Supermotard eller sporthoj

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
r1 2003
Hej på er
Har ett lite problem vill köpa ny hoj men har svårt att välja. Har bara åkt sport hoj 1000cc. Mitt hjärta drar sig till sport hoj, ljudet farten helt underbart. Men supermotard ser så coola ut speciellt när man ser dessa åka på bakhjulet, utsende osv. Vågar man köpa en supermotard skulle helst vilja ha båda men det går inte.

Beror en del på hur vägarna ser ut runt dig.
Jag bor runt Sthlm och här är det blandat nog för båda typerna. För landsvägskörning är Sporthojen roligare, men för att busa runt i staden/småvägar så vinner motarden. JAg tyckte farten blev uppskruvad med sporthoj och därmed riskerna. Visst är det oslagbart gott mos, men jag har roligt nu med i betydligt lägre farter.

Är du nyfiken kan du alltid köpa en motard och se om det passar för dig. Om det inte gör det är det ju bara att sälja och köpa något annat.

Jag sitter i samma sits och har börjat titta på lätta nakenhojar. Då har man tillräcklig effekt för att kunna åka lite större vägar/motorväg utan att ligga på varvstopp samtidigt som hojen är lätt och smidig nog för inspirerad bakhjulsåkning och sladdandes i gränderna.
Själv har jag sneglat på nya MT-09 med TC, ABS och QS, har även tittat lite på MV Dragster 800.

Jag har haft r1:a s1000rr och R6

Den absolut roligaste hojen är min ktm 690 smcr. Roligaste jag kört

Naken hoj är nog bästa kompromissen. Motarder är slöa och inte särskilt roliga på lite större vägar (70 och uppåt). Det ända roliga är väl att dom är lätta att köra bakhjul med, men det tröttnar man på efter ett tag.

690 är det iaf 1000mila service och hastigheten räcker upp till 180+. Har inte tröttnat detta är 3:e säsongen

Jag får bättre fart med motarden en med R6:an på kurviga vägar. R:an var roligare på bana

Naken hoj är nog bästa kompromissen. Motarder är slöa och inte särskilt roliga på lite större vägar (70 och uppåt). Det ända roliga är väl att dom är lätta att köra bakhjul med, men det tröttnar man på efter ett tag.

Min 990 Supermotard är många saker. Men slö? Knappast.
Bästa hoj jag haft. Bra på allt.

Jag skulle satsa på en naken hoj, bästa av två världar. MT-o9 verkar vara ett bra alternativ, ska tydligen va jävligt lätta att dra upp på bakhjulet men man kan ändå liga på bra på de större vägarna.

Skall man ha en hoj, -Motard :banana

Kör du mest kringelkrok väg är motard roligast.

Vill du ha bra tryck men kanske inte köra sporthoj längre finns ju flera lattjo alternativ, Superduke, Hypermotard, Tuono V4.
Superduken är sjukt rolig att köra på kurviga vägar, funkar bra på 70+ vägar också.

Personligen om jag skulle skaffa en motard igen så skulle jag köpa en lv-reggad enduro och skaffa ett motardkit (hjul och frambroms) då jag gillar att köra i skogen och grusvägar också.
Jefla trasiga knän som sätter stopp för enduroåkandet nu....

Instämmer i föregående talare. Bor man på landet (allt är relativt) och det är mest öppna landsvägar är det liksom full makaron överallt och man kan inte nyttja motardens fördelar. Kanske söderut men hos mig är det antingen bara skog med blinda kurvor eller raka landsvägar överallt. Jag har i alla fall tröttnat direkt på de motarder jag provat.

Men smaken är som baken... :arsele

slår ett slag för superduke jag med, bra mycket roligare än min gamla 530 exc-r. i princip lika lätt att köra bakhjul med (nu är ja inget proffs direkt) och massor med mos kvar när motarden har gett upp

Motard är ju bäst på småvägar och i stan men inte särskilt trevligt på landsvägen. Så ska du åka nånstans längre än 5 mil så bör du välja nåt annat. Naken bushoj är ju ett bra alternativ där man får fördelarna av båda typerna men inte nackdelarna.

Motard är ju bäst på småvägar och i stan men inte särskilt trevligt på landsvägen. Så ska du åka nånstans längre än 5 mil så bör du välja nåt annat. Naken bushoj är ju ett bra alternativ där man får fördelarna av båda typerna men inte nackdelarna.

Någon erfarenhet från Motarder ?

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...