Supermoto...på Amerikanskt vis!

JiMpA skrev:
jahaja :S jag tycker att han i blått ser ut att sitta ner och försöka hålla hojjen på slangen =) och så är bakgrunden lite småsuddig medans åkarna har en mycket bättre upplösning =) ingen som är med mig? :D när man zoomar in så verkar även de som är i luften ha såna där "fel-pixlar" som blir när man försöker snygga till runtom det man klippt in i en bild.. jag kan ha fel =) dom andra bilderna var läckra iaf!
Det har med jpg-kompressionen och fokuseringen med kameran att göra, det är en grym fotograf som tatt bilderna ;)

Angående hoppande så får det gärna va större än vad det är i sverige, men jag tycker inte att det ska vara så stort att det blir en våga våga-faktor, speciellt inte på asfalt då man kan slå sig rejält om man inte vet hur man hoppar rätt. (jag gör det inte efter en säsong på crossbana). För stora hopp = vågar inte RR-killar tex prova på motard.

Supermoto skrev:
Om du bygger ett och visar hur man gör ett par tre gånger så lovar jag att följa efter sen :kryckor

Det finns naturliga sådana ute i trafiken - vägtrummor o.d. Jag har flugit över ganska många sådana på plastraket och vanliga gathojar. Men det gäller att sikta rätt och hålla styret rakt vid landningen (styrdämpare är ett plus). :)

Du har väl sett bilderna från Cadwell Park också ? ( tråd med pekare http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=96600 ) Skitfränt!

Ni borde testa Venray motardbana. Två platåer. Ena skickar iväg dig på en tvåsekunders flygtur ca 30 m. Man kommer igenom en lång högfarts höger i 120km/h och det ävergår direkt till hoppet fortfarande med pinnen i backen. Hojen får man räta upp på väg uppför hoppet. På vägen tillbaks är det ett 15m hopp där man landar på asfalten om man hoppar det allra minsta för långt. Asfalt är inte så farligt att landa på för övrigt, inte värre än grus och fan så mycket bättre än sand, iaf för en motard.

På Bilstain i Belgien är dödshoppet i motard dock. Mycket kortare än Venray men fruktansvärt svårt. Det är en platå men man går mycket högt över marken. Platån är bara 1½m hög och ca 10m lång. Man träffar den på full mutter 3an och det är en mkt kort och brant uppfart, nästan som att köra in i en vägg i den farten. Upp i luften, tvärbromsa för att få ner framhjulet och hoppas att man träffar nerfarten hyfsat. Missa ett hopp är i vanliga fall inte så farligt men här stannar man nästan i lyften och faller platt ner igen från hyfsad höjd så det är ett tufft hopp att sätta gång efter gång.
Tilläggas bör att Van Drunen här sket i hopputformningen helt och hållet och tog tredje plats i ett VM lopp här genom att helt enkelt hoppa över 3an och landade 2 pucklar längre bort. Vansinnigt hopp, han gjorde det några gånger under racen den weekenden och folk fullkomligt skrek av förtjusning. Han tog igen 10m på Godfroid etc på ett hopp varje gång han gjorde det och 10m på Godfroid på 10 varv är det möjligen en handfull i världen som kan ta in. Han torskade tillbaks de 10 metrarna på resten av varvet men där ser man vad en bra crossåkare kan åstadkomma på en motard.
(Jag har de hoppen på en video här nånstans för övrigt)

Hopp ingår i sporten. Inte alltid små gupp utan ibland större saker. Kom ihåg att vi åker cross delvis på asfalt snarare än RR delvis på grus även om förhållandet är övervägande asfalt. Med det motard intresse som det finns i Sverige kommer säkerligen Monobike att starta även där uppe som tävlingsform snart i alla fall för de som inte vill åka motard.
Här är det stort sen länge och det är vad jag har mina planer inställda på för nästa år förhoppningsvis från början av säsongen. Hoppa kan jag tyvärr inte längre så jag är piskad att byta sport.

