Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja nu jefflar har du en bra olja! 0,5mm tunn topp packning har jag däremot aldrig provat de blir spännande att höra hur de går

Jag har forskat fram fler oljer som klarar timken lika bra som payback.

Den bästa i US test är Motul 300v serien.
Valvoline VR1 serien är också bra och prisvärd.

Kolla in oljemagasinet för de har både valvoline och motul. Ex https://www.oljemagasinet.se/index....av=300V Factory Line|Serie&manufacturer_id=31
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Naturligtvis rök kilremmen av på startmaskinen (a.k.a. "Columbus") och det tog några vändor till leverantören innan jag fick rätt längd. Nu har jag i alla fall genomfört 3st varmkörningar utan någon efterdragning av toppen. Olja och vatten håller sig där de ska! Fast det ska väl till några körningar med belastning för att veta säkert. Tidigare har det varit tätt vid provtryckning, teststart (provtur i träbonnar) och första träningspasset. SEN, har det läckt vatten till oljan via topplockspackningen...

Medan den svalnar är det vattenslipning av reparerade kåpor (marksyning på Knutstorp i sept). Kul. Verkligen. 2016 blir den vit/röd/svart som Ducatis MotoGP 2015. Liiite mer färg!

fbfde559615cdb738d08fe8c093f90bf.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De lät i texten som du inte skulle efterdra toppen men jag antar du ska efterdra den snart. Ska man vara riktigt kinkig och följa den gamla stortrimaren Åke Jonssons så ska kopparpackningar efterdras flera ggr.
På en storstånka rek han uppstart till full värme och efterdragning. Därefter kördes maskinen lugnt ca 50 mil och därefter drog han om toppen igen. Kan ju bli svårt för dig köra lugna 50 mil:D
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
det var ju ett tag sen men iaf
ditt egetsvarvade foder kass efter 10min ?
pröva att nitrerhärda (ca0,4mm) nästa gång du får för dej att göra eget ,(ta med iberäkningen att det ökar i dim ca 0,15 mm , så att du har nåt o hona kvar
har kört mina ca1000 mil (honrepor kvar) (syns när man byter toppackning ex vis he he )
imponerade bygge/kunnade o ork:tummenupp
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
De lät i texten som du inte skulle efterdra toppen men jag antar du ska efterdra den snart. Ska man vara riktigt kinkig och följa den gamla stortrimaren Åke Jonssons så ska kopparpackningar efterdras flera ggr.
På en storstånka rek han uppstart till full värme och efterdragning. Därefter kördes maskinen lugnt ca 50 mil och därefter drog han om toppen igen. Kan ju bli svårt för dig köra lugna 50 mil:D
Det är lite meck att efterdra toppen på den här. Det är nätt och jämt möjligt utan att ta ut motorn ur ramen. Jag inbillar mig att en kopparpackning på 0,5mm inte kan relaxera så mycket som en tjockare dito. Jag efterdrog aldrig kopparpackningen på min gamla Yamaha, men så var den ju luftkyld. Jag kanske får krypa till korset...

hej
det var ju ett tag sen men iaf
ditt egetsvarvade foder kass efter 10min ?
pröva att nitrerhärda (ca0,4mm) nästa gång du får för dej att göra eget ,(ta med iberäkningen att det ökar i dim ca 0,15 mm , så att du har nåt o hona kvar
har kört mina ca1000 mil (honrepor kvar) (syns när man byter toppackning ex vis he he )
imponerade bygge/kunnade o ork:tummenupp
Tack för omdömet och tipset! Jag har haft funderingar på att belägga mitt egentillverkade foder med något, men det kändes tryggare att låta Westwood Liners göra foder åt mig. Jag har liksom inte så många tillfällen att prova ut nya idéer, och varje gång det misslyckas kostar det en kolv och en racehelg...:näsblod Men det är alltid bra att veta att nitrerhärdning skulle kunna vara en metod! :tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Äntligen lite julledigt och terapi i verkstan!
Testade att efterdra toppen, men muttrar/bultar rörde sig inte ur fläcken! En så tunn kopparpackning (0,5mm) relaxerar/flyter tydligen inte så mycket. Tryckare och nockar såg flottiga och fina ut med Paybackolja på.

God fortsättning!

11e90265b3c9c7a2e5438c992287b2aa.jpg
 

moddlaren

Guest
Lambda syndens placering?? Lurar du insprutad att motorn går magert eller är det bara en placering av den mellan bromsningarna?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Lambda syndens placering?? Lurar du insprutad att motorn går magert eller är det bara en placering av den mellan bromsningarna?
Den enda "synd" som syns tydligt på bilden är tempgivaren för insugsluften, och den sitter där den brukar. ☺
 

moddlaren

Guest
Ok ber om syndernas förlåtelse :D

Tyckte det såg ut som en lambda.. Men ett svar föder ju naturligtvis en följdfråga.

Behöver inte insugslufts givaren sitta i insuget? Tänker att i luftströmmen i kanalerna blir väll luften kallare än i omgivande luft utanför insug.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ok ber om syndernas förlåtelse :D

Tyckte det såg ut som en lambda.. Men ett svar föder ju naturligtvis en följdfråga.

