Supermotard <> Roadracing

Supermoto-rider skrev:
jag hoppas att vi får ca 1.5 timmes körtid / klass under en SM-dag , jag vet inget om RR:s körtid / klass under en tvådagars-tävling , det kanske är svårt att räkna ut när inget om antal klasser är officiellt ???
Vid sm brukar vi få 2x20 minuter kval på lördagen och ett rejs på 20 minuter på söndagen, så 1,5 timme körtid på en dag kan man ju glömma.....
 
Supermoto-rider skrev:
jag hoppas att vi får ca 1.5 timmes körtid / klass under en SM-dag , jag vet inget om RR:s körtid / klass under en tvådagars-tävling , det kanske är svårt att räkna ut när inget om antal klasser är officiellt ???


Du kan möjligen få hälften av det om du har tur.....

Oj Mumlan hann före
 
Nr:18 skrev:
Vid sm brukar vi få 2x20 minuter kval på lördagen och ett rejs på 20 minuter på söndagen, så 1,5 timme körtid på en dag kan man ju glömma.....

.... det är vad jag hoppas men vi får se när supermotardens SM-reglemente kommer , mitt önskemål är 2 x 15 min träning , ett tidskval på 20 min , två heat x 15 min = 80 min , vi får se vad våra sektioner kommer fram till för tidplan för våra gemensamma tävlingar , jag kanske är väl optimistisk men alla vill vi ju köra mycket hoj

om jag minns rätt , vid årets motard-SM var vår körtid 45-65 min under en tvådagars-tävling , där vi bl.a. hade en tävling med lång restid ända upp till Kalix , jag tror inte att SM-supermotard kan bli nån succé bland förarna om det blir lika lite körtid 2006 som det var 2005 , tävlingarna i år var på tok för mycket väntan i depån

FUNDERING : 4 st RR-klasser och 2 st motard-klasser x 1.5 tim = 9.0 tim
det bör inte vara omöjligt att lägga in på två dagar , sen gäller det att få till en vettig fördelning träning / kval / heat / action-tävling i publikens smak

EXEMPEL : Lördag RR 2x20min kval/klass , 20min heat/klass x 4 klasser
det bör bli en dag på 6-8 timmar , eller har jag glömt nåt ?

Söndag RR 1x10min träning/klass , 20min heat/klass x 4 klasser
M 2x15min träning/klass , kval 20min/klass ,
heat 2x15min/klass och allt x 2 klasser , för RR och M
tillsammans bör det bli en söndag på 7-8 timmar
med det här exemplet får RR och M lika mycket körtid i
varje klass , hoppas att jag har räknat rätt

Söndag , 8 finalheat , är det genomförbart ??

Eftersom den här samkörningen i våra SM är ett beslut som tas av våra sektioner i samråd med arrangerande klubbar innebär det att arrangerande klubb skall ha erforderliga resurser för att kunna sopa banan på kort tid , pengar in i form av startavgifter bör användas bl.a. till att förarna har en säker bana att köra på .

När vi kör tillsammans ser jag hellre att även motarden kör två dagar med möjlighet till heat för utkvalade förare på lördagskvällen och ett helt annat upplägg än förslaget ovan .
 
Last edited:
Supermoto-rider skrev:
FUNDERING : 5 st RR-klasser och 2 st motard-klasser x 1.5 tim = 10.5 tim
det bör inte vara omöjligt att lägga in på två dagar , sen gäller det att få till en vettig fördelning träning / kval / heat / action-tävling i publikens smak , vi får se vad sektionerna kommer fram till
DU måste lägga in lunch och pauser mellan klassenra för bärgning av hojar och annat arbete med banan och dessutom sopning iom Supermotardkörningen.
 
Finns det krav/löfte/beslut gällande differentierade startavgifter vid SM-06?

Ett SM-event en startavgift!

Om jag inte minns fel är väl toppnoteringen från SM på Knudan -03, 1500 + 300 i valfri krämtaxa, (2000 vid DM:et helgen efter).

Vi kanske kan hjälpas åt att lista:
*aktuella banhyror i Sverige?
*tillängliga helger för B-race, enligt välbekant turordning priosistprio


Som jag ser det är en eventägare med riskkapital den perfekta lösningen på många problem. Och att samtliga deltagare betalar lägre, kanske 800-900, startavg. genom upplägget med ett mediabevakat , 5st. A, race sön. Start: 1300-15~1600, intensivare och mer intressant än de senaste årens upplägg.


För fördelar med A- och B lic. i samma depå och för att säkra startavg.intäkter, 3 st. supportklasser:
125std, stor deb., liten inkl SP A+B och (Supermono kanske), A,B,C-finaler

Kan gå att lösa om:
*bantillträde och ork räcker till 20.00 fre och lör.
*fre. kval
*kval 2 + warm up accepteras på sön.
*tid/heat 18-25 min

Mitt minne från Bike week -04 tillsammans med Norska, ca: 450st. ekipage i depån, ett klockrent event.

