Superduke VS Buell XB9S

Deveus

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
cbr 900rr
Hej!

Har nu bestämt för att köpa antingen superduke 990 eller en buell xb9r eller xb9s. Har provat både Duke å Buell och de är roliga att köra på sitt sätt. Bullen har ett underbart ljud men Superduke har något snabbare respons och bättre vrid. Vad gäller buellen vet ja inte heller riktigt om jag ska välja 9R eller 9S, hjälper kåpan något på R:en?

Har sjukt svårt för att välja, några inlägg med bra vägledning hade varit fint.

Tack på förhand/

David

Rätt gött ljud i Duken med, med akrapipor och insatser urplockade, om du nu inte testade ett sådant exemplar. Kan säga att den får en hel del personer att vända på huvudet, och då pratar jag om de gånger man kommer bakifrån och de inte kunnat se hojen.

Har inte kört nån Buell...men Superduke..Så jag röstar på den!! Tycker den är snyggare åxå...Skillnad i försäkring???

Har kört både superduke och Buell, skulle jag få Buellen för tio papp o superduken för 90 lax skulle jag ändå köpa duken.. ärligt talat tycker jag fan buell suger!!

Vilken typ av...

Vilken typ av körning är du ute efter?

Glidare vs Asfaltsbus?

Jag är inne på min andra Superduke nu och den är helt galet komplett. Bullen känns lite mer som en poser (xb9s) än som bushoj, mer utseende än prestanda.

Kört 5-10 min på Bullen och 1500mil superduke i år så det färgar ju ganska rejält, försäkringen är helt ok på Superduken. Tyvärr vet jag inte va polarn ger för sin Bulle och jag ville inte testa om han hade hel när jag lånade den heller :P

Min röst blir Superduke för att alla vill väl va som mig? :tummenupp

/A

Jag har inte provkört XB9-modellerna, bara 12:orna men de är så trötta i jämförelse att de är rena sömnpillren. SuperDuken är komplett från kartongen, lättkörd, lättbusad, brutal och en utstrålning from hell. Den är mitt förstaval framför många hojar och Buell ligger långt ner på den listan.

Buell känns som "more show than go". Med SD:n har du båda delarna :tummenupp Och på med ett Akra-system så får du ståfjong bara av att trycka på startknappen,hehe.

Om du e sugen på Buell, kolla den nya Buellen. Tror att den heter 1125 något och har runt 150 kusar. Och det är Rotax som har gjort motorn denna gång.

Köp duken!! Buellen känns sådär skulle jag säga..ganska trött.
Duken är rolig att köra och ser finfin ut!
Lätt val enligt mig och nej jag har ingen duke.:D :D

Bullen alla dagar! :tungan

Men....den är ju slö som få andra hojar ju:gnissla

OFFTOPIC:

Hur kommer det sig att HD klarar sig med alla möjliga och omöjliga trattar, minifilter och konstnärligt utformade luftfilter, som dessutom verkar funka på vaccumförgasare?

( när andra hojar blir okörbara med en spricka i luftburkslocket )

Jag skulle välja Buellen för att den har ett skönare ljud i mina öron, tvåventilstoppar och 45-graders motor låter mycket roligare än det platt ljudet från 4-ventilad kortslagig L-twin tycker jag. Sedan har buellen en så potential på volym- och trimsidan. Det finns ända upp till 1440cc kit. Plus hela den enorma eftermarknaden av delar till Buell. Jag tänker på firmor som HillbillyMotors etc.

Buellen skulle jag kunna växa i, förbättra och bygga om. Sedan gillar jag designen på Buell. Speciellt i helvitt med bara blå Buelldekaler på "tanken". Dessutom känns banåka bättre och tillgängligare med en buell vad avser andra åkare/klasser, om jag jag skulle vilja ge mig in i det.
Kort sagt jag gillaar den slumrande potentialen/möjligheten till hotrod/sporthoj hos Buell. Men jag är ju ingen vanlig kund, så vilken som ger mest effekt och sånt i originalskick struntar ju jag i.

Det var en bra fråga! De som kör med vacumförgasare på HD kör oftast med original 40 mm Keihin upptill va 80 rwhp. Dess vacuumtrottel tycks helt enkelt vara ganska okänslig för motståndet i burken. Men man brukar modda dem lite också för bättre trottelrespons: http://www.nightrider.com/biketech/hd_cv_mods.htm

Ska man ha högre effekt brukar de flest gå över till mekaniska spjällförgasare, tex S&S SuperE alt S&S Super G eller flatslide type Mikuni HSR 42, 45 eller 48mm (Jag har tex en HSR 48:a). Men det finns faktisk även en rätt okänd vacumförgasare för högre effekter som inte så många använder som heter Keihin CV 52. Den är på 52 mm och supportar lika hög effekt som tex S&S Super G (också 52 mm) samt HSR48. Fördelen med vacumförgasaren är ju att man får en lungare och mer lättkörd hoj i stan. Men det är ju tråkigt.. :hihi

Men....den är ju slö som få andra hojar ju:gnissla

OFFTOPIC:

Hur kommer det sig att HD klarar sig med alla möjliga och omöjliga trattar, minifilter och konstnärligt utformade luftfilter, som dessutom verkar funka på vaccumförgasare?

( när andra hojar blir okörbara med en spricka i luftburkslocket )

Last edited:
Ingen av dom! Köp en 950 SM istället, mycket roligaren än SuperDuken!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT