Supermotardbygge av en Yamaha wr450f 08

aannddrreeas

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2022
Hoj
Yamaha
Hejsan.
Jag är en riktig nybörjare när det gäller Supermotard osv. Så har lite frågor som garanterat är enkla för er mer rutinerade.

Jag undrar var man kan få tag i fälgar till en Yamaha wr450f 08? finns det någon riktigt bra hemsida för det? Har försökt googla med endast en liten framgång. Sett att man kan köpa fälgbanor till endast vissa modeller på 24mx, men till just denna så fanns det inga banor.

Hur fungerar det med fälgar till olika hojar? Är det liksom en specifik fälg för specifika modeller?

En annan grej jag undrar är om ni skulle bygga en supermotard, skulle ni byggt av en enduro eller av en vanlig cross? Har nämligen sneglat på båda delar, även på 250cc och 450cc.

Jätte tacksam för alla svar jag får. Som sagt, jag är ny på detta så ha gärna överseende med det!

/ Andreas
 
Bara fälgbanor? Ska du ekra om originalhjulen?
En cross är ju oreggad så en lv-reggad enduro är ju att föredra om du ska köra på gatan.

Nya hjul kostar väl nästan lika mycket som hojen och både hjul och lösa fälgbanor är beställningsvara hos min grossist just nu.

250F är tråkigt slö på gatan.
 
Last edited:
Är det en racemaskin du ska bygga hade jag satsat på att utgå från en crosshoj, motorkaraktär och fjädring är mer rätt från början (tycker jag). Är det en gatmaskin så håller jag med ovanstående talare, det är ju enklare ifall det finns ett gatgodkännande från början.

En sak jag ofta tjatar om är frambromsen, en motardhoj har oftast en större bromsskiva än en cross/endurohoj så antingen behåller man sitt original-bromsok och flyttar ut det en bit med en adapter eller så köper man ett stöddigare bromsok och matchande bromsskiva och kör med det.

Jag har provat båda och rekommenderar ett kraftigare ok alla dagar i veckan, när det börjar gå fort så biter originaloket fasansfullt dåligt, åtminstone på min hoj. Det var som att beläggen bytts ut mot tvål och det tog läskigt lång tid med krampaktigt klämt bromshandtag innan det började suga ordentligt i bromsen.
Jag har ett komplett set med bromspump, slang och ok färdigluftat och klart och byter hela vägen från styret och ner när jag skiftar. Det går jättefort.

Hur man får tag i hjulen vetifasen men fälgbanor borde väl bara vara att kolla vilken bredd andra kör med. Det är ju navet som ska passa på hojen så ett nav, fälg och passande ekrar är väl vägen fram men om sådant kan jag inte ett skit.

Du vill nog ha en framskärm från en 85cc-hoj också för det ser inte klokt ut med framskärm till 21-tumshjul på en motardhoj.

På min så tar bakdäcket i svingen ifall hjulet kommer för långt fram så man får anpassa drivpaket och kedja så att hjulet kommer så långt bak som möjligt.

Och du vill ha en maskin som ryter till bra, 450cc funkar fint. Troligen är det väl som vanligt även här, dvs att har du bara bra snurr på motorn så åker man säkert bana minst lika fort på en 250cc men på gata är det nog lite beige.
Min 450 toppar runt 150km/h, den är ju inte direkt aerodynamiskt föredömlig.
 
Tack för alla era svar. Det känns lite som att det är värt att lägga lite mer pengar för en färdig motard än att bygga en själv, eller har jag fel? Känns som att man kommer få punga ut mer pengar när man bygger en själv än att köpa en färdig.
 
Är det en racemaskin du ska bygga hade jag satsat på att utgå från en crosshoj, motorkaraktär och fjädring är mer rätt från början (tycker jag). Är det en gatmaskin så håller jag med ovanstående talare, det är ju enklare ifall det finns ett gatgodkännande från början.

En sak jag ofta tjatar om är frambromsen, en motardhoj har oftast en större bromsskiva än en cross/endurohoj så antingen behåller man sitt original-bromsok och flyttar ut det en bit med en adapter eller så köper man ett stöddigare bromsok och matchande bromsskiva och kör med det.

Jag har provat båda och rekommenderar ett kraftigare ok alla dagar i veckan, när det börjar gå fort så biter originaloket fasansfullt dåligt, åtminstone på min hoj. Det var som att beläggen bytts ut mot tvål och det tog läskigt lång tid med krampaktigt klämt bromshandtag innan det började suga ordentligt i bromsen.
Jag har ett komplett set med bromspump, slang och ok färdigluftat och klart och byter hela vägen från styret och ner när jag skiftar. Det går jättefort.

Hur man får tag i hjulen vetifasen men fälgbanor borde väl bara vara att kolla vilken bredd andra kör med. Det är ju navet som ska passa på hojen så ett nav, fälg och passande ekrar är väl vägen fram men om sådant kan jag inte ett skit.

