Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Jag tycker det är lite bortskämt av dina kammar att börja maska sig sådär bara för att du körde utan oljetryck. Spännande att inte ens ett företag som vet vad de gör lyckas få en svetsad kamlob lika bra som det ursprungliga materialet.
Ja, deras fortsatta hantering av ärendet kommer att avgöra mitt omdöme om dem. De startar i uppförsbacke...

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Tänk att det ska vara så eländigt svårt att få kört något med den här moppen! Den har ju sån fin potential!

Är det inte just detta som är hela kosmos kärna i den här tråden?

Den har väldigt mycket (för mycket?) potential!
 
Är det inte just detta som är hela kosmos kärna i den här tråden?

Den har väldigt mycket (för mycket?) potential!
Rambygget gick väl utan allt för stora bakslag. Trimma Husaberg var det många som avrådde mig ifrån redan för länge sedan! Desto större anledning att envisas med det!

Materialet på kamaxlarnas lober var ett känt problem som, med facit i hand, jag borde åtgärdat tidigare. Nu är det bara att bita i det sura äpplet...

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Eftersom jag själv tröttnat på otäta, klena vattenpumpslock och klyddande med packningar, så fick jag tillverkat egna. Det blev lite styvare och tätar mot transkåpan/vattenpumpshuset med o-ring. Eftersom min lilla följarskara kanske har en gammal Husaberg, så lät jag fräsa ut 10st extra. De kommer att bli blingigt blåeloxerade och få en diskret "Dr_C"-logga. Kan det vara nåt att skämma bort din kära Husaberg med, ge frugan på bröllopsdagen, eller bara stödja kommunens mest envisa motornörd?
ddb70be791e3a91d60fa7786b411cfc1.jpg
8aeeeede589de7baae68dec4880cec2e.jpg
d6854fcffbcf54d5d548fe506fff86dd.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Jag har skrivit detta tidigare.. nu fattas bara kompromisslösa cnc frästa billet block o det är jag är granska säker på att du har fixat innom 2 år.

Du är sanslöst envis o jäkligt allmänt kunnig innom sådant som 99,9% av befolkningen inte är kunniga i.

:tummenupp
 
Snyggt!

Luras ögat med att röret inte är svetsat eller är allt gjort i ett stycke?
 
Last edited:
Snyggt!

Luras ögat med att röret inte är svetsat eller är allt gjort i ett stycke?
Tack!
Chefens spoling till grabb följde med ut på vårt stamställe för husmanskost till lunch. Han frågade den bastanta matmor som drev stället: -Är det pulvermos?
Om blickar kunnat döda... :-)

Hur kom jag nu in på det?!

-Jo, locket är fräst i ett stycke!

:-)

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Imponerade som vanligt:tummenupp
 
Det där måste vara det sexigaste vattenpumpslock som någonsin suttit på en husa.
 
Nu är det bara ett lock kvar i denna batch. De kostar mig ca 300kr att tillverka. Ni bestämmer själva vad ni vill ge. Om de tar slut så kör jag upp fler!
 
Last edited:
Nu är det bara ett lock kvar i denna batch. De kostar mig ca 300kr att tillverka. Ni bestämmer själva vad ni vill ge. Om de tar slut så kör jag upp fler!

Lätt värt 301kr:D
Skämtosido hur långt bort är nya kammar? Eller ska de svetsas på?
 
Då blir det alltså inget köra på årsracet?
Ska du dit ändå kanske det blir en pratstund iaf?
 
Då blir det alltså inget köra på årsracet?
Ska du dit ändå kanske det blir en pratstund iaf?
Nej, inget köra. Kanske besök, men vår stackars påg har, lägligt nog i sommarvärmen, dragit på sig körtelfeber. Hans tillfrisknande får avgöra.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Jag har just fått hem mina nya kamaxlar!
Ja, alltså, de gömmer sig inuti den här stången 2511! Ska bara ta bort det överflödiga materialet...
cf43335a6218167cf18d84565fd4f462.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Inte alla som ger sig på att påbörja tillverkningen av kammar själv. Fräsning/slipning/härdning/superfinishing antar jag att du lämnar bort? Hejar på som vanligt!
 
Inte alla som ger sig på att påbörja tillverkningen av kammar själv. Fräsning/slipning/härdning/superfinishing antar jag att du lämnar bort? Hejar på som vanligt!
Kanske inte. Förra gången svarvade/fräste min bearbetningsguru ut ämnena med någon tiondels plusmått på lober (fick sk "splinedata" av kamsliparen), lagerlägen och kona. Denna gång svarvar jag ut ämnena (ingen fräsning) och lämnar dessa för slipning/härdning/slipning. Allt för att korta leveranstiden, så att jag kan få ihop hojen till vårt bankörning på Knutstorp 20/8.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top