Y

Supermoto-rider skrev:
eftersom vi skall köra tillsammans i två tävlingar ( enligt SVEMO ) med reducerat antal klasser ( vad vi läst hitills här på SH ) bör det inte bli några problem , vid dessa två tillfällen är det tydligen tvådagars-tävling för RR och endags-tävling för supermotard , mig veterligt kommer anmälningsavgiften för supermotard att bli 900:- / tävling , jag har ingen aning om vad det kommer att kosta för RR-förarna .

att det blir tvådagars-tävling för RR gör att det kanske ser positivare ut vad gäller antal klasser ?? , jag är för dåligt insatt i RR för att veta
 
Last edited:
Gustav O skrev:
DU måste lägga in lunch och pauser mellan klassenra för bärgning av hojar och annat arbete med banan och dessutom sopning iom Supermotardkörningen.

jag har ändrat lite i mitt senaste inlägg , du får gå tillbaka och läsa , allt är bara funderingar i positiv anda för alla som vill köra mycket
 
Supermoto-rider skrev:
jag har ändrat lite i mitt senaste inlägg , du får gå tillbaka och läsa , allt är bara funderingar i positiv anda för alla som vill köra mycket
Ska inte Motard köra på lördagen öht? Har man fyra klasser på lördagen kan de ju träna betydligt mer än 2 x 20 minuter? Tycker det ser stressigt ut på söndagen dessutom.
 
Men varför disskuterar ni detta? Är alla ni arrangörer....? Eller drömmer ni om hur ni skulle vilja ha det...?

Här hos LMS tror jag HW redan gjort ett förslag på tidsschema som är bra.
Sedan återstår det ju att se ifall Svemo går in med fasta tidsscheman eller om det blir individuellt för alla banor....
 
Wheeliegirl skrev:
Men varför disskuterar ni detta? Är alla ni arrangörer....? Eller drömmer ni om hur ni skulle vilja ha det...?

Här hos LMS tror jag HW redan gjort ett förslag på tidsschema som är bra.
Sedan återstår det ju att se ifall Svemo går in med fasta tidsscheman eller om det blir individuellt för alla banor....

naturligtvis är vi inte arrangörer , men att spåna här kan vara ett sätt framföra tankar och förhoppningsvis ge lite indikationer på vad en del tänker ,. vem vet kanske något går att använda av allt som kommer fram här på sidan , eftersom inte HW visar sitt förslag till tidsplan som är bra tycker jag att detta forum skall användas till att spåna vidare
 
Wheeliegirl skrev:
Men varför disskuterar ni detta? Är alla ni arrangörer....? Eller drömmer ni om hur ni skulle vilja ha det...?

Här hos LMS tror jag HW redan gjort ett förslag på tidsschema som är bra.
Sedan återstår det ju att se ifall Svemo går in med fasta tidsscheman eller om det blir individuellt för alla banor....

För att vi alla är som ett gäng barn som väntar på :tomten på julafton
 
Supermoto-rider skrev:
naturligtvis är vi inte arrangörer , men att spåna här kan vara ett sätt framföra tankar och förhoppningsvis ge lite indikationer på vad en del tänker ,. vem vet kanske något går att använda av allt som kommer fram här på sidan , eftersom inte HW visar sitt förslag till tidsplan som är bra tycker jag att detta forum skall användas till att spåna vidare


Det är inte så självklart....
Men det är jättebra, eftersom det oxå finns en hel del arrangörer här på SH...:tummenupp Fortsätt med det..... :)

Jag har inte HW's tidsplan och den kommer att vara preliminär tills allt är klart med Svemo såklart! Det är inte så konstigt att inte alla får reda på det när det ff är på ett planeringsstadie.
Vi vet ju inte heller hur det slutgiltiga beslutet från Svemo kommer att bli ang. nästa säsongs tävlingar....

Gottis skrev:
För att vi alla är som ett gäng barn som väntar på :tomten på julafton


Skönt att se att din attityd ändrats lite... :tummenupp ...eller är det bara på kvällarna kanske....hehe ;-)
 
Wheeliegirl skrev:
Skönt att se att din attityd ändrats lite... :tummenupp ...eller är det bara på kvällarna kanske....hehe ;-)


får lära mig att dricka tre koppar kaffe innan jag sätter mig och jobbar på morgonen o bläddrar igenom SH Särkilt när man jobbar extra natt :huvet

Anger managment kanske man borde ge en chans på morgon kvisten :lol

du låter lite brysk själv iblant :pannkyss
 
Wheeliegirl skrev:
Det är inte så självklart....
Men det är jättebra, eftersom det oxå finns en hel del arrangörer här på SH...:tummenupp Fortsätt med det..... :)

Jag har inte HW's tidsplan och den kommer att vara preliminär tills allt är klart med Svemo såklart! Det är inte så konstigt att inte alla får reda på det när det ff är på ett planeringsstadie.
Vi vet ju inte heller hur det slutgiltiga beslutet från Svemo kommer att bli ang. nästa säsongs tävlingar....




