supermotard eller roadracing?

Sm eller RR?

• Antal röstningar
    0

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
hmm.. Jag har STOR beslusts ångest. Jag har bestämt mig för att satsa lite halv vettigt på någon typ av motorsport. Och är då intresserad av motard och rr.
Men vet inte riktigt vad man ska välja. Supermotard har jag kört lite grann och tyckte det var grymt kul! Sen att man kan ha hojen och köra lite med i övrigt är också en fördel. Har även kört en hel del cross genom mina år.
RR verkar vara jävligt kul pga av hastigheten. Plus att man får massor av kunskap till man ska köra "stor" mc i trafik. Jag skulle då satsa på att köra 125 junior med en rs 125:a. Här har jag även ett team som jag skulle få vara med och köra i. Men det känns lite onödigt och slöseri med pengar att köra rr. Pga att man endast kan köra på "riktiga" banor och under tränings tid. Supermotard är lite mer allsidigt, man kan i princip köra vartsom helst och när som helst. Jag bor även en bit ut i "skogen" så här finns gott om vägar att köra på, när man inte har något att göra.
Jag har pratat med svemo, då jag bara är 17 och frågade vilken kubik jag skulle får köra isf. Hade hört att man bara fick köra 250 om man var under 18. Men han sa att det skulle nog vara lungt att köra även 450 trots min ålder. Jag har även planerat att vara ute och leka på sjön i vinter.
Så jag tror att motard hade passat mig mer men jag vet inte?..
Vilket är dyrtast att hålla på med? Har väl inte tänkt köra så jätte mycket tävlingar nästa år men några bara för att få känna på det. Jag skulle isf köpa en crf 450 motard och köra med.

Mvh Oskar

Som det låter på dig så är det ju inte mkt att tveka på... kör motard! :tummenupp

skoteridioten skrev:
Som det låter på dig så är det ju inte mkt att tveka på... kör motard! :tummenupp

men det är dyrare att börja med, hojen och så. RR är ju relativt billigt att köra en sesong.. men å andra sidan har man mer användning för en motard/cross.

Om jag inte minns fel ska man vara över 16 för att tävla i motard. Men sen är väl vilken klass som helst öppen för dig att ställa upp i? Reglementet finns på svemo's sida (under cross). Kolla där.

Nu har jag inte en susning om hur mkt pengar man skulle klara en 125 junior säsong på. Men motard går ju hålla riktigt billigt.

Barrett skrev:
Om jag inte minns fel ska man vara över 16 för att tävla i motard. Men sen är väl vilken klass som helst öppen för dig att ställa upp i? Reglementet finns på svemo's sida (under cross). Kolla där.

Nu har jag inte en susning om hur mkt pengar man skulle klara en 125 junior säsong på. Men motard går ju hålla riktigt billigt.

Har gjort detta och även pratat med en på svemo. Han sa att dom inte hade bestämt någon åldergräns för klasserna och trodde inte dom skulle göra det heller.
Man kan väl hyra en hoj av starol i en sesong för ett hyggligt pris.. sen kostar det väl inte så mycket att ställa upp i tävlingar i 125 junior.
Vad går sen motard sesong på? ca?

Du ställer denna frågan i ett supermotardforum... vad tror du att du kommer att få för svar? hehe

SM rules!!!

Jag kan säga att jag skulle hemskt gärna vilja köra RR. Jag kommer nog gå över till RR när jag är nog bra. Drömt om att åka motoGP och skulle inte tveka på att göra det om jag fick chansen, det är nästan så att det är ett mål.

MEN, motard är så mycket billigare, så mycket bättre att lära sig köra på. Motard är bra mycket svårare i mitt tycke då allting blir mycke tajtare. Okay att det går fortare i RR men det upplever man inte så mycket då det är bredare banor. Jag tycker det är samma sak att sätta mig på en RR-hoj och åka 200 genom kurvorna som att ta en liknande kurva på en motardbana i 100, känns inget mer spännande på sporthoj bara för att det går fortare.

Jag åker inte roadracing pga dessa anledningar:
40 mil till närmaste träningsbana.
Kostar mycke mer att vurpa.
Kostar mycke mer att träna.
Kan inte bara ta ut den i skogen å flänga runt.
Kan inte träna vintertid. (okay man kan väl, men det är besvärligare)
Blir kanske (ska inte säga säkert) svårare skador när man vurpar.
Jag upplever motardfolk som "snällare", lättare få hjälp och mindre prestige över det hela.

125 tror jag kan vara ett jättebra ställe att börja rent för att lära sig köra hoj, det är inte riktigt lika många faktorer som spelar in som på en större RR-hoj eller en motard. Exempel på det är powerslides...

Som en snabb jämförelse på hur fort man lär sig så började jag åka på en RR-hoj förra året å åkte samma bana som en kille som har mycke racingerfarenhet (dock inte tokmycke på hoj). Hojjen var likvärdig hans. 8 sekunder efter var jag då. Idag åker jag 1,5 sek forare än han på motardhojjen som ligger på minst 80hk mindre, på hans bana...

