Supermoto tävlingar 2006

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Finns det ingen insatt i ämnet som kan avlägga en lägesrapport.
Nu finns det bara en massa rykten om ev TV avgift, alla SM skall gå ihop med RR SM mm.
Vad blir det då för anmälningsavgifter? Blir det 2 dagarstävlingar med fri träning på fredagen?

VI närmar oss nästa säsong med hör fart, börjar bli dags att planera den.

MVH
Stefan Karlsson

megagossen skrev:
Finns det ingen insatt i ämnet som kan avlägga en lägesrapport.
Nu finns det bara en massa rykten om ev TV avgift, alla SM skall gå ihop med RR SM mm.
Vad blir det då för anmälningsavgifter? Blir det 2 dagarstävlingar med fri träning på fredagen?

VI närmar oss nästa säsong med hör fart, börjar bli dags att planera den.

MVH
Stefan Karlsson

Det blir en del förändringar t nästa år varav de flesta är positiva (tycker iaf jag då jag slagits för mycket av detta sen 2001). Den enda nageln i ögat är 96dB gränsen men den är bara att acceptera.
Den stora förändringen är att reglementet internationaliseras nästan helt och hållet. Dvs att reglementet kommer vara hemskt likt det som stora mästerskap körs efter och även de flesta andra länders nationella tävlingar. Detta är bra och för med sig mycket annat bra som tex att banorna blir rena motardbanor osv. Rallycrossbanor kommer därmed inte att vara tillåtna om de inte modifieras ganska mycket vilket är bra för sporten som sådan. TV kan det bli i någon form men så vitt jag vet är inget spikat än och hur det än blir med det så klarar vi oss även om det vore kul. Det är inte många länders nationella mästerskap som filmas och Sverige är en putte i det här sammanhanget än även om vi växer så det knakar.
Dock vissa eftergifter kommer ni som förare att få göra för att sporten ska kunna växa in i vad den egentligen är i Sverige. Kör vi inte med rallycross SM nästa år så kommer vi nästan oavsett vad som händer med TV osv att exponeras mindre för den breda publiken fram till dess att sporten står på egna stadiga ben och har blivit den populära publiksport som den förtjänar att vara. Detta kan medföra mer tjat med sponsorer od inför 2006. Det gör det naturligtvis även för arrangörerna som måste få tillbaks sina investeringar när de är snälla nog att arrangera tävlingar för oss.
Ett arrangemang på en tillfällig bana tex medför extremt mycket pengar och tid och det är just de arrangörerna vi vill ha kvar för tillfälliga banor är till stor del vad motard skall tävlas på. Skulle tävlingarna arrangeras som först föreslaget så hade kostnaderna för ett sådant race varit i trakterna dubbelt så höga som de hade kunnat förvänta sig att få in även med ganska positiva beräkningar och det är de naturligtvis inte intresserade av. Så vårat offer här blir prispengarna, de stod för hälften eller lite mer tom av den totala kostnaden för hela arrangemanget så det stod mellan att ge upp den eller förmodligen inte åka så mycket race alls, alternativt fått monst en tredubbling av anmälningsavgifterna. Inget svårt val då det för de enskilda förarna handlar om ganska små pengar iaf så efter diskussion med förare, SVEMO och arrangörer så stryks prispengarna för nästa år. Nisse nybörjare är inte så intresserad av att pröjsa 2000 spänn i anmälningsavgift för att sen aldrig ha en chans att vinna tillbaka nåt iaf och Nisse nybörjare är den viktigaste startande av alla då han är sportens framtid.

Tja, i stort var det det viktigaste skulle jag tro varav det allra viktigaste naturligtvis är att nästa år blir det ett riktigt Supermotard SM, för första gången i Sverige, på vad man kan anta mycket bättre banor och med ett nästan helt och hållet internationaliserat reglemente. Bara hoppen som kommer att vara mindre än vad de ofta kan vara utomlands så vitt jag förstår iaf. Lite synd men de kommer kanske också så småningom ;o)

Daniel

ypvs skrev:
*snip* Detta är bra och för med sig mycket annat bra som tex att banorna blir rena motardbanor osv. Rallycrossbanor kommer därmed inte att vara tillåtna om de inte modifieras ganska mycket vilket är bra för sporten som sådan. *snip*

Daniel
Håller med om allt det bortklippta men har en liten kommentar bara om det jag lät vara kvar.
Rena motardbanor vet vi inte ännu om det blir. Samarrangemang med RR är ju väldigt mycket på tapeten och då blir det ju inte direkt "rena motardbanor". Tyvärr.

