Supermotarddäck -varför slicks?

Kvarna

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
Husky SM450R
Hej på Er!

Jag är på G att börja köra SM o kommer att ägna en del tid åt banåka. För mig som tidigare kört sporthoj känns det mysko att åka med sporthojsdäck på grus....o inte blir det väl lättare med slicks?:confused:

Borde inte SM däck egentligen vara lite kompromiss mellan grus o asfalt?
Det är ju ändå rätt stor del (10-40%) "grus" enligt reglemente.

Eller är det bara en vanesak?

Var ute på en grusbus runda idag... Är grusen bara hårt packad så är det grepp som fan, åkte tom på bakslangen på rakorna, men visst var det lite halt ibland,,, Tror inte det spelar nån större roll vad man har för sm däck så är det nog halt, min uppfattning iaf. Rätta mig om jag har fel :gnissla

Lånar din tråd...

Någon som har tips på bra sm däck som dels funkar på bana och man får ha dom på vägen? Sen så är det ju inte fel om dom inte kostar hur många tusen som helst. Är snart dax för lite bankörning så dom ska gärna få lite värma även om det inte är så varmt på backen.

Tips någon :)

Hej hopp!

Lånar din tråd...

Någon som har tips på bra sm däck som dels funkar på bana och man får ha dom på vägen? Sen så är det ju inte fel om dom inte kostar hur många tusen som helst. Är snart dax för lite bankörning så dom ska gärna få lite värma även om det inte är så varmt på backen.

Tips någon :)

Hej hopp!

Michelin Pilot Power verkar nog vara ett däck för dig.

Hej på Er!

Jag är på G att börja köra SM o kommer att ägna en del tid åt banåka. För mig som tidigare kört sporthoj känns det mysko att åka med sporthojsdäck på grus....o inte blir det väl lättare med slicks?:confused:

Borde inte SM däck egentligen vara lite kompromiss mellan grus o asfalt?
Det är ju ändå rätt stor del (10-40%) "grus" enligt reglemente.

Eller är det bara en vanesak?

SM däck ÄR en kompromiss även fast det mest är slicks och en del kör på hel slicks, beror helt på hur banan ser ut. Michelin Supermoto har en skärning mitt på däcket som gör att du får fäste på gruset, i svängar är det igentligen inte det mönstret som hjälper dig så mycket, det är mer känslan i högerhanden.

Hur du än vrider och vänder på det så vinner man mycket mycket mer att köra på däck som är snabba på just asfalt, det är alltid mer asfalt än grus. Det går att köra otroligt fort på grus med slicks när man väl lärt sig det.

Vad hade du tänkt dig för däck annars föressten? Regndäck?

Regndäck hade jag väl inte direkt tänkt. Till att börja med tänkte jag iaf köra slut på de Dunlop 208 (7?) som sitter på.
Sedan vet jag inte. Antar att tex Michelins eller Goldspeeds SM varianter kan vara bra. Var mest nyfiken på ämnet i stort. Tänkte att det kunde finnas lite olika idéer om vad som var den bästa kompromissen.

Jag antar att mina Dunlop och vilka sportdäck som helst inkl slicks är ungefär lika "bra":tungan på grus? Eller skiljer det sig mycket mellan olika fabrikat?

slicks är oftast bättre än gatgodkända däck. slick blir mjukare o klibbigare o fäster rätt bra på grus om dom e varma.

Regndäck hade jag väl inte direkt tänkt. Till att börja med tänkte jag iaf köra slut på de Dunlop 208 (7?) som sitter på.
Sedan vet jag inte. Antar att tex Michelins eller Goldspeeds SM varianter kan vara bra. Var mest nyfiken på ämnet i stort. Tänkte att det kunde finnas lite olika idéer om vad som var den bästa kompromissen.

Jag antar att mina Dunlop och vilka sportdäck som helst inkl slicks är ungefär lika "bra":tungan på grus? Eller skiljer det sig mycket mellan olika fabrikat?

Ja om det e bana du menar ska du definitivt ha slicks...eller skurna slicks

Hur länge håller de däcken på en höft? Riktigt bra pris..! Kommer nog satsa på ett sånt set nu när det är dags att byta..! :tummenupp

De håller ungefär som michelin supermoto däcken, mil på gata vet jag inte då jag nästan bara kört bana med mina.
De håller dock inte lika länge som tex Michelin power etc men Maxxis är f_n så mkt roligare att köra på och ska EJ förväxlas med andra gatgodkända däck.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra