Supermotard för nybörjare ???

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
De håller ju som sagt på att bygga motard bana här nere i skåne, ca 2 km ifrån där jag bor, har varit jäkligt sugen på supermotard ända sen jag såg det första gången och nu börjar det kännas som tiden är inne (fyller 17 i höst)

Vad ska man då satsa på? jag har tänkt köpa en lagom hyffsad hoj.. en 250 cross 2-takt typ KX, CR, RM eller YZ, får jag en sådan hoj för runt 15-20 slår jag till.

Sen är det dessa förbannade fälgarna som kostar en förmögenhet. Ska man satsa på riktiga motardfälgar, bromsskivor o allt som ingår för 13.000 (har hittat ett ställe som säljer hela paketet för 13 lax) eller ska man springa till närmsta skrot o leta fälgar? Om man nu köper ett helt paket för 13.000 kan man ju bara dra av alltihopa till nästa hoj man köper, man behöver ju inte tvunget sälja fälgarna om man nu skulle sälja hojen nångång i framtiden.

Hade tänkt att budgeten skulle landa på ca 30.000 +/- nån tusenlapp

Helt korrekt... Lockarp utan för Malmö, nära en golfbana :tummenupp

Ingen som kan tipsa en liten amatör ?? :D

Är det inte bättre att försöka få tag på en 4-t 400cc eller nått?
Fanns en på Husky på blocket i våras, -94 400cc ombyggd till motard, för 25-30'000.-, men man hade säkert kunnat få ner den till strax över 20'000

fyrtakt helt klart, då slipper du meka så jävla mycket sen e de roligare å busa med en fyrtaktare. ja skulle rekomendera en 400. :fakta

Jag har ju bara kört 125:a innan men visst.. o vill inte ha det värsta direkt, men visst hittar jag rätt hoj till rätt pris så slår jag till. Jag söker ingen touringmaskin utan pjuuur räjsing :D ja menar inte att en Husky 400 e touring, tror ni en nybörjare hade kunnat kontrollera en sån ??

Den frågan jag behöver svar på är: Ska man köpa svindyra motardfälgar inkl allt eller börja gå o samla på sej på skroten ??

XR 600 från mitten av 90-talet blir mitt förslag för de pengarna.

Ädit: Pjuur racing skrev du precis nu.... Då kanske inte en buss-XR är att föredra. Satsa i så fall på en CR500. Fast då tappar du ju möjligheten att köra på gata på samma sätt som med en XR. En CR kommer visserligen skräma skiten ur dig i början men vafan...
Jag skulle nog trots allt satsa på en XR ett år eller två för att känna dig för lite. Alla behöver ju inte göra som jag och köpa en husa 650 som första motard :crash

Last edited:
Supermoto skrev:
XR 600 från mitten av 90-talet blir mitt förslag för de pengarna.

Ädit: Pjuur racing skrev du precis nu.... Då kanske inte en buss-XR är att föredra. Satsa i så fall på en CR500. Fast då tappar du ju möjligheten att köra på gata på samma sätt som med en XR. En CR kommer visserligen skräma skiten ur dig i början men vafan...
Jag skulle nog trots allt satsa på en XR ett år eller två för att känna dig för lite. Alla behöver ju inte göra som jag och köpa en husa 650 som första motard :crash

CR 500 lär jag aldrig klara hantera, då tar jag hellre en 4-takt 400 från mitten 90-talet. CR 500 är väl nästan i värsta laget :confused:

Det är inte meningen att köra gata då jag ändå bara har lätt mc-kort. Nä, det blir en motard endast för bana isf.

Har kikat lite på Husqvarna 410.. verkar helt okej, tack för tipset :tummenupp nu ska jag bara hitta en för rätt pris oxå :)

En 500 är inte så farlig. Det går att mesåka med en sån också. Ska du bara köra bana så tror jag du tröttnar på en äldre 400 ganska fort. Sen att det skulle vara mer meka med en pappsmälla tror jag inte. En äldre 4-taktare kan kräva en hel del omsorg. Till ett helt annat pris än en pappsmälla. Köp en nyare 250 är mitt tips.
SkorvKalle skrev:
CR 500 lär jag aldrig klara hantera, då tar jag hellre en 4-takt 400 från mitten 90-talet. CR 500 är väl nästan i värsta laget :confused:

Det är inte meningen att köra gata då jag ändå bara har lätt mc-kort. Nä, det blir en motard endast för bana isf.

Har kikat lite på Husqvarna 410.. verkar helt okej, tack för tipset :tummenupp nu ska jag bara hitta en för rätt pris oxå :)

Den här är lite dyrare men då har du en hoj att köra på isen på vintern med oxå.
Helt enlig bonnläppens rekomendation dessutom dessutom

Det lilla jag har hunnit köra hittills på min CR500SM har fått mig att inse att jag borde köpt den mycket tidigare. :bow

Det finns enkla sätt att göra dem körbara och varvvilliga.

Supermoto skrev:
Den här är lite dyrare men då har du en hoj att köra på isen på vintern med oxå.
Helt enlig bonnläppens rekomendation dessutom dessutom

den där ser perfekt ut till de ja ska ha den till... men 38.000 *host* var ska ja få dom pengarna ifrån?? :D

är 38.00 ett bra pris för hojen (om den nu är i fint skick som den ser ut att vara) ??

Som sagt motard verkur ju himla kul och verkar inte vara som sporthoj i färsäkring i alla fall :p

Men om man ska ha en motard hoj..hur går dom att köra landsväg och ja toura lite granna....inte bara stå och pooza i korvståndet...går dom att köra kring 110 bra utan att den börjar wobbla haha

sorry om jag lånar din tråd men då 125 gossarna tar över det här forumet...:p

olaking skrev:
Som sagt motard verkur ju himla kul och verkar inte vara som sporthoj i färsäkring i alla fall :p

Men om man ska ha en motard hoj..hur går dom att köra landsväg och ja toura lite granna....inte bara stå och pooza i korvståndet...går dom att köra kring 110 bra utan att den börjar wobbla haha

sorry om jag lånar din tråd men då 125 gossarna tar över det här forumet...:p

svar, knappt alls
klart den inte vobblar, men det tar vind utav bara fan i farter över 100 och är allmänt oinspirerande att köra på större raka vägar.
touring är en omöjlighet, korta dagsturer längs roliga vägar är det man kan ha dem till och givetvis stadskörning.

Silwer skrev:
svar, knappt alls
klart den inte vobblar, men det tar vind utav bara fan i farter över 100 och är allmänt oinspirerande att köra på större raka vägar.
touring är en omöjlighet, korta dagsturer längs roliga vägar är det man kan ha dem till och givetvis stadskörning.

hmm...det är så här bor inte i en stad...och en sporthojhoj är så dyr i ja försäkringar.... :(

Korta dagsturer vad räknas det som då? 10 mil?

Det beror på hoj, men de flesta motarder gör ganska ont i arslet efter de milen, men man vänjer sig givetvis med tiden.
Jag åker inte motard men har haft en hög offroader som ju är samma hoj nästan så jag vet ungefär hur det käns.

Dock har motarden en fördel över de hojar jag haft det är de släta fina däcken, de rullar mycket skönare på asfalten än mina crossdäck, sen brukar de ju var något högre växlade med och det får ju ner det minst sagt jobbiga varvandet. Jag kör inte gärna fortare än 90 med XRen:-)

Silwer skrev:
Det beror på hoj, men de flesta motarder gör ganska ont i arslet efter de milen, men man vänjer sig givetvis med tiden.
Jag åker inte motard men har haft en hög offroader som ju är samma hoj nästan så jag vet ungefär hur det käns.

Dock har motarden en fördel över de hojar jag haft det är de släta fina däcken, de rullar mycket skönare på asfalten än mina crossdäck, sen brukar de ju var något högre växlade med och det får ju ner det minst sagt jobbiga varvandet. Jag kör inte gärna fortare än 90 med XRen:-)

Och man varvar inte en 125.a nå då?+ :rolleyes: eller så är det bara jag i så fall :p

Men som sagt måste få provköra...är soms agt ett år kvar tills jag ska skaffa tyngre..men man kan ju börja planera i tid :D

Det verkar som om en ren cross -98 står i runt 25´, sålde min -99 förra året för 24´, för billigt verkar det som :o
38´är nog inte helt fel pengar.

SkorvKalle skrev:
den där ser perfekt ut till de ja ska ha den till... men 38.000 *host* var ska ja få dom pengarna ifrån?? :D

är 38.00 ett bra pris för hojen (om den nu är i fint skick som den ser ut att vara) ??

För MIG skulle ju värdet på en sån hoj öka markant om den var reggad på nåt sätt. Då kan man ju utan att känna sig som världens hulligan köra _lite__ på vägen oxå vilket väl måste vara bra?
Dessutom ser den ju välbyggd ut. Inga gjutna hjul (bonnläpp :7peta) och seriös skiva. Sen om priset är rätt kan int ejag uttala mig om eftersom 2t föga intresserar just mig.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back