Nja, jag känner mig hyfsat säker på vad jag sa och därför bara det där "förmodligen" i stället för säkert. Och jag tänker igenom vad jag skriver.
Supermono är inte Monobike, nej. Monobike finns inte i Sverige än men är skitstort i Europa. Det är Supermotard utan crossdelen. Enbart cross maskiner är tillåtna men kan sänkas och styvas upp.
Och angående banor så finns det inget land som kör hela mästerskap på fasta motardbanor. Den absoluta majoriteten av Supermotardrace körs på tillfälliga banor i industriområden, på flygfält, olika sorters modifierade sportanläggningar osv. Till nästa år kommer det med all sannolikhet att bli en del race på liknande banor även här, med SM-status. Det finns intresserade organisatörer för detta men det är mycket arbete med sådana arrangemang, framförallt första gången, så vi får hoppas att eldsjälarna orkar med att driva igenom sina planer och verkligen kommer in med ansökningar.
Anledningen att KTM drog sig ur var huvudsakligen Youthstream, de kände att de inte skötte arrangemangen som utlovat och att det ledde till mer problem och mindre exponering än vad samma satsning i flera nationella mästerskap och punktarrangemang skulle ge dem. Jag tror helt klart att det är rätt tid att starta ett Supermotard SM i Sverige till nästa år. Rallycross är inte bra för oss då nyrekryteringen inte gynnas av det och folk får en felaktig bild av vad vår sport är. Sådana banor är inte motard på någon nivå egentligen, men det är ju iofs bättre att kunna köra än att inte kunna göra det alls framförallt för de 15 förare som fullföljer en sådan säsong. Med riktiga banor tror jag att vi mycket snart kan vara uppe i 50-80 förare som fullföljer säsonger. Det bästa är att börja jobba så snart som möjligt för att renodla vår sport även om det kan bli lite tungt framförallt det första året.
TV i någon form vore djävligt kul onekligen vi får verkligen hoppas att det blir av på något sätt, utan att vi behöver sälja vår själ då förstås. Det vore mycket bra för enskilda förare så väl som större team om stora publikskaror kan få se oss sladda regelbundet.
Daniel