Supermotard för 40k ?

vlc

Ignorance is bliss
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Sätila
Hoj
'04 KTM 640 SM Prestige
Har bestämt mig för att sälja av min Blackbird till förmån för en supermotard. Det som jag undrar är vad man kan tänkas köpa för båge för cirka 40k, som ej har allt för tighta serviceintervaller? Helst minst 300 mil så att man får göra lite annat än att byta olja :tummenupp .
 
KTM 625, helst en -05 då dem har 500 mils serviceintervall istället för 250 mil som dem äldre. Annars är nog inte den Husqvarnan som nämndes ovan inte helt fel men är ju lite mer pengar än 40tkr.
 
Om du håller 300km/h med min så kommer du ju 300mil på innan det är dags för service!

Köp husa, det är det enda rätta!:yoparty
 
KTM 625, helst en -05 då dem har 500 mils serviceintervall istället för 250 mil som dem äldre. Annars är nog inte den Husqvarnan som nämndes ovan inte helt fel men är ju lite mer pengar än 40tkr.


NEJ NEJ NEJ.....

Det är KTMs marknadsföringsavdelning som hittat på 500mils serviceintervall. Efter 2003 sker där inga uppgraderingar i motorn så där finns ingen anledning att de nya motorerna skall gå längre på skitig olja....
 
NEJ NEJ NEJ.....

Det är KTMs marknadsföringsavdelning som hittat på 500mils serviceintervall. Efter 2003 sker där inga uppgraderingar i motorn så där finns ingen anledning att de nya motorerna skall gå längre på skitig olja....

Men eftersom just KTM "hittat på" detta med längre service intervall, så borde detta ju fungera?
Dom rekommenderar väl inte en längre serviceintervall om detta kan skada motorn?
Eller?
 
Men eftersom just KTM "hittat på" detta med längre service intervall, så borde detta ju fungera?
Dom rekommenderar väl inte en längre serviceintervall om detta kan skada motorn?
Eller?

Det håller jättebra tills de inte längre behöver ta ansvar för garantiåtgärder etc o de får fler sålda med längre serviceintervaller.

Good shit dedär med marknadsföring :D
 
Men eftersom just KTM "hittat på" detta med längre service intervall, så borde detta ju fungera?
Dom rekommenderar väl inte en längre serviceintervall om detta kan skada motorn?
Eller?

Många biltillverkare införde longlifeoljor och 3000mils bytesintervall. Hur bra fungerade det? På samma sätt ville KTM öppna upp marknaden mot folk som inte vill ha en cykel som skall stå på verkstaden för oljebyte för jämnan och dubblerade bytesintervallet.

Att köra 500mil på oljan i en LC4 är direkt skadligt om man inte använder cykeln primärt som ett transportmedel utan kör den som man skall. Av det 30-tal LC4 motorer jag renoverat totalt så är bristande smörjning den absolut vanligaste rasorsaken hos de motorer som inte gått race.

250mil oljebyte och filter varannan gång om man absolut skall snåla. Glöm dessutom inte att kolla oljenivån om du slangar mycket....
 
Ok. Så det räcker med att byta oljan utan att byta filtren alltså mellan servicen.
Men det tar ju inte lång tid.
Jag hade tänkt att byta olja samt filter var 250mil.

Kollar oljenivån varje gång innan jag kör med hojen.
 
Ok. Så det räcker med att byta oljan utan att byta filtren alltså mellan servicen.
Men det tar ju inte lång tid.
Jag hade tänkt att byta olja samt filter var 250mil.

Kollar oljenivån varje gång innan jag kör med hojen.

Det borde finns en STICKY-tråd med servicetips. Iallafall på de populära modellerna och där personer med mycket kunskap (läs Boris jr etc.) kan berätta om sina tips och erfarenheter.

Ett suveränt exempel är ju 500milsintervallet som KTM hävdar att alla deras LC4or har fr.o.m 2005.

Mina 5 cent

Hur tänkte du nu?

Ja den är riktigt nice. Men den är väl snäppet segare än 625an om jag förstått allt rätt?
Själv är jag sugen på Husqvarnas SM 510 R 2010... den är riktigt fin, men får nog vänta på en begagnad om något år.
 
Last edited:
Jag hade en 660 förra sommaren med lc4 motorn på, Tänkte att visst 250 mil låter ju lagom som service intrevall men när jag sen såg att oljan blev redigt svart redan omkring 60-80 mil så bestämde jag mig för att köra på 100 mil istället, och filter varannan gång.
Helst klart värt det tycker jag, lite olja kostar ju inga jätte pengar direkt och är också ganska snabbt bytt.
 
Last edited:
Det borde finns en STICKY-tråd med servicetips. Iallafall på de populära modellerna och där personer med mycket kunskap (läs Boris jr etc.) kan berätta om sina tips och erfarenheter.

Ett suveränt exempel är ju 500milsintervallet som KTM hävdar att alla deras LC4or har fr.o.m 2005.

Mina 5 cent



Ja den är riktigt nice. Men den är väl snäppet segare än 625an om jag förstått allt rätt?
Själv är jag sugen på Husqvarnas SM 510 R 2010... den är riktigt fin, men får nog vänta på en begagnad om något år.


Ne det skulle jag inte påstå. Enligt Bikez har KTMen ett effektövertag på 0.63 hk, men väger 7 kg mer än Husqvarnan.
Den effekten är med katten på plats i Huskyn.
Båda har elstart.
Jag vet vilken jag hade valt iaf. : )

Husky http://www.bikez.com/motorcycles/husqvarna_sm610_supermoto_2007.php


Kåtten http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_640_lc4_supermoto_2007.php

Edit, såg att jag jämfört med 640 och inte 625.

Här är den också, lite lättare än 640 men fortfarande tyngre.
http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_625_smc_2007.php
 
Last edited:
250 mil är fan lång serviceintervall. Om jag haft en LC4 hade jag bytt vid max 100. 100 mil kör du ju ändå inte på en helg.
 
Vilken KTM 6xx vill man ha?
Vilken är det mest klipp i kontra vikt? Är det 625an?

660 har högst effekt och lägst vikt. Dock saknas elstart....

625/640 är samma motor. Har elstart. 640 har tristare förgasare och komfortablare sadel+större tank.
 
Är de någon som vet när de är dax för "stor" servicear på ktm'erna och vad innebär de och vad kostar de?
 
Är de någon som vet när de är dax för "stor" servicear på ktm'erna och vad innebär de och vad kostar de?

Storservice eller renovering? Regelbundna oljebyten är grunden och ventilerna justerar man när man känner för det eller efter 500mil (de rör sig oftast väldigt lite om de inte är väldigt nära att pensionera sig).

Sedan kommer mer omfattande renoveringskit där man profylaktiskt byter slitgrejerna innan det rasar. I dag är det många som kör tills det rasar och då är det oftast ram eller vevlager som pensionerar sig och tar med sig cylinder+kolv i raset något som är onödigt. När man bör renovera är den svåraste frågan att besvara, där finns gott om motorer jag sett som rasat efter 2500mil men de som är friska efter 4000mil så jag ger ingen generell rekommendation...

Liten reonvering:
Kamkedja
Kolvringar
Ramlager
Vevlager
Lager i vxl-lådan

Stor renovering (som liten fast även följande):
Kolv
Ventiler
Vippor
Omnicasilning om behov finnes
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top