Du vill nog ha en framskärm från en 85cc-hoj också för det ser inte klokt ut med framskärm till 21-tumshjul på en motardhoj.

På min så tar bakdäcket i svingen ifall hjulet kommer för långt fram så man får anpassa drivpaket och kedja så att hjulet kommer så långt bak som möjligt.

Och du vill ha en maskin som ryter till bra, 450cc funkar fint. Troligen är det väl som vanligt även här, dvs att har du bara bra snurr på motorn så åker man säkert bana minst lika fort på en 250cc men på gata är det nog lite beige.
Min 450 toppar runt 150km/h, den är ju inte direkt aerodynamiskt föredömlig.
Jag har bara tänkt att ha den för gata, åtminstone det jag tänkt nu. Så då verkar de vettigare mer enduro om man nu bygger en själv.

Ja det med bromsarna är jag medveten om, och ser inte det som ett bekymmer. Det kommer jag lösa direkt. Mitt verkliga problem skulle bara vara vart jag får tag på fälgar som passar till hojen man ska bygga på.

Vet du något om Honda 450 crf hm? Finns en 05a på blocket för ett rimligt pris. Och då är den ju färdig liksom.
 
Honda är ett bättre utgångsläge vill du senare ha mera pulver så finns biggbore Kit o kammar osv till Honda. Det blir betydligt billigare i slutet. Yamaha kan du ej få gatlegal hur du än gör. Dock är väll Yamaha s fjädring överlägsen Tror 2006-2008 har kaybas SSS gaffel bla minst likabra som öhlin.
 
Honda är ett bättre utgångsläge vill du senare ha mera pulver så finns biggbore Kit o kammar osv till Honda. Det blir betydligt billigare i slutet. Yamaha kan du ej få gatlegal hur du än gör. Dock är väll Yamaha s fjädring överlägsen Tror 2006-2008 har kaybas SSS gaffel bla minst likabra som öhlin.
Okej, bra att veta! Om jag säger KTM 640 Lc4 runt 04-05. Är det en bra hoj? Den jag kollat på har annan förgasare, andra kammar och Akrapovic helsystem.
 
Okej, bra att veta! Om jag säger KTM 640 Lc4 runt 04-05. Är det en bra hoj? Den jag kollat på har annan förgasare, andra kammar och Akrapovic helsystem.

Det är en duglig gatmotard, eftersom det är det den är gjord för men kanske inte den roligaste hojen ever. Dock som en buss jämfört med en WR450 och väldigt slö jämfört med t.ex. KTM 690. Rätt tighta serviceintervall också, jämfört med 690n, men det är ju för att det är en äldre hoj, motorerna har blivit bättre sedan dess.
 
Okej, bra att veta! Om jag säger KTM 640 Lc4 runt 04-05. Är det en bra hoj? Den jag kollat på har annan förgasare, andra kammar och Akrapovic helsystem.
Skall du ha en äldre riktigt rolig hoj men som kräver service så är det en ktm 525-530 lätt som få rapp som en 2T skapliga bromsar. Gäller bara att finna en med så få ägare som möjligt.

Har haft en själv så jag vet 640 är trött o tung mot 525-530,
690 är tung mot 525-530 men går bra.
 
Honda är ett bättre utgångsläge vill du senare ha mera pulver så finns biggbore Kit o kammar osv till Honda. Det blir betydligt billigare i slutet. Yamaha kan du ej få gatlegal hur du än gör. Dock är väll Yamaha s fjädring överlägsen Tror 2006-2008 har kaybas SSS gaffel bla minst likabra som öhlin.

Låt bli big bore kit på 450, det är betydligt kortare livslängd på de kolvarna de spricker ofta.
Inte värt den risken för nöjet.
 


Det är en duglig gatmotard, eftersom det är det den är gjord för men kanske inte den roligaste hojen ever. Dock som en buss jämfört med en WR450 och väldigt slö jämfört med t.ex. KTM 690. Rätt tighta serviceintervall också, jämfört med 690n, men det är ju för att det är en äldre hoj, motorerna har blivit bättre sedan dess.

Skall du ha en äldre riktigt rolig hoj men som kräver service så är det en ktm 525-530 lätt som få rapp som en 2T skapliga bromsar. Gäller bara att finna en med så få ägare som möjligt.

Har haft en själv så jag vet 640 är trött o tung mot 525-530,
690 är tung mot 525-530 men går bra.

Så om jag tolkar er rätt så skulle ni inte tittar på KTM:n? Tycker t.ex Hondan är mycket snyggare pga att KTM:n ser klumpigare ut som ni säger. Det enda som talar för KTM är att den är lite snällare när de gäller service osv än en ombyggd enduro/mx till supermotard.
 
Som flera säger. Skall du tävla, leka på gocartbanor eller bara köra gata avgör vad du bör göra.

För de första två fallen är att bygga om en cross det bästa alternativet. Det senare fallet rekommenderar jag en redan gatlaglig färdig hoj.

