Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Tackar för de fina kommentarerna!

Idag har jag tillverkat och svetsat dit fästöronen på svingen för länkaget till bakstöten. Nu hänger svingen där den ska!

uploadfromtaptalk1399130466067.jpg

uploadfromtaptalk1399130651002.jpg

Galet snyggt Mats :)

En sving kan nog inte bli mycket snyggare än så där!
Minst sagt imponerande bygge så här långt, blir ett rent nöje att fortsätta följa! :)

Mats, helt outstanding nice (som vi säger i Stan nuförtiden)! Bättre kan det inte bli. De där original Honda Racing Corporation komponenterna skämmer ju nästan resten nu... WiMoto kan slänga sig i väggen!

Riktigt riktigt snyggt bygge!

För mig som betraktare kan det inte bli så mycket bättre. :tummenupp

Tackar! Roligt att höra!
Idag fick fräsmäster Mossberg bearbetat lägena för styrlagren. Denna gång i en annan av hans 3st 5-axliga maskiner...

Målet med helgen är att göra CrMo-delarna klara för pulverlackning. Det blir styvt jobb! Först ska jag tänka på alla fästen och sen tillverka dem! Nåja, det ska väl gå det med!

uploadfromtaptalk1399670079736.jpg

Febril tillverkning av de sista fästpunkterna för kåpor, styrdämpare och tankdummy innan pulverlackering av CrMo-delarna!

uploadfromtaptalk1399795134302.jpg

Härligt bygge! Men vad väger svingen mot "standard"?
Nyfiken då jag har lösa planer på bygga en ram till en ball motor...ler

Härligt bygge! Men vad väger svingen mot "standard"?
Nyfiken då jag har lösa planer på bygga en ram till en ball motor...ler

Tack!
Jag var tvungen att gå upp i godstjocklek (från 1,6mm till 2,4mm) på 2" rören för att kunna bocka dem. Det adderade en del vikt, så den blev helt klart tyngre än OEM. Den blev förmodligen också styvare! Jag får väga grejorna när de kommer tillbaka från lackeringen!

"I'll be back"

I väntan på pulverlack kom "Tomten" med specialdesignade kolvar från JE. 104mm borr och kraftigt konkava för att sänka kompressionen till 13,5:1. De ser och känns förhållandevis lätta. Får väga dem på hasch-vågen...

uploadfromtaptalk1400082368993.jpg

Jag antar att de flesta av er har förståelse för att man skyndar hem och sätter ihop pinalerna provisoriskt och bara njuter?
uploadfromtaptalk1400253978375.jpg

uploadfromtaptalk1400254011910.jpg

Alltså.. du är ju inte som dom andra barnen direkt.. (högst positivt menat, grymt jobbat!)

Är mkt imponerad av bygget men hela tiden gnager funderingen att du bygger en racehoj som mkt väl kan ligga i kattsand efter tre kurvor....
Är du inte rädd att krascha efter allt arbete?
Det är ju jobbigt vanligtvis men att se denna så skulle nog få många vuxna män att darra på läppen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT