Superknarkarn koppla

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Idag tog jag mig en ordentlig provtur i de värmlandska skogarna (nåväl grus o asfalt var det nog) med min nyinköpta hoj en XTZ 750 super tenere.

Kopplingen kändes inge bra upptäckte jag och hojen gick riktigt segt innan det hände något i motorn. Den var såååå svag upp till 6500 varv sen hände det kanske något. Jag tänkte gud vilken kass affär jag gjort åndå, trots den minimala inköpssumman.

Stannade hojen för att undersöka o då kunde jag inte få i friläget, hur jag än försökte. Jag hoppade av och justerade koppling via justerskruven. Spännde upp handtaget ordentligt o starta upp igen.

Nu kändes det bättre o inga problem att få i neutralen. Jag rullade iväg o fann att även växellådan kändes bättre, växlarna bara flög i. Men det som var riktigt konstigt men väldigt positivt var att nu drog hojen rikitgt fint från låga varv o med en riktigt pansh från 6000 varv o uppåt. Vilken best! Jag kände mig som vägarnas konung när jag slukade bilar i 150 km/h:-)

Jag kan en del om hojar, har byggt fighter 2 ggr o kan väl byta munstycken i förgasaren om jag måste MEN kan nån som förstår sig på förklara varför hojen gick 100% bättre med endast en justering av kopplingen? :va

JAG SKULLE VÄLDIGT GÄRNA VILJA VETA DETTA?

Om kopplingen var för hårt spänd så att den slirade för dig så kan jag tänka mig att det kändes annorlunda efter justering. Men nu förstår jag det som att du inte släppte på den utan spände upp?

Det var så kort spann för att koppla ur. Efter min justering så kunde jag dra in handtaget mycket längre eftersom det befann sig längre ifrån handtaget i utgångsläget. Innan så var det kanske bara 1,5 cm spann när jag skulle ändra växel.

Placebo kanske det var...?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back