Behöver inte insugslufts givaren sitta i insuget? Tänker att i luftströmmen i kanalerna blir väll luften kallare än i omgivande luft utanför insug.
Man brukar montera lufttempgivaren någonstans i luftburken. Nu har jag ingen luftburk (än), så det fick bli i närheten av tratten under tankdummyn.
 

moddlaren

Guest
Okej.. Tänker lite i min egen konvertering till insprutning på 600 så småningom om.. Mappar du eller är det via lambda o klosed lop.?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Okej.. Tänker lite i min egen konvertering till insprutning på 600 så småningom om.. Mappar du eller är det via lambda o klosed lop.?
Först gissade jag mig till en mapp som den åtminstone startade på och inte gick för magert med. Sen körde jag några vändor uppför backen här i byn med closed loop och hyfsade till mappen så motorn gick anständigt. Sen iväg till bromsbänk för mera noggrann mappning av sprut och tändning. En "riktig" bromsbänk vill säga, där bänken håller en maxhastighet på rullen och du kan mappa varje cell (trottelpos) för sig.
 

moddlaren

Guest
Som jag trodde då på ett ungefär.. Blir till att bygga vattenbroms i sommar då på bänken så nästa vinter har något vettigt med sig..

Hur har det funkat för dej med allting som har jävlas?? Min håller jag på att plocka samman men man hittar ju saker som behöver ändras på hela tiden, små saker men som i slutet kan göra skillnaden på att det funkar bra eller att det jävlas något helt otroligt.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ja, det brukar inte saknas uppslag till förbättringar!
Jag har ju haft en del klydd med vatten i oljan, som kommit dit via en otät toppackning. Det berodde huvudsakligen på en packningsleverantör som hade dålig koll på hur en packning måste vara konstruerad och det förvärrades av att mitt foder inte låg flush med cylindern/spacern. Nu testar jag med en hemmafnulad kopparpackning. Det verkar fungera, men jag har inte testat den med ordentlig belastning än. Sen har jag upptäckt att mina ramlager håller max 6 timmar. Antingen blir det byte efter varje racehelg, eller så får jag göra ett försök att tillverka en egen vevaxel som är lite styvare. Jag har CAD:at upp originalveven, så det är inte en ocean av arbete att modifiera den så som jag tänkt. Ev blir det att kasta balansaxeln, tillverka en tjockare vänster vevskinka som håller bättre tag i en längre 35mm tapp, sen en högerskinka med ett extra lager där svänghjulet sitter. Då borde båda sidorna bli styvare och ge ramlagren rimliga belastningar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har haft en hel del problem på min husa 570 som går ökenrallyn. Kör man för hårt så trycker man ut cylindertryck i vattnet så det blir övertryck och locket öppnar. Detta då flerlagers stålpackningen inte pallar. Provade först med kopparpackning men de har ju viss läckagetendens av vatten. Senaste utvecklingen är kopparring runt kylkanal och foder och resten i stål/grafit.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu är kåpsetet reparerat och spacklat/slipat, om inte till förbannelse så i alla fall till 800-papper...

Ut ur högerböjar har jag haft problem med att "överfallet" på vänstra stövelns insida hakar fast i alu-skyddet innanför fotpinnen. J*kligt störigt när stöveln sitter fast när man ska flytta över till vänsterböj! Det här kan man lösa genom att kasta skyddet i skrotbingen, svetsa på en bit på skyddet, tejpa över stöveln eller... Ja, tillverka en plugg för att gjuta en form på. Sen gjuta ett nytt förbättrat kolfiberskydd i den formen. Första lagret vax är just lagt på pluggen. Det blir alltid såhär jobbigt!? Finns det nån bokstavskombination som förklarar detta beteende?

c6674a77f6a854a6ac299a450cb65867.jpg
 

moddlaren

Guest
Nu är kåpsetet reparerat och spacklat/slipat, om inte till förbannelse så i alla fall till 800-papper...

Ut ur högerböjar har jag haft problem med att "överfallet" på vänstra stövelns insida hakar fast i alu-skyddet innanför fotpinnen. J*kligt störigt när stöveln sitter fast när man ska flytta över till vänsterböj! Det här kan man lösa genom att kasta skyddet i skrotbingen, svetsa på en bit på skyddet, tejpa över stöveln eller... Ja, tillverka en plugg för att gjuta en form på. Sen gjuta ett nytt förbättrat kolfiberskydd i den formen. Första lagret vax är just lagt på pluggen. Det blir alltid såhär jobbigt!? Finns det nån bokstavskombination som förklarar detta beteende?

c6674a77f6a854a6ac299a450cb65867.jpg

Noppe det är bara att gilla läget.. Du skulle se min 69cc dragster 1200 hål borrade/sågade i ramen ramen lättad 8kg alla hål är gradade in o utvändigt. Honda Mb i grunden nu total vikt på 38kg o 26,5 hp på bakhjulet
Toppfart 140 km vid 15000 rpm.
70,000 har den kostat genom åren.. Så det du frågar efter är vansinne idioti adhd damp eller bara vanligt nöje för mekaniska leksaker :D
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
tja du, Dr C- vet inte vad för sjuka du har, men den lyckas få till det ena snitsiga efter det andra!!- respekt!:yoparty

och nu när alla bokstavskombinationer häller ner som ett bättre ösregn- ja då tycker jag i varje fall att Moddlarens miniraket skulle läggas upp lite i enskild tråd- så att även denne herres vansinne kommer till allmänhetens beskådande- pliiis!!:hej

//jj
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Noppe det är bara att gilla läget.. Du skulle se min 69cc dragster 1200 hål borrade/sågade i ramen ramen lättad 8kg alla hål är gradade in o utvändigt. Honda Mb i grunden nu total vikt på 38kg o 26,5 hp på bakhjulet
Toppfart 140 km vid 15000 rpm.
70,000 har den kostat genom åren.. Så det du frågar efter är vansinne idioti adhd damp eller bara vanligt nöje för mekaniska leksaker :D

Bilder tack!
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top