Skönt att se att din attityd ändrats lite... :tummenupp ...eller är det bara på kvällarna kanske....hehe ;-)

Vi får se vad som händer , men just nu tror jag på det som går att läsa på SVEMO:s hemsida om supermotard-SM , jag förstår att P.L. , C.C. och P.S. har lagt ned mycket tid på att få till dagar och arrangörer till RR- och motard-SM , säkerligen har de redan fått en del negativa reaktioner på sina förslag men jag hoppas att de kämpar vidare med det som de tror på , jag har inget bättre förslag så jag skall inte nedlåta mig till att kritisera dem , däremot tänker jag spåna vidare i tävlingsuppläggen som är den del som vi fortfarande kan påverka , bättre det än att komma och kritisera i efterhand
 
det här blir hur bra som helst!
Nu kan man ta jul. det är skönt att det kommer fram info så man har lite att se fram emot nu när det är som mörkast.

God jul på er!
#37 Stefan
 
moroder skrev:
Är det nån som vet hur det går for oss som kör 250SP..vi kan ju ej köra i SO t.ex..ser inte ut att bli många tävlingar alls då?? om vi ej får va supportklass till sm som föregående år i några tävlingar så återstår det bara nått b- rejs som ja fattar då kan man ju lika gärna lägga ner den klassen helt

I IB får några månader sen stod det att mike luff var positiv till att ta in sp250 som supportklass vid vissa tävlingar och uppmanade sm-arrangörena att också göra så. Stryks RR-klasser för att ta in motard så kan man lika gärna lägga ner :( . Det är ju också verkligen logiskt när rr-sporten växer...
Känns ju väldigt smart att driva igenom detta förslag några månader innan säsongen sätter igång. Men det är väl bara och avvakta och se...
:tummenner för detta förslag
 
Gustav O skrev:
Fast vi vet ju inte hur det kommer se ut i praktiken ännu.

Nej det är sant men jag reseverade mig dock. Jag har inget emot att köra avskilda B-race personligen men tror ändå att intresset för detta är mindre hos de flesta. Det har också antytts att SP skulle strykas och frågan är vad man då skall hitta på. Det är långt ifrån alla som pengar att bara köpa ny hoj sådär lite huxflux. En sådan förändring skall enligt min menig medelas i GOD tid.
 
Wheeliegirl skrev:
Men varför disskuterar ni detta? Är alla ni arrangörer....?
Hurså, tycker du inte att arrangemangen angår förarna?
 
Supermoto-rider skrev:
eftersom vi skall köra tillsammans i två tävlingar ( enligt SVEMO ) med reducerat antal klasser ( vad vi läst hitills här på SH ) bör det inte bli några problem , vid dessa två tillfällen är det tydligen tvådagars-tävling för RR och endags-tävling för supermotard , mig veterligt kommer anmälningsavgiften för supermotard att bli 900:- / tävling , jag har ingen aning om vad det kommer att kosta för RR-förarna .

att det blir tvådagars-tävling för RR gör att det kanske ser positivare ut vad gäller antal klasser ?? , jag är för dåligt insatt i RR för att veta
Lite olyckligt att dra så klara slutsatser av en preliminär, felaktig kalender tycker jag. Betänk gärna att jag är den som sköter kontakterna med SVEMO för min klubb ang. att arrangera SM-SM. Som det ser ut nu är vi inte med i kalendern men det kan komma att ändras.
Två samarrangemang? Jag läser minst tre.
Endagsrejs? Varför då? Finns inget som säger det.
Jag skulle vilja hävda att ca 50% av kalendern är korrekt, resten kommer byta datum, klasser och/eller t.o.m klubb.
Min egna högst personliga tolkning är att det blir de två uppenbara supermoto-klasserna och 4 RR-klasser. Den som har lever får se ;-)
 
HW skrev:
Ok, jag skall vara helt tydlig med varför jag spenderar många timmar av min fritid på denna tråd.

Jag har en mycket trovärdig källa på Svemo som matar mig med information.

Ok, då vet vi lite mer, det är ju bra. :tummenupp
Men vad jag fortfarande inte fattar är detta hemlighetsmakeri. ”Trovärdig källa” öh? Har personen något namn kanske? Vad händer om klubbar och Svemo går ut med en förfrågan till sina medlemmar och diskuterar öppet om förslag som detta?
Efter att jag pratat med Lodnert, kanske skulle jag sagt
-jag har just haft ett spännande samtal med en mycket säker källa som verkar inom Svemos innersta kretsar. Han avslöjade…???
Inte för jag skulle förstå varför men det kanske blir mer spännande? :va
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top