Kostnader om du skall bygga själv:
- Hjul 7-10.000:- (VMX, Twenty, Talon Excel)
- Bromsskiva fram 2000:-
- Frambroms 3000 :-

Priserna är grova och påverkas givetvis av om det skall vara bolt-on eller du kan fixa lite själv.

Gällande hoj så är 690, 701, XR600 etc. jätteroliga leksaker på vägen. Själv kör jag Husa 650 som är mer extrem (värdelös till annat än bus). På bana är dock ingen av dem särskilt rolig så bestäm först vad du skall köra och handla sedan.
 
Som flera säger. Skall du tävla, leka på gocartbanor eller bara köra gata avgör vad du bör göra.

För de första två fallen är att bygga om en cross det bästa alternativet. Det senare fallet rekommenderar jag en redan gatlaglig färdig hoj.

Kostnader om du skall bygga själv:
- Hjul 7-10.000:- (VMX, Twenty, Talon Excel)
- Bromsskiva fram 2000:-
- Frambroms 3000 :-

Priserna är grova och påverkas givetvis av om det skall vara bolt-on eller du kan fixa lite själv.

Gällande hoj så är 690, 701, XR600 etc. jätteroliga leksaker på vägen. Själv kör jag Husa 650 som är mer extrem (värdelös till annat än bus). På bana är dock ingen av dem särskilt rolig så bestäm först vad du skall köra och handla sedan.
Kommer bara använda den till gata. Något annat är inte tänkt i nuläget åtminstone.
 






Så om jag tolkar er rätt så skulle ni inte tittar på KTM:n? Tycker t.ex Hondan är mycket snyggare pga att KTM:n ser klumpigare ut som ni säger. Det enda som talar för KTM är att den är lite snällare när de gäller service osv än en ombyggd enduro/mx till supermotard.
Hondans kvalité är dock överlägsna ktm, s
 
Honda har rullagrad kamaxel, i motsats till de flesta andra som har glidlagrat direkt i toppens aluminium. Rullager går att byta om dom skurit, glidlagrat som skär betyder att hela toppen är skrot. Och om toppen är skrot blir det troligen för dyrt att laga hojen så det är bättre att skrota den.
Jag vet inte vilket år EXC började med glidlagrat, men SXF har glidlagrat från och med 2007.
Yamaha, Suzuki, Kawa har nog glidlagrat på alla modeller om jag inte missat någon.

Jag har sett så många skurna toppar att jag inte skulle våga köpa en gammal cross/enduro med glidlagrad kamaxel.
 
Honda har rullagrad kamaxel, i motsats till de flesta andra som har glidlagrat direkt i toppens aluminium. Rullager går att byta om dom skurit, glidlagrat som skär betyder att hela toppen är skrot. Och om toppen är skrot blir det troligen för dyrt att laga hojen så det är bättre att skrota den.
Jag vet inte vilket år EXC började med glidlagrat, men SXF har glidlagrat från och med 2007.
Yamaha, Suzuki, Kawa har nog glidlagrat på alla modeller om jag inte missat någon.

Jag har sett så många skurna toppar att jag inte skulle våga köpa en gammal cross/enduro med glidlagrad kamaxel.
Det låter ju väldigt vettigt. Tack för infon, det är verkligen något jag ska ha i bakhuvudet
 
Honda har rullagrad kamaxel, i motsats till de flesta andra som har glidlagrat direkt i toppens aluminium. Rullager går att byta om dom skurit, glidlagrat som skär betyder att hela toppen är skrot. Och om toppen är skrot blir det troligen för dyrt att laga hojen så det är bättre att skrota den.
Jag vet inte vilket år EXC började med glidlagrat, men SXF har glidlagrat från och med 2007.
Yamaha, Suzuki, Kawa har nog glidlagrat på alla modeller om jag inte missat någon.

Jag har sett så många skurna toppar att jag inte skulle våga köpa en gammal cross/enduro med glidlagrad kamaxel.
Det är bara 250 och 350exc som har glidlagrade kamaxlar om man är nervös över det.
 
Som flera säger. Skall du tävla, leka på gocartbanor eller bara köra gata avgör vad du bör göra.

För de första två fallen är att bygga om en cross det bästa alternativet. Det senare fallet rekommenderar jag en redan gatlaglig färdig hoj.

Kostnader om du skall bygga själv:
- Hjul 7-10.000:- (VMX, Twenty, Talon Excel)
- Bromsskiva fram 2000:-
- Frambroms 3000 :-

Priserna är grova och påverkas givetvis av om det skall vara bolt-on eller du kan fixa lite själv.

Gällande hoj så är 690, 701, XR600 etc. jätteroliga leksaker på vägen. Själv kör jag Husa 650 som är mer extrem (värdelös till annat än bus). På bana är dock ingen av dem särskilt rolig så bestäm först vad du skall köra och handla sedan.

Dessa priserna är ju för beggade prylar då. Ska det vara allt nytt är det minst det tredubbla.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top