En annan grej att tänka på i internationaliseringens tecken är färgerna på startnummer och vilka bakgrunder som ska användas. Mitt tips är att inte beställa några dyra dekaler förens det är helt fastslaget och beslutat om. Andra liknande saker finns säkert men det här med färgerna var det jag kom på nu.

96dB är väl något vi bara måste acceptera om vi inte vill köra på mossar eller kalhyggen långt, lååångt bort från allt vad civilisation heter. Så länge alla kör på lika villkor är det väl bara att bita i den sura tjuren och gilla läget.

Tackar.
det var informativt.

Men inget om vad som kommer att hända;-)

Att det blir 96db är rätt, det är nog enda sättet att gå. Ljud är våran enskilt största motståndare!

Hur många SM tävlingar? Var kommer dom att gå?
Ingen utom de längst fram är nog intresserade av att betala för en tv sändning..
Hur många poäng behöver en B förare för att bli A förare?
Det finns inget klart trots att det är nära nästa säsong.

Stefan

megagossen skrev:
Tackar.
det var informativt.

Men inget om vad som kommer att hända;-)

Att det blir 96db är rätt, det är nog enda sättet att gå. Ljud är våran enskilt största motståndare!

Hur många SM tävlingar? Var kommer dom att gå?
Ingen utom de längst fram är nog intresserade av att betala för en tv sändning..
Hur många poäng behöver en B förare för att bli A förare?
Det finns inget klart trots att det är nära nästa säsong.

Stefan

Ta det lugnt, det ligger hemskt mycket arbete bakom det här av hemskt få personer. Bara översättningarna av FIMs reglementen har tagit massor av tid, vill du provöversätta 20 sidor tekniska specifikationer och prova? Sen ska det beslutas hur dessa skall implementeras i det svenska reglmentet och skrivas samman, skickas ut för forslag på ändringar till eventuelltr berörda och sen klubbas i sin helhet och skrivas ihop. Men, men. Reglementet är som sagt (i stort sett klart).
Vad det gäller tävlingsdatum så är det naturligtvis inte klart än, det är det inte i någon del av europa heller för övrigt förrän i februari typ. Men målet är 6 SM som jag förstått. Uppklassningsreglerna är klara tror jag men jag är inte insatt. Dock vet jag att inför nästa säsong så kommer alla som inte självklart tillhör en eller annan klass att kunna ansöka om att få köra som A eller B förare och SVEMO kommer inför denna säsong vara ganska så snälla med dessa ansökningar i de flesta fall. However, se på era prestationer objektivt. Visst det är kul att vinna pokaler men det är inte vare sig bra för ert eget rykte eller racen om ni väljer att åka B och sen solklart vinner allt. Rätt förare i rätt klass. Och det finns inget bättre sätt att bli en snabbare förare än att åka med folk som är bättre än en själv för övrigt (inom vissa gränser).

Den som tycker att saker organiseras för långsamt och för dåligt är hjärtligt välkommen att engagera sig i någon form. Folk behövs alltid.

Daniel

Supermoto skrev:
Håller med om allt det bortklippta men har en liten kommentar bara om det jag lät vara kvar.
Rena motardbanor vet vi inte ännu om det blir. Samarrangemang med RR är ju väldigt mycket på tapeten och då blir det ju inte direkt "rena motardbanor". Tyvärr.

En annan grej att tänka på i internationaliseringens tecken är färgerna på startnummer och vilka bakgrunder som ska användas. Mitt tips är att inte beställa några dyra dekaler förens det är helt fastslaget och beslutat om. Andra liknande saker finns säkert men det här med färgerna var det jag kom på nu.

96dB är väl något vi bara måste acceptera om vi inte vill köra på mossar eller kalhyggen långt, lååångt bort från allt vad civilisation heter. Så länge alla kör på lika villkor är det väl bara att bita i den sura tjuren och gilla läget.

Samarrangemangen med RR blir det FÖRMODLIGEN inget av med. Det vore som sagt inte så bra för oss heller. Men man kan ju alltid starta Monobike i Sverige också, det vore jag glad för om inte annat då Monobike är vad jag har framför mig om jag vill tävla igen.

