Supermotard - va e de?

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Detta har säkert varit på tapeten ett antal gånger men jag tycker det skulle vara schysst för den relativt okunnige(men intresserade) personen att kunna läsa lite om denna sköna sport. :)

Jag skulle vilja veta lite mer ingående vad det innebär att köra motard, vad särskiljer en motardbike från en vanlig? Vilken känsla är det att köra motard? Är det dyrt att fixa sig en motard? Hur pass erfaren som motorcyklist bör man vara? Hur lång tid lär man sig att köra sådär skönt som dom gör på bana? Flyger man ofta? Osv osv. :va

Finns det länkar till relaterade frågor så tipsa gärna.

Jag är nyfiken för som jag förstått det så är det inte bara en bike med litet hjul fram utan att det tangerar nästan en livsstil? :Bugar

Helst inte korta svar som, "det är kul" eller "litet hjul fram och annan dämpare"....utan ingående svar. Jävligt sugen nämligen.

Mvh

/F

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=221&highlight=supermotard+faq :tummenupp

Apropå hur erfaren man måste vara så är svaret inte alls. Supermoto är den perfekta nybörjarhojtypen. En supermoto är väldigt förlåtande vad gäller spårval, vilken växel man har i etc. Jag har iofs inte kört så mkt andra hojar - inget på bana - men jag tycker det är så kul det kan bli o ljudet är en trevlig bonus :kär

Slanga o göra stoppies är väl inte jättesvårt att lära sig, bara övning som gäller. Att sladda in i kurvorna är väl lite trixigare men inget man har direkt nytta av på gatan ändå förutom om man vill leka lite.

Last edited:
Det borde vara en sticky i alla fall! Precis vad jag var ute efter!

Om man har en vanlig offroad/landsvägare, vad är det som skiljer sig med väghållningen när jag bytar hjul och sådär? Jag har ju en lite udda bike, vet inte om det är värt att göra ngt med den, en Aprilia Motó 6.5. Man har ju funderat på det?

Josafan skrev:
Det borde vara en sticky i alla fall! Precis vad jag var ute efter!

Om man har en vanlig offroad/landsvägare, vad är det som skiljer sig med väghållningen när jag bytar hjul och sådär? Jag har ju en lite udda bike, vet inte om det är värt att göra ngt med den, en Aprilia Motó 6.5. Man har ju funderat på det?

Stötdämparna brukar vara lite hårdare på en supermoto för att hojen inte ska svaja så mkt om det svänger mkt. Mindre hjul (17") gör att du får snabbare styrning jfrt med de 21"/18" (har jag för mig) som brukar sitta på endurohojar plus att du får tillgång till hela det sortiment av sport-/racedäck som finns för 17" hjul.

Ska du göra nåt seriöst med din hoj så är det nog vettigare att köpa en färdig supermotard istället. Nu vet jag inte vad det är för hjul/gaffel/dämpare på din men det är väl sånt man kan börja pula med. Annars ska man nog inte göra så mkt på en hoj med så sammansatt design som din.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back