När det gäller att lära sig köra gathoj så är supermoto och 125 lika långt ifrån båda två ;) Dessutom kommer du inte vilja va på gatan efter du lärt dig hur livsfarlig du varit tidigare, och hur lite koll du egentligen har haft ;)

sirSmokealot skrev:
Du ställer denna frågan i ett supermotardforum... vad tror du att du kommer att få för svar? hehe

SM rules!!!

hehe... :rolleyes:

Har kört både motard och RR.
och kom fram till att RR var betydligt mycke dyrare.
Nya däck hela tiden, samt att allt var dyrt som fan när man klotade.

Provade på RR här o veckan. Va tokigt kul, men kändes lite go-cart över det hela... Snacka lite med killarna som höll i det, och de sa att man fick räkna med en budget på ca 25 000 om året med hyrhoj. Och gissar att man kommer billigare undan med motard. Visst, det blir en högre ingångskostnad iom att du inte kan hyra hoj, men det får du iaf igen till viss del när du säljer den.

Olof Eriksson skrev:
Jag kan säga att jag skulle hemskt gärna vilja köra RR. Jag kommer nog gå över till RR när jag är nog bra. Drömt om att åka motoGP och skulle inte tveka på att göra det om jag fick chansen, det är nästan så att det är ett mål.

MEN, motard är så mycket billigare, så mycket bättre att lära sig köra på. Motard är bra mycket svårare i mitt tycke då allting blir mycke tajtare. Okay att det går fortare i RR men det upplever man inte så mycket då det är bredare banor. Jag tycker det är samma sak att sätta mig på en RR-hoj och åka 200 genom kurvorna som att ta en liknande kurva på en motardbana i 100, känns inget mer spännande på sporthoj bara för att det går fortare.

Jag åker inte roadracing pga dessa anledningar:
40 mil till närmaste träningsbana.
Kostar mycke mer att vurpa.
Kostar mycke mer att träna.
Kan inte bara ta ut den i skogen å flänga runt.
Kan inte träna vintertid. (okay man kan väl, men det är besvärligare)
Blir kanske (ska inte säga säkert) svårare skador när man vurpar.
Jag upplever motardfolk som "snällare", lättare få hjälp och mindre prestige över det hela.

125 tror jag kan vara ett jättebra ställe att börja rent för att lära sig köra hoj, det är inte riktigt lika många faktorer som spelar in som på en större RR-hoj eller en motard. Exempel på det är powerslides...

Som en snabb jämförelse på hur fort man lär sig så började jag åka på en RR-hoj förra året å åkte samma bana som en kille som har mycke racingerfarenhet (dock inte tokmycke på hoj). Hojjen var likvärdig hans. 8 sekunder efter var jag då. Idag åker jag 1,5 sek forare än han på motardhojjen som ligger på minst 80hk mindre, på hans bana...

När det gäller att lära sig köra gathoj så är supermoto och 125 lika långt ifrån båda två ;) Dessutom kommer du inte vilja va på gatan efter du lärt dig hur livsfarlig du varit tidigare, och hur lite koll du egentligen har haft ;)

Tack för ditt mycker givande svar! :tummenupp
Det är lite såhär jag känner med.. Jag vill bara kunna ta hojen och flänga en runda med på grus eller asfalts vägarna. Sen har jag inte en jätte budget direkt att lägga på däck och andra kostnader.
Men ungerfär vad ligger en motard sesong på?

Mvh Oskar

IceY skrev:
Tack för ditt mycker givande svar! :tummenupp
Det är lite såhär jag känner med.. Jag vill bara kunna ta hojen och flänga en runda med på grus eller asfalts vägarna. Sen har jag inte en jätte budget direkt att lägga på däck och andra kostnader.
Men ungerfär vad ligger en motard sesong på?

Mvh Oskar
Kul att det uppskattas! :tummenupp

Min säsong det här året har gått på ungefär 100 000. Men då ingår det en hoj som med min vikt går vinna SM på och däckvärmare å laptimer samt lite annan kringutrustning. (vilket är mer pengar än vad man tror). Dessutom har jag precis hur långt som helst till alla tävlingar och 13 mil te träningsbana. Dessutom har jag varit iväg till tyskland.

Beror ju helt på hur mycket man satsar också, jag har tränat nånstans runt 80 timmar den här säsongen.

Har man hoj och hela den biten klar så tror jag att du kan hamna nånstans runt 25ooo på en säsong me mycke träning, beroende då lite på vart du bor så blir det billigare eller dyrare. Sen beror det på hur mycke extra extra det blir också... Om jag klarar av att åka på allt jag vill nästa år så hamnar jag nog nånstans runt 40-50ooo, men det kommer delvis betalas av sponsorer.

För att göra det betydligt mer ekonomiskt så kör på begagnade däck. Bättre få timmar på hojjen än att åka på det bästa.

*Edit, kan väl lägga till att min teamkamrat gasat däck för hela min säsongskostnad på sin R1000-hoj den här säsongen... Å då med 60% spons också...

Last edited:
Svaret blir väl rätt så självklart när du lägger pollen Supermotardforumet :hihi

Som alla föregående talare....SM är ju "billigare" än RR, så har man inte hur stor plånbok som helst så är valet enkelt!! :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT