Supermotard toppfart

Om du frågar hur fort en motard går, så kanske det är fel typ av hoj för dig. ;)

Normalt använder man inte en motard för motorvägskörning. (Däremot till en jäkla massa annat kul!)

Det är klart man vill ha lite toppfart iallafall, man vill kunna dra på om det skulle behövas på motorväg...att ligga i 110 och bli omkörd av en gammal Skoda på motorvägen är mer än man klarar :(
dessutom vill man kanske inte varva sönder bara för att köra på motorvägen... har man toppfart på 130 innebär det väl ganska högt varvtal och därmed mycket vibrationer om man ligger i 110?

dessutom MÅSTE man ha högre topp än vad en moppe klarar... har hört historier om moppar som kör om bilar på motorvägen, något jag psykiskt inte skulle klara av om jag körde motard :P

Har också 229km/h mätarfart som topp notering, har dock aldrig gett mig in för att testa någon toppfart. Detta på en KTM 950 sm.

Min 950 gör ca. 210+ med neddrevning.... Men o andra sidan kör man ju inte direkt mycket motorväg och gör jag det så blir det fötterna på passagerar fotpinnarna och stadigt 120-140.... sjukt tråkigt, men faktiskt ganska bekvämt...

Det har ju dock vart en del trådar nu om toppfart på motarder och jag fattar inte riktigt grejen? Vi kör väl våra hojjar för att 1. ha sjukt roligt 2. kunna steka sporthojjar på kurviga väger med mindra hk ( ;) ) 3. kunna latja lite precis hur man vill...

Köra 300km/h är ju båda farligt och läskigt (och framför allt sjukt enkelt när det bara går rakt fram...)

WORD! Man kör inte mUtard om man vill åka snabbt! Jag hade min i ca. 1,5år och sen sålde jag den för ett par veckor sen..ska köpa sport nu men det är mest för att prova på en sommar, troligtvis kommer jag köra på mUtard sen igen men prova måste man! mUtard krossar i stan!!! Skjutspinnar rockar när man åker långt!!!!

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back