Daniel

Last edited by a moderator:
megagossen skrev:
Jag var längst bak på kinnekulle, å nog är jag beredd att betala för tv-sändningen ;) Med lite arbete får man lätt tillbaka de slantarna via sponsorer. Vill man bli bra är sponsorer vägen att gå, i mitt fall iaf, som yngling.

Förstår att det är otroligt mycket jobb.
Det behövs då människor som är villiga att lägga ner energi och tid på det hela.

Men funderar då lite.
Observera att detta endast är en tanke som dyker upp hos mig och ingen kritik eller något negativt menat.
När det är väldigt mycket jobb att göra om allting, kan man då inte sätta ett längre perspektiv på det och införa till någon säsong senare? Att inget är klart i tid internationellt sett är ju en av anledningarna till att KTM drog sig ur VM.
Man ska nog sikta på att få allt klart tidigare. Ett av LMS tidigare anledningar att inte söka SM har väl varit (rätta om jag har fel) att Svemo inte kunda lämna besked i tid för att LMS skulle kunna boka banan.

Det är skönt att du med flera lägger ner er tid och energi på detta och jag vill med starten av denna tråd ABSOLUT inte kritisera utan få igång informationsflödet.

Stefan

ypvs skrev:
*snip* Samarrangemangen med RR blir det FÖRMODLIGEN inget av med. Det vore som sagt inte så bra för oss heller. Men man kan ju alltid starta Monobike i Sverige också, det vore jag glad för om inte annat då Monobike är vad jag har framför mig om jag vill tävla igen.

Daniel
Första delen håller jag med till 100% om. Har själv suttit en del med översättandet av reglementet. Peter och Crille lägger ner ett ruggigt arbete medans de även jobbar "civilt" och har familjer som alla andra.
Ett tips kan vara att ventilera sina åsikter om hur sporten ska föras framåt i väl genomtänkta och väl skrivna inlägg på SVEMOs forum.

Ang. andra delen...
Supermono finns ju redan men jag vet inte om det skiljer sig mot det du menar med monobike?? Hoppas verkligen du kommer köra där snarast :tummenupp :)
Ditt "förmodligen inte" om RR-samarbetet tycker jag vi kan stryka helt tills SVEMO offentliggör kalendern (betänk att vi som sökt SM 2006 kanske vet mer) vilket förhoppningsvis sker före vi korkar upp nyårs-champagnen.

Nu börjar man få lite grepp.
Tackar!
Svemos sida är ingen som svarar på det finns ett inlägg utav en annan undrande där;-)

megagossen skrev:
Nu börjar man få lite grepp.
Tackar!
Svemos sida är ingen som svarar på det finns ett inlägg utav en annan undrande där;-)
Men även om ingen svarar så kanske MX-sektionen gluttar däri självmant eller så kan man tipsa dem om att de där kan hitta åsikter från sina förare :tomten

Ett enkelt sätt på ett bra ställe är de tiaf att få en känsla för vad vi aktiva över hela landet tycker :tummenupp

Man kan även skicka ett mail till de i MX-sektionen. Ännu större chans att de läser våra synpunkter då.
Blir lite konfunderad vad det gäller banor.
Finns det tillräckligt med motardbanor?
Har ju börjat gilla en del av rallycrossbanorna. :3freak

Lite inofficellt, när jag var uppe och ptatade med TMS (tranås motorsällskap) i höstas hade de planer på att ansöka om SM status för tävlingen i sommen.

Ninja Racer skrev:
Lite inofficellt, när jag var uppe och ptatade med TMS (tranås motorsällskap) i höstas hade de planer på att ansöka om SM status för tävlingen i sommen.
Planer på att söka var det VÄLDIGT många som hade.
RÄTT många sökte.
Inte så himla många kompletterade sina ansökningar efter mötet i Jönköping som var den 13e november (om inte mitt minne sviker mig).

Ok där ser man. Inte mig emot om det inte blir SM staus. Då kan man ju vara helt säker på att man får köra fast man inte har A licens.

Ninja Racer skrev:
Ok där ser man. Inte mig emot om det inte blir SM staus. Då kan man ju vara helt säker på att man får köra fast man inte har A licens.
Blir det SM-rejs i t.ex Sommen eller hos oss i Örebro kan du räkna med att få köra även som B-förare. Fast i B-klassen då såklart men med chans att få köra A-finalen osv.

