Supermotard eller sporthoj

Jag åker ledigt en aktiv 20mila-runda på min. Det är skillnad på motard och motard. Men visst nakenhoj är en bra kompromiss
 
Är det här en nakenhoj då?

View attachment 436005

Varadero, det sämsta från två världar

Jag har bara erfarenhet från en KTM 450 EXC med motardkit inklusive Behringerbroms fram men den är skitrolig på småvägar, hyfsat trygg på snabelgrusade skitvägar och helt ok att åka en timme i sträck.

Favoritrundan hemmavid går fortare på den än vad den gjorde med gat-R1:an.
Kryper man ihop toppar den 150 med den drevning som sitter på. Duger fint.
Ska man inte åka cross eller enduro vore nog 5x5cc ett bättre val.

Har någon ett tips på något likvärdigt som väger max 10-15kg mer men med drägliga serviceintervall och hållbarhet är jag idel öra.
En xr650r står högt på min lista.
 
Last edited:
Är det bara jag som tycker motard är höga/vingliga o därför inte alls har den väghållning/kontroll som en sport/nakenhoj har?
Jag saknar känslan av vägen på motard.

Likadant med sportbilar som har för hög tyngdpunkt. Man tappar känsla.

OT men även Superduke 1290 har en släng av detta jämfört med andra nakenhojar Touno tex som förmedlar klart mer "vägkänsla" genom sadel/styre.
Asviktigt för upplevelsen - för mig.
 
Jag kan vara uttala mig om min ktm 690 smc-r.
När jag precis köpte den så upplevde jag den som väldigt hög så det stämmer nog bra dock tycker jag att vinglig är lite att ta i. När jag jämför R6:an och motarden så känns givetvis R6:an mycket stabilare och den är snabb på stora vägar med inte allt för tighta kurvor.
Motarden har jag faktiskt kört på storbana och den skämdes inte där heller även om den saknade lite på start och mål
På vägar med knixiga kurvor. Dålig sikt genom kurvorna. Allt från bra till dålig asfalt så väljer jag motarden 9ggr av 10. Det var ungefär så ofta jag tog ut R6:an innan den såldes. Förmodligen mindre.
 
Orkade inte leta längre köpte mig en ktm duke 2 640 billigt. Blir att se känna ksnske köper en nyare ktm 660. 690
 
Instämmer i föregående talare. Bor man på landet (allt är relativt) och det är mest öppna landsvägar är det liksom full makaron överallt och man kan inte nyttja motardens fördelar. Kanske söderut men hos mig är det antingen bara skog med blinda kurvor eller raka landsvägar överallt. Jag har i alla fall tröttnat direkt på de motarder jag provat.

Men smaken är som baken... :arsele
Samma här. Har också haft 3 motarder och tröttnat på samtliga. Husaberg, 660 och 690. Roligast hade jag på min Kawasaki Er-6a :D
 
Naken hoj är nog bästa kompromissen. Motarder är slöa och inte särskilt roliga på lite större vägar (70 och uppåt). Det ända roliga är väl att dom är lätta att köra bakhjul med, men det tröttnar man på efter ett tag.

Eller Hyperstrada/SMT/Nuda. (Nuda är väl mer nakenhoj än gubbermotard) Mycket naket brukar väl vara rätt mjukt, tungt, & gungit om man inte går på de riktiga värstingarna typ Superduke R?
 
Eller Hyperstrada/SMT/Nuda. (Nuda är väl mer nakenhoj än gubbermotard) Mycket naket brukar väl vara rätt mjukt, tungt, & gungit om man inte går på de riktiga värstingarna typ Superduke R?
Nja tycker tex z800, mt09 är rätt små och smidiga. Känns inte klumpiga precis.
 
Du ska köpa en 990smr :).

När jag började med mcåkning så började jag på en bandit 600mk1. Läste massa hajp om 990smr men när jag fick testa den så var den tråkigare å kändes slöare än min mk1 95. Så jäkla besviken jag blev, det hjälpte inte att den va 2meter hög vilket gjorde att den kändes tyngre och okänslig och stötig jämfört med en gammal luftkyld radfyra från 95.

690smr va suverän dock men saknade 2krpm på topp för att jag skulle bli helt nöjd :D
 
För lite tyngre personer skulle jag nog vilja säga att mt09 framtill 16 (inte provat 17) närmar sig farlig.
Svampig bakdämpare men med enorm rebound + ojämt underlag i kurva = för många holy shit moments!
 
Är det svårt att byta stötdämpare om hojen i övrigt är bra?

MT-X är ju snikhojar egentligen, otroligt vad de levererar i övrigt med tanke på priset.

En Öhlinare kostar kanske 15 lakan, det är en bit kvar till MV Agusta ändå...
 
Tror det fanns dämparkit med Öhlins bak och något italienskt fram som många är väldigt nöjda med.
Tror hela köret går nära 15 :)

Men ja. Snikhojjar stämmer bra. Skithärlig asgrym motor, omgiven av "meh"!
Som tur är går "meh" ofta att byta :)
 
Är det svårt att byta stötdämpare om hojen i övrigt är bra?

MT-X är ju snikhojar egentligen, otroligt vad de levererar i övrigt med tanke på priset.

En Öhlinare kostar kanske 15 lakan, det är en bit kvar till MV Agusta ändå...

Ramen är lite sådär på MTorna med, men den kassa fjädringen gömmer det. :hihi
Jag var inte ens så värst förtjust i motorn på MTn, men det är nog mest en smaksak. MVn föll mig i smaken bättre på alla plan, och var bättre på allt rent allmänt. Men, den kostar ju en rejäl slant mer för en RR också.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top