Supermotardfilm

Olof Eriksson skrev:
Haha det låter som om man kan köra så bara man sitter på en sån cykel ;)

Ser jag rätt? Låser dom bakhjulet genom att peta ner två växlar bara eller är det broms inblandat?

Personligen så kör jag nog moped jämfört med deras fart och teknik,

Helballt :tummenupp

Grymt bra rulle!

Dom får väl spinn på bakhjulet med hjälpa av kopplingen.

Grrrooov skrev:
Ser jag rätt? Låser dom bakhjulet genom att peta ner två växlar bara eller är det broms inblandat?

Aldrig låst bakhjul. Låst bakhjul = out of control.

Sen finns det lite olika modeller beroende på vad man åker på (om man har slirkoppling, om man inte har bakbroms osv, om man åker tvåtakt), men såhär gör jag utan slirkoppling:

Går på frambromsen, växlar ner till den växel man ska ha ut ur kurvan, släpper ut kopplingen till dragläget medans man vinklar cykeln lite för att få bakändan att gå åt det håll man vill ha den (detta kommer du nog göra automatiskt så tänk inte så mycket på det). Jag går också på med bakbromsen för att finstyra, men den kan va bra att hålla sig ifrån från början då det är lätt att låsa hjulet. Sen styr man med frambroms, koppling och bakbroms. Se till att ha hjulen i linje innan ni släpper upp, annars kan det bli roliga highsiders.

Samma teknik oavsett va hoj man sitter på. Går lika bra på custom som sporthoj som motard. Har man en slirkoppling kan man vara mycket brutalare med kopplingen!

Hursomhelst, det handlar om att få bakhjulet att snurra saktare än framhjulet. Tänker man bara så, så kommer det.

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
Hursomhelst, det handlar om att få bakhjulet att snurra saktare än framhjulet. Tänker man bara så, så kommer det.

Hela historien lät knepigt att lära sig. Nöjer mig nog med att titta på det istället, prova på kan man väl göra någon gång förstås.

Är det inte lättare att få bakhjulet att snurra fortare än framhjulet? :D

Grrrooov skrev:
Hela historien lät knepigt att lära sig. Nöjer mig nog med att titta på det istället, prova på kan man väl göra någon gång förstås.

Är det inte lättare att få bakhjulet att snurra fortare än framhjulet? :D
Haha det brukar jag också säga men det är mer skrämmande för en del :P

Fan vill ha en igen men får väl powerslida med Hyndan iställe :yoparty :yoparty

Olof Eriksson skrev:
Haha det brukar jag också säga men det är mer skrämmande för en del :P

går ju också att hålla jämn gas ut ur en kurva om man vill Glida ut lite snyggt men visst funkar det som du skriver precis så på en sport hoj med förutom att jag brukar skita i att hålla frambromsen i skurvan kontrollerar stället med gasen iställe...

Men på en motard är det lättare att använda frambromsen varför vet jag inte men så känndes det på min 660

sanken skrev:
vill också se men kan inte!!!!!
hjäälp!!! :4skrika :argpådato

du behöver antagligen quicktime

Grrrooov skrev:

Man motorbromsar och ställer up bakhjulet...
sen kontrollerar man sladden med kopplingen!!!

Gottis skrev:
går ju också att hålla jämn gas ut ur en kurva om man vill Glida ut lite snyggt men visst funkar det som du skriver precis så på en sport hoj med förutom att jag brukar skita i att hålla frambromsen i skurvan kontrollerar stället med gasen iställe...

Men på en motard är det lättare att använda frambromsen varför vet jag inte men så känndes det på min 660
Om du tänker ut ur greppsynpunkt så ska du nog aldrig ligga på med frambromsen efter inbromsningen e klar. Självklart matar man bara på med rätt gaspåslag för powerslide även om du sitter på motard. Gäller bara ha rätt nerlägg :)

(vad jag menar är att ska man ha något tempo eller nerlägg så ligger man inte på med bromsen)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT