Superduke-tråden

Hejsan,

Har lite strul med kopplingen. Har inte hunnit pilla med det än men tänkte kolla om någon annan haft samma problem.

Handtaget åker inte ut allra längst ut vilket gör att kopplingen slirar. Hur löser man detta? Kan man smörja upp "kulan" som trycks in/åker ut vid koppling?

Drar jag ut handtaget allra längst ut verkar allt fungera men så kan man ju inte åka runt.

Är inte original handtagen som sitter på men har inte sett några uppenbara tecken på att dem är problemet.
 
Är inte original handtagen som sitter på men har inte sett några uppenbara tecken på att dem är problemet.
Inga uppenbara tecken förutom att det inte går tillbaka som det ska menar du? Går handtaget lätt, så det bara inte är för hårt åtdraget i fästbulten?
 
Inga uppenbara tecken förutom att det inte går tillbaka som det ska menar du? Går handtaget lätt, så det bara inte är för hårt åtdraget i fästbulten?
Nej, precis. Inget skav eller liknande någonstans på handtaget. Ska springa iväg till hojen om ett par timmar och pröva lossa på fästbulten! Att kopplingen skulle vara trög är inget jag reagerat på.
 
Går det inte tillbaka helt ligger det ju nära till hands misstänka att det inte är riktigt rätt grepp annars.
 
Dags för oljebyte! Olja inköpt, men jag fastnade lite när jag skulle klicka hem filter.

Vad är det jag egentligen ska ha? Har fått för mig att jag ska ha två filter (aldrig bytt på eller ägt hoj med sump tidigare)...
 
Dags för oljebyte! Olja inköpt, men jag fastnade lite när jag skulle klicka hem filter.

Vad är det jag egentligen ska ha? Har fått för mig att jag ska ha två filter (aldrig bytt på eller ägt hoj med sump tidigare)...

Jag bytte då 1st insatsfilter. Sen är det 2st "grovfilter" som man bara rengör själv, är som en metallnät bara, tänk tesil. Ena är som en fingerborg och sitter längt ner i oljetanken (slangen du öppnar för att tömma tanken har jag för mig det var) sen har du ett platt i botten av motorn. Framgår tydligt om du har nån handbok? =)

Lite tips för att slippa känna dig som en idiot (som jag)
1. Håll till där det absolut inte blåser, du ska öppna på en jävla massa ställen, blir olja överallt så fort det blåser lite.
2. Det går mer än 2L i tanken, en glassburk räcker inte.............
3. Iom att man öppnar på egentligen 3 ställen, tank, filter, grovfilter (sitter motsatt sida filtret) så bör du ha flera byttor, eller en stor jäkel. Egentligen bör du ha en du kan hålla upp emot tanken när du ska tömma den, men som sagt, över 2L....
 
Jag bytte då 1st insatsfilter. Sen är det 2st "grovfilter" som man bara rengör själv, är som en metallnät bara, tänk tesil. Ena är som en fingerborg och sitter längt ner i oljetanken (slangen du öppnar för att tömma tanken har jag för mig det var) sen har du ett platt i botten av motorn. Framgår tydligt om du har nån handbok? =)

Lite tips för att slippa känna dig som en idiot (som jag)
1. Håll till där det absolut inte blåser, du ska öppna på en jävla massa ställen, blir olja överallt så fort det blåser lite.
2. Det går mer än 2L i tanken, en glassburk räcker inte.............
3. Iom att man öppnar på egentligen 3 ställen, tank, filter, grovfilter (sitter motsatt sida filtret) så bör du ha flera byttor, eller en stor jäkel. Egentligen bör du ha en du kan hålla upp emot tanken när du ska tömma den, men som sagt, över 2L....

Tack, skitbra tips! :Bugar
 
Tack, skitbra tips! :Bugar

Som sagt bra tips. Tänk på att verkligen tömma tanken fram med oljepluggen innan du tar bort oljeslangen och filtret, blir alltid lite olja som rinner där oxå men ju mindre desto bättre (mindre kladd) Har en tratt med en trädgårdsslang när jag tömmer tanken så slipper man slabba ner vid batteriet.
 
Som sagt bra tips. Tänk på att verkligen tömma tanken fram med oljepluggen innan du tar bort oljeslangen och filtret, blir alltid lite olja som rinner där oxå men ju mindre desto bättre (mindre kladd) Har en tratt med en trädgårdsslang när jag tömmer tanken så slipper man slabba ner vid batteriet.
Sant det du säger att det är en separat tömning plugg och att filtret satt i slangen bakom. Kom inte ihåg om de va separat plugg lr inte. :-)

De där men tratt å slang va smart! Hinner det ta undan då? Trädgårdsslang känns klent? Lr har du stor tratt?
Jag höll ju som sagt en bigpack glassförpackning emot. Gick skit. Lr ja det var ju typ 2.1L i tanken lr nå sånt såklart. Tur det var utomhus.*host**host*
 
Jodå en stor tratt och helst en trädgårdsslang modell tjock men det har funkat med vanlig så länge tratten är stor nog :tummenupp Typ en sånhär funkar ju oxå

22579221-origpic-686b6e.jpg
 
Okej. Får byta tillbaka till original annars och pröva med dom. Tack!

Kolla så du även knackat ur och flyttat bussningen från originalhandtaget till ditt eftermarknadshandtag. Annars kan det gå snett och då kärvar klumpen som ska passa in i bakre sidan. Missade det själv nämligen...
 
Kolla så du även knackat ur och flyttat bussningen från originalhandtaget till ditt eftermarknadshandtag. Annars kan det gå snett och då kärvar klumpen som ska passa in i bakre sidan. Missade det själv nämligen...
Handtagen satt på vid köp, så jag får hoppas att förra ägaren gjort rätt. Fick med originalhandtagen och det är just bara handtagen, ingen bussning kvar där :)

Det finns ingen risk med att plocka isär det hela och kanske smörja upp om man ska göra det? Skulle vart på det där idag, men har inte hunnit.
 
Sprang och kollade. Här är handtagen. Verkar sitta en bussning kvar på vad jag, enligt ritningar, tyder är bromshandtaget?

uploadfromtaptalk1428623393207.jpg
 
Det är drygt att byta olja på SD`n, kolla gärna in på Superduke.net, dom har en fin guide med bilder osv, dra alla bultarna med rätt moment sedan, inte kul om det börja läka på nått av dom 3 ställena som du måste lossa, kan bli lite halkigt under färd :D

Bara jag som är pissed att dom höjt priset på filterkittet med typ 20-30% spänn till i år? Jäkla utsugarfasoner KTM!
 
Sprang och kollade. Här är handtagen. Verkar sitta en bussning kvar på vad jag, enligt ritningar, tyder är bromshandtaget?

View attachment 418186

Den bussningen på kopplingshandtaget skall sitta på ditt ny handtag. Bara att knacka ur, men var försiktig för det sitter en fjäder i originalhandtaget som lätt försvinner om du bara bankar på. Den behövs troligtvis inte till ditt nya men är ju bra att spara.
 
Back
Top