Daniel

ypvs skrev:
Ni borde testa Venray motardbana. Två platåer. Ena skickar iväg dig på en tvåsekunders flygtur ca 30 m. Man kommer igenom en lång högfarts höger i 120km/h och det ävergår direkt till hoppet fortfarande med pinnen i backen. Hojen får man räta upp på väg uppför hoppet. På vägen tillbaks är det ett 15m hopp där man landar på asfalten om man hoppar det allra minsta för långt. Asfalt är inte så farligt att landa på för övrigt, inte värre än grus och fan så mycket bättre än sand, iaf för en motard.
Vad jag menar med att hoppa å landa på asfalt är när man landar snett (vilket jag är rätt duktig på). Nu har jag inte gjort det på asfalt men jag kan tänka mig hur det blir. På jord eller sand gåre slå på lite med gasen å landa relativt mjuk men med en vurpa, men på asfalt borde man väl få världens kast upp i luften igen?

Tror personligen att med tanke på hur lavinartat Supermoto ökar i Sverige så är det bara fråga om år innan vi har samma reglement som i resten av EU

//N

Som gammal crossförare tycker man ju att svenska motardbanorna gör att man tappar suget för motard lite grann. Amerikanskt vis skall det vara....

Fastway skrev:
2063352 Det kanske var därför vi valde Supermoto För att det skulle vara lite av allting :arsele

Precis, motard är ju fan meningen skall vara blandat hopp och kurvor. Stor ide o ha den dämpningen om man skall skutta runt pa en bana utan hopp, och där det enda hoppet som kanske finns är natt man skulle klara pa lillebrorsans trehjuling :huvet

Mackz skrev:
1677363 Börja köra cross om Ni vill hoppa i Sverige!
:7peta
Hehe ... ni som gör en tesked blött i byxan så fort allt är i luften kan jag bara ge er en rekomendation att sticka ut på crossbanan med supermoto-hojjen eller en cross och träna hopp, för det byggs nu väldiga hopp på svenska banorna , och precis som Daniel sa så är det så en supermoto-bana ska se ut så, och för er som inte vill hoppa , kör RR eller speedway där får man bara sladda :tummenupp

Vi på Svemo försöker anpassa Svenska supermoto-måtten helt efter "europastandarden" för att våra förare ska kunna formas in i världseliten direkt istället för att komma ner till EM och VM och skita på sig första tävlingen.

Vi ses i luften
Crille

Norris skrev:
1680099 Tror personligen att med tanke på hur lavinartat Supermoto ökar i Sverige så är det bara fråga om år innan vi har samma reglement som i resten av EU

//N

:7peta NORRIS !

Bra kört i Spanien hörde jag , ska bli intressant och se dig iår,

Det tog inga år för Sverige att ha samma reglemente som EU, bara ca: 3månaders översättning och justering av mig och Peter Larsson sen vi kom in i sektionen oktober -05.

så klicka på länken och du har svenska reglementet för -06 som är anpassat efter FIM 2006.

http://www.svemo.se/file_out.php?id=1216

Crille

Du kan klicka

fetsladd skrev:
2063857 :7peta
Hehe ... ni som gör en tesked blött i byxan så fort allt är i luften kan jag bara ge er en rekomendation att sticka ut på crossbanan med supermoto-hojjen eller en cross och träna hopp, för det byggs nu väldiga hopp på svenska banorna , och precis som Daniel sa så är det så en supermoto-bana ska se ut så, och för er som inte vill hoppa , kör RR eller speedway där får man bara sladda :tummenupp

Vi på Svemo försöker anpassa Svenska supermoto-måtten helt efter "europastandarden" för att våra förare ska kunna formas in i världseliten direkt istället för att komma ner till EM och VM och skita på sig första tävlingen.

Vi ses i luften
Crille

Äntligen! :tummenupp
Blir det några woop's eller är de förbjudna?

Va hände med den där det får bara finnas ett hopp som inte får vara högre än 5 tassar hög?

Va det nån gammal regel, som fanns innan europa reglerna?

Aja bara den försvinner så...

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!