Supermoto av en KTM 540 2t -90

Kul bygge! Ser fram emot hur du gör SM av den. Har själv en KX500 på ingång som ska bli mitt projekt.

Min första dirtbike var en KTM250EXC '90 i samma 'vackra' färger :D
 

Bifogat

  • KTM250EXC-90s.jpg
    KTM250EXC-90s.jpg
    154.1 KB · Visningar: 153
Hmmmm...ser att på många av dessa, även de mindre så sitter det dubbelok. På min sitter det enkelok (brembo)...kan det vara bytt kanske? Det e ju ialafall en 500 så det borde ju sitta dubbla...minst.

Nåväl. nu e ialafall dämparen klar o den blev som ny juh :)
Ska till en smedja som enligt uppgift har en duktig alusvetsare i veckan...får se om han tar sig an gaffelskräpet. De stora svetsarfirmorna i Kalmar vägrar att ta tag i det...ansvar om det går sönder....kommer inte hålla...bla bla bla...

Tänkte försöka få dit motardfälgarna från 660n på försök, om inte annat för att få se looken ...:D
 
Nu börjar den lille ta form :D

Ska bli skönt när motorn e klar och på plats.

Ny plast har anlänt från "Over there" men passformen var som kyss mig i arslet....får modda lite där...

Ska ta bild med motardfälgarna med sen :)
Som synes e inte dom fälgarna som sitter på riktigt.....riktiga.
 

Bifogat

  • Img_1347.jpg liten.jpg
    Img_1347.jpg liten.jpg
    206 KB · Visningar: 199
  • liten.JPG
    liten.JPG
    56.5 KB · Visningar: 94
Last edited:
Nu börjar den lille ta form :D

Ska bli skönt när motorn e klar och på plats.

Ny plast har anlänt från "Over there" men passformen var som kyss mig i arslet....får modda lite där...

Ska ta bild med motardfälgarna med sen :)
Som synes e inte dom fälgarna som sitter på riktigt.....riktiga.

Det ser bra ut! Keep it rollin!
 
Fick ett ryck idag och sprang ut till liket och hamrade isär motorn.....
Den såg ny ut innuti, inga skavanker eller ens skitig :D

Men alla lager skall ju naturligtvis bytas iallafall, när den ändå är isär.
Hmmm, vart kan man hitta en lagersats till en sånhär gammal dinosaurie tro??

Ska kolla på rikshistoriska museét.:)
Ha ha , jag kunde köra igenom hela armen i genom cylindern,den största moppemotor jag sett :yoparty
 

Bifogat

  • cylinderlopp.jpg
    cylinderlopp.jpg
    44.4 KB · Visningar: 130
  • kolv.jpg
    kolv.jpg
    165.2 KB · Visningar: 103
  • drev.jpg
    drev.jpg
    67.6 KB · Visningar: 103
  • klyvd motor.jpg
    klyvd motor.jpg
    53.8 KB · Visningar: 122
Fick ett ryck idag och sprang ut till liket och hamrade isär motorn.....
Den såg ny ut innuti, inga skavanker eller ens skitig :D

Men alla lager skall ju naturligtvis bytas iallafall, när den ändå är isär.
Hmmm, vart kan man hitta en lagersats till en sånhär gammal dinosaurie tro??

Ska kolla på rikshistoriska museét.:)
Ha ha , jag kunde köra igenom hela armen i genom cylindern,den största moppemotor jag sett :yoparty

Kan man inte åka in till typ SKF me dom lager man behöver byta o så plockar dom fram dem iprincip? :tummenupp
 
Kan man inte åka in till typ SKF me dom lager man behöver byta o så plockar dom fram dem iprincip? :tummenupp

Det kan man nog, eller så ringer du Rotera i Täby så fixar dem fram lager åt dig.
Dem hjälpte mig på enklast, smidigast möjliga vis. Billigt var det också att köpa standard märkeslager istället för en yamaha specad del.
www.rotera.se

Apropå ingenting: Svinball hojpa! 2takt är fränt som attans och jag kan tänka mig att den kommer gå helt galet bra.
Det måste vara riktigt skönt att kunna plocka isär motorn och hela hojen och se att bitarna är friska. -Raka motsatsen till det oflyt jag haft med min TTR i byggtråden nästgårds...
 
Det kan man nog, eller så ringer du Rotera i Täby så fixar dem fram lager åt dig.
Dem hjälpte mig på enklast, smidigast möjliga vis. Billigt var det också att köpa standard märkeslager istället för en yamaha specad del.
www.rotera.se

Apropå ingenting: Svinball hojpa! 2takt är fränt som attans och jag kan tänka mig att den kommer gå helt galet bra.
Det måste vara riktigt skönt att kunna plocka isär motorn och hela hojen och se att bitarna är friska. -Raka motsatsen till det oflyt jag haft med min TTR i byggtråden nästgårds...


Tack för det tipset, skall kollas upp.:tummenupp

Ja med tanke på hur den såg ut på utsidan efter att ha stått ute i tre år utan tak, och med transkåpan borta....så blev jag vansinnigt förvånad.
Trodde det skulle vara gravrost på både drev och axlar, och att alla lager skulle sitta fast:rolleyes:

Men peppar peppar, tom lagrena verkar vara friska Siktar in mig på att byta kopplinglagret och nållagrena till vxl. Men jag hade sönder packboxen till
vevlagret på vä sida. Skall se om man kan hitta bara den.
 
Damn...lite snabb med överblicken i motorn...vid lite närmare granskning verkar vevpartiet vara knas, så det blir till att leta tappen på svänghjulssidan och byte av alla lager :näsblod
Repa i tappen där packboxen skall sitta, vet inte om det går att svarva ner och köra med överdimisionsbox?

Men hela projektet ligger på is ett tag framöver, kämpar för att komma in på högskolan just nu...(fastighetsmäklare)så det är prio ett just nu:yoparty
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top