fyllnadsgrad osv! Men med bra förbränning kan 90% fyllnadsgrad ge bättre effekt än 110% med dålig förbränning. Och vi vill väl inte elda för kråkorna?

Hur påverkar portningen vår tumble? Det är en väldigt viktig fråga! Ibland får folk lägre brännsleförbrukning efter en portning! Det beror bara på att det har blivit bättre tumble.

När kolven sedan går upp så omvandlas den stora tumblerörelsen till allt mindre virvlar, turbulens.
 

Bifogat

  • Tumble.JPG
    Tumble.JPG
    62.2 KB · Visningar: 146
Ofta vid portningar är det populärt att slipa i golvet på insuget och då ökar man sin tumble vilket vi ju gillar.
På en motor som inte är gjord för tumble kanske man rent av skapar tumble! Ännu bättre!!!

Problemet blir om man gör det på en motor med omvänd tumble! Då minskar man istället tumble i motorn! Inge bra!!!
Toppeffekten kanske ändå ökar pga att ni ökat fyllnadsgraden rejält.
Men var det en smart portning?
 
Akta golvet på en lutad kanal!!! annars kan det gå illa:gnissla . Om man ska röra golvet ska man tänka på pungt ett på min bild.
 
Swirl

Swirl är när vi skapar en virvel sett uppifrån! Det är vanligt i dieselmotorer men ingen nackdel i en ottomotor heller.
Syftet är alltså fortfarande att skapa turbulens.

Sedan kan både tumble och swirl naturligtvis kombineras.

Det var väl ungefär så enkelt det gick att beskriva det! Det finns var inte hela sanningen men en bit på vägen. Och detta är anledningen till att jag tidigare sa att jag inte hade kompetens att porta 4t-motorer.

Vad säger ni? Anser ni fortfarande att ni har kompetens att porta 4t-motorer på ett bra sätt? Ni kände ju tydligen inte till begreppet tumble...
Nu är ju trimningsvärlden full av folk med allt för stort självförtroende så jag klandrar er inte om ni fortsätter sälja portningsjobb och nu vet ni ju lite mer.
 

Bifogat

  • Swirl.JPG
    Swirl.JPG
    55.2 KB · Visningar: 110
Last edited:
Akta golvet på en lutad kanal!!! annars kan det gå illa:gnissla . Om man ska röra golvet ska man tänka på pungt ett på min bild.

:D Jag förstår din filosofi nu! Du vill räta kanalen maximalt och helst ha den som min högra "omvänd tumble" för att maximera flödet.

Men du får inte glömma vad som händer efter att du stängt ventilen!

risken finns att om du utgår ifrån en motor med positiv tumble kanske du minskar din tumble och får en sämre förbränning.

Men om motorn har omvänd tumble kommer du bara att förbättra den på alla sätt!
 
Det där med tumble och swirl kunde jag iaf redan men det är svårt att veta hur man ska beskriva saker och ting ibland!

Mina ritkunskaper på datorn är inte de bästa.

Kolla nu på mina 1-5 så har du lärt dig en hel del praktik idag med:tummenupp

Jag hadde även kunnat beskriva rakställda insug idag men ja skippar den biten, genom att det inte förekommer på enstånkor än iaf, suzuki ltr450 är väl det närmaste ja sett en rakställd kanal på en serieproduserad motor.

Då säger vi länge leve omvänd tummble då, så har vi raktsällt alla kanaler:D
enligt din filosofi med tumble så måste alla sporthojar med rakställda insug ha omvänd tumble eller?
isf hur kan det inte vara så vanligt?
(detta är en fråga ingen kretik)

Nej men skämt och sidor,ja portar inte utan att tänka om ja säger så.
det ligger nog 70+timmar bakom min z:a topp iaf!
 
Last edited:
Det där med tumble och swirl kunde jag iaf redan men det är svårt att veta hur man ska beskriva saker och ting ibland!

Mina ritkunskaper på datorn är inte de bästa.

Kolla nu på mina 1-5 så har du lärt dig en hel del praktik idag med:tummenupp

Jag hadde även kunnat beskriva rakställda insug idag men ja skippar den biten, genom att det inte förekommer på enstånkor än iaf, suzuki ltr450 är väl det närmaste ja sett en rakställd kanal på en serieproduserad motor.

Jo, jag har sett den principen. Har för mig att Bell har den varianten i sin 4t-bok om jag minns rätt...?

För att ta om min fråga nu med lite tydligare bakgrund. Jag har pratat med portare som tillämpar din teori att maximera flödet(din filosofi?) och sedan dom som alltid strävar efter maximal positiv tumble(dom som vill sänka golvet).

Din variant är utmärkt för motorer på omvänd tumble

Själv tror jag att man måste utgå ifrån hur motorn är konstruerad och det är inte så lätt att avgöra och jag har ännu inte träffat någon trimmare som ens försöker.

enligt din filosofi med tumble så måste alla sporthojar med rakställda insug ha omvänd tumble eller?

Jag tror att det är så! Men jag har fått nej som svar enda gången jag trott att jag frågat någon kunnig så jag är lika vilsen som dig i det fallet.
Han hör för övrigt till kategorin tumbleportare.

Man måste inte nödvändigtvis ha tumble heller man kan låta flödet sikta mot mitten av cylindern och då får man ingen tumble.
 
Last edited:
Swirl är när vi skapar en virvel sett uppifrån! Det är vanligt i dieselmotorer men ingen nackdel i en ottomotor heller.
Syftet är alltså fortfarande att skapa turbulens.

Sedan kan både tumble och swirl naturligtvis kombineras.

Det var väl ungefär så enkelt det gick att beskriva det! Det finns var inte hela sanningen men en bit på vägen. Och detta är anledningen till att jag tidigare sa att jag inte hade kompetens att porta 4t-motorer.

Vad säger ni? Anser ni fortfarande att ni har kompetens att porta 4t-motorer på ett bra sätt? Ni kände ju tydligen inte till begreppet tumble...
Nu är ju trimningsvärlden full av folk med allt för stort självförtroende så jag klandrar er inte om ni fortsätter sälja portningsjobb och nu vet ni ju lite mer.

jag har läst allt skit som går att läsa om portning och det är mest bara massa krångliga termer/uträkningar hit och dit. man måste prova sig fram den hårda vägen. Så får jag ut mella 5-8% över hela registret så har jag en kanonportnig helt enkelt. Det behöver man inte vara professor för att se
Ge dig nu.. Gå inte till personangrepp..
 
jag har läst allt skit som går att läsa om portning och det är mest bara massa krångliga termer/uträkningar hit och dit. man måste prova sig fram den hårda vägen. Så får jag ut mella 5-8% över hela registret så har jag en kanonportnig helt enkelt. Det behöver man inte vara professor för att se
Ge dig nu.. Gå inte till personangrepp..

ok, Och är detbara portningen? Eller i kombination med komhöjning eller dylikt?
Och även dom flesta inte bryr sig hur har din bränsleförbrukning ändrats då?

Och tänk om du kanske kunnat slipa fram ytterligare 5% över hela registret?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top