Nja, jag känner mig hyfsat säker på vad jag sa och därför bara det där "förmodligen" i stället för säkert. Och jag tänker igenom vad jag skriver.
Supermono är inte Monobike, nej. Monobike finns inte i Sverige än men är skitstort i Europa. Det är Supermotard utan crossdelen. Enbart cross maskiner är tillåtna men kan sänkas och styvas upp.

Och angående banor så finns det inget land som kör hela mästerskap på fasta motardbanor. Den absoluta majoriteten av Supermotardrace körs på tillfälliga banor i industriområden, på flygfält, olika sorters modifierade sportanläggningar osv. Till nästa år kommer det med all sannolikhet att bli en del race på liknande banor även här, med SM-status. Det finns intresserade organisatörer för detta men det är mycket arbete med sådana arrangemang, framförallt första gången, så vi får hoppas att eldsjälarna orkar med att driva igenom sina planer och verkligen kommer in med ansökningar.

Anledningen att KTM drog sig ur var huvudsakligen Youthstream, de kände att de inte skötte arrangemangen som utlovat och att det ledde till mer problem och mindre exponering än vad samma satsning i flera nationella mästerskap och punktarrangemang skulle ge dem. Jag tror helt klart att det är rätt tid att starta ett Supermotard SM i Sverige till nästa år. Rallycross är inte bra för oss då nyrekryteringen inte gynnas av det och folk får en felaktig bild av vad vår sport är. Sådana banor är inte motard på någon nivå egentligen, men det är ju iofs bättre att kunna köra än att inte kunna göra det alls framförallt för de 15 förare som fullföljer en sådan säsong. Med riktiga banor tror jag att vi mycket snart kan vara uppe i 50-80 förare som fullföljer säsonger. Det bästa är att börja jobba så snart som möjligt för att renodla vår sport även om det kan bli lite tungt framförallt det första året.

TV i någon form vore djävligt kul onekligen vi får verkligen hoppas att det blir av på något sätt, utan att vi behöver sälja vår själ då förstås. Det vore mycket bra för enskilda förare så väl som större team om stora publikskaror kan få se oss sladda regelbundet. :yoparty

Daniel

Som sagt ovan, så är det mkt troligt att det blir ett samarbete med RR i SM i år.... Det kommer info inom kort ang detta.

På LMS kommer vi att köra ett flertal Supermototävlingar nästa år.
Vi kommer också att ha ett flertal fasta träningsdatum där man får chans att köra på motardbanan!
Jag kan avslöja att det blir en Bevikscup i år också. Ungefär samma upplägg som förra året fast med en del nyheter.... :-) Inbjudan och info kommer förhoppningsvis att vara klart senast i samband med mässan i Januari...

Vi har också sökt att få arrangera en av deltävlingarna i SM!

fortsättning följer...

Sara
Sammankallande
LMS Supermoto

Last edited by a moderator:
Att prispengarna försvinner kommer ju inte märkas annat än för Ola, Martin och kanske 3an i racet, för resten av gänget i SM och Beviks räckte det ju knappt till en burgare på vägen hem.

Har det allvarligt talats om att köra ihop med RR?
Jisses va glada de skulle bli när vi dragit ut några lass grus i kurvorna åt dom :tummenupp

ädit: Tydligen ang RR

Jag gillar iofs såna banor bättre, men hoppas inte det blir nåt utav det, vad har SuperMoto att vinna på det? Roadracing har inte heller nån publik. Jag tror dessutom SuperMoto kommer vara ännu mer oönskat där än det redan var hos Rallycrossen. Jag fattar inte hur de ska lyckas klämma in ytterliggare tre klasser i ett redan späckat program, det finns folk som redan tycker att det är för många klasser. Och om det skulle vara blött så lär väl större delen av banan bli täckt med skit, det är nog jättepopulärt.. :)

Ok, haldementi...

;)
Det blir ett eller möjligen ett par samarrangemang med RR iaf.

Färger på skyltar för B-licens:
450 vitt på blått.
open vitt på rött.

Bra blandning på banor, RR, gokart, tillfälliga...

Kommer att bli en bra säsong tror jag...

Daniel

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey