supermotard vs sporthoj

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
.
Hallå!

Idag var vi ett gäng på 5 pers (2 motards, 1 XT, och 2 sporthojar)

Jag blev faktiskt mkt förvånad idag hur lättkörda och smidiga motardsen är!

Sporthojarna blev ju en bra bit efter när det svängde ordentligt... Klart dom hann ju ikapp sen när det blev en lång raka men.. Hur kul är det att köra fort rakt fram? :3freak Men i svängarna så var det ju som en lek för oss.

var bara tvungen att skriva om det.. att jag är glad och mkt nöjd med mitt MC val! :banana

fan vad skönt att höra....

När jah nu gjorde valet att byta från racehoj till motard :yoparty

jag är väl ingen expert, men är det verkligen så att motarderna går snabbare på krokiga vägar? :confused:

inte så att dom som körde sporthojarna var riktiga mesar bara :gnissla

:hihi

granath_ skrev:
jag är väl ingen expert, men är det verkligen så att motarderna går snabbare på krokiga vägar? :confused:

det är helt klart lättare att köra hyfsat fort på en motard iaf, känns inte lika farligt som på en 150+ hk sporthoj heller.

Jag hänger inte med de duktiga förarna på midlanda, å då är det ändå en gokartbana i XXXL...

Fast de e ju klart, 30hk till och några bandagar så kanske det skulle gå ordna.

En av sporthojs killarna hade kört på bana osv innan.. men han tyckte det var svårt att hänga med när det svängde ordentligt.. och då tyckte jag att det gick i lagom hastighet, kunde kört snabbare..

Sen så finns det ju säkert dom som kan hänga med med en sport... men då känns det som att dom måste smeka asfalten hela tiden..

+att det känns som att det är lättare att svänga i S med en motard? (alltså där man ska snabbt skifta från en sida till en annan)

Last edited:
flipm0de skrev:
+att det känns som att det är lättare att svänga i S med en motard? (alltså där man ska snabt skifta från en sida till en annan)
Det är ju en del kilon som gör skillnad :D Du borde prova en 450, jag blev typ rädd första gången! :P

jag som körde XT, som är tyngst o slöast och som körde först konstigt nog,och hade högt "xt tempo" haha, men jag tror föraren spelar stor roll och vi hade behövt köra mkt fortare för att hänga av en sporthojs förare me skicklighet, hade vi däremot haft en riktigt skicklig motard förare hade de nog blivit motarden som vinner där de e riktigt kurvigt och få rakor. Och jag tror att sporthojjarna vi körde me mesade rejält... :)

På Sviestad körde jag i snabba gruppen med min 660 och var väl typ 8e snabbast av 15 pers har jag för mig (första gången på bana). Ska skaffa en R6 eller liknande nu, sen ska vi se om det blir någon skillnad... Pinsamt om man skulle vara långsammare med den. :näsblod

flipm0de skrev:
En av sporthojs killarna hade kört på bana osv innan.. men han tyckte det var svårt att hänga med när det svängde ordentligt.. och då tyckte jag att det gick i lagom hastighet, kunde kört snabbare..

Sen så finns det ju säkert dom som kan hänga med med en sport... men då känns det som att dom måste smeka asfalten hela tiden..

+att det känns som att det är lättare att svänga i S med en motard? (alltså där man ska snabbt skifta från en sida till en annan)

Har kört både sport och motard på samma vägar på samma dag.

Det går fortare med motarden antagligen för att den känns mycket lättare och lite som en leksak.

Brett styre, låg vikt och att man sitter högt upp (ser över backkrön tidigare t.ex.) har sina fördelar. Samma förare - som är väl inkörd på båda typerna av hoj - kör sannorlikt en bit fortare med motard på riktigt slingriga vägar. Är så för mig i alla fall... :)

Håller med TomK!
Har kört slingerbulten borta vid Tungelsta (stockholm) med både motard och en Yamaha TRX850 och jag vågade fan inte köra lika snabbt med TRX som jag gjorde med motard! Det gör ganska mkt att sitta någolunda upprätt.

motardnisse skrev:
Håller med TomK!
Har kört slingerbulten borta vid Tungelsta (stockholm) med både motard och en Yamaha TRX850 och jag vågade fan inte köra lika snabbt med TRX som jag gjorde med motard! Det gör ganska mkt att sitta någolunda upprätt.

Slingerbulten är alldeles för rak för motard, man ligger ju på högsta växeln nästan överallt.

ceasar skrev:
Slingerbulten är alldeles för rak för motard, man ligger ju på högsta växeln nästan överallt.

Jojo men nu gjorde jag en liknelse med en lagom sportig hoj OCH det var med TRX jag var skraj att köra fort med där ok? :7peta

Jag tror att det är såhär:
Det är lättare att lära sig köra snabbt med en liten motorsvag motard än en sporthoj. Men en som är duktig på sporthoj piskar allt.

Motardens fjädring i förhållande till vägstandarden gör nog sitt till också...
Motarden sväljer stora gupp och tjälskador "utan att blinka". Lite mer spännande att köra över sånt med sporthoj.... :rolleyes:

Eldstorm skrev:
Motarden sväljer stora gupp och tjälskador "utan att blinka". Lite mer spännande att köra över sånt med sporthoj.... :rolleyes:

Där slog du huvudet på spiken ;)

Eldstorm skrev:

alltså lättare att köra snabbt med motarden :tummenupp

Jag har kört båda typerna av hojjar, och under 80-90 km/h så har sporthoj inte en chans mot en supermotard. det är verkligen stor skillnad.
men när det börjar närma sig hastigheter från 90km/h och uppåt så sticker sporthojjarna iväg,

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman