Superduke-tråden

Då min gamm Duke passerat 1500mil är det ju dax att kolla ventilerna.

Min fråga är helt enkelt, är det ens nära möjligt att göra det med motorn i ramen eller är det "enklare" att bara rycka ut motorn?
Har lite ångest när jag ska ta mig tid till att göra detta. :-P
 
Då min gamm Duke passerat 1500mil är det ju dax att kolla ventilerna.

Min fråga är helt enkelt, är det ens nära möjligt att göra det med motorn i ramen eller är det "enklare" att bara rycka ut motorn?
Har lite ångest när jag ska ta mig tid till att göra detta. :-P

Jag gav mig på att göra det själv för ett par veckor sedan. Det går fint att göra det med motorn i. Är så firmorna gör.
första gången jag skruvade något större med hoj och man klarar det lätt på en kväll. Har dock en del mekvana sen innan.
http://paochow.com/forum/index.php?topic=45.0
en bra guide. Finns fler om du googlar.
om du behöver byta chims så måste du ha en ktm bult att låsa motorn med. Finns i ktmshop. Fråga om det är nåt.

Ja just det! En tunnväggig tändstiftsnyckel måste du ha. Min fastnade så fick rycka upp den och slipa den tunnare. Sen en 14mm insex för att vrida runt motorn. Jag hade det i min hylsnyckelsats.

Mina ventiler behövde inte justeras vid 1500 när den var inne. Därför kollade jag dom nu igen vid 1800. Var så dom klarade sig igen. Så jag har inte behövt skruva av kammarna. Men tar man en cylinder i taget och låser motorn så ska det inte vara några problem heller.
 
Last edited:
Dags för en liten uppdatering från mitt förra Inlägg.

Sååå... efter att ha övervägt alla alternativ så lyckades jag äntligen hitta en motor efter att ha letetat hela vintern, plockades hem ifrån England. Har gått 1400 mil, inte helt repfri men den ska va helt funkis!

Påbörjat nermonteringen av hojen och har fått bort det mesta förutom just motorn, tänkte jag att jag väntar med den tills jag är redo att sätta i den nya då de är för många sladdar o skruvar att hålla reda på :)

Har uppdaterat mitt album på flickr me lite nya bilder på "ventilationshålet" ^^
Verkar som att vevstakslagret har skurit och huggt tag om vevaxeln som i sin tur slog sönder blocket. (Är dock ingen expert så ni får gärna rätta mig :) )

Var uppe på mässan o letade upp KTM, de verkade allmänt ointresserade..
Förväntade mig inte att jag skulle åka därifrån med en sprillans ny 1290 men lite sympati kunde man ju kanske fått iaf..
de enda jag fick höra va att man kunde ta sig till sin närmsta handlare som i sin tur kunde skriva ihop ett godwill-brev, så de blir väl att ta sig ner till Claessons någon dag!

Några tips/idéer på va man kan hitta på när man ändå har den nerplockad i molekyler? :)
 
Hej
Är det jättemycket skillnad mellan en -06 och en -07.
Är det värt att lägga ut 10-15k extra för den nyare versionen?
 
Dags för en liten uppdatering från mitt förra Inlägg.

Sååå... efter att ha övervägt alla alternativ så lyckades jag äntligen hitta en motor efter att ha letetat hela vintern, plockades hem ifrån England. Har gått 1400 mil, inte helt repfri men den ska va helt funkis!

Påbörjat nermonteringen av hojen och har fått bort det mesta förutom just motorn, tänkte jag att jag väntar med den tills jag är redo att sätta i den nya då de är för många sladdar o skruvar att hålla reda på :)

Har uppdaterat mitt album på flickr me lite nya bilder på "ventilationshålet" ^^
Verkar som att vevstakslagret har skurit och huggt tag om vevaxeln som i sin tur slog sönder blocket. (Är dock ingen expert så ni får gärna rätta mig :) )

Var uppe på mässan o letade upp KTM, de verkade allmänt ointresserade..
Förväntade mig inte att jag skulle åka därifrån med en sprillans ny 1290 men lite sympati kunde man ju kanske fått iaf..
de enda jag fick höra va att man kunde ta sig till sin närmsta handlare som i sin tur kunde skriva ihop ett godwill-brev, så de blir väl att ta sig ner till Claessons någon dag!

Några tips/idéer på va man kan hitta på när man ändå har den nerplockad i molekyler? :)

Jävlar vilket hål!! Om du inte tagit bort SAS:en redan så gör det om du har ur motorn, det är skitpilligt att annars.
 
Jag gav mig på att göra det själv för ett par veckor sedan. Det går fint att göra det med motorn i. Är så firmorna gör.
första gången jag skruvade något större med hoj och man klarar det lätt på en kväll. Har dock en del mekvana sen innan.
http://paochow.com/forum/index.php?topic=45.0
en bra guide. Finns fler om du googlar.
om du behöver byta chims så måste du ha en ktm bult att låsa motorn med. Finns i ktmshop. Fråga om det är nåt.

Ja just det! En tunnväggig tändstiftsnyckel måste du ha. Min fastnade så fick rycka upp den och slipa den tunnare. Sen en 14mm insex för att vrida runt motorn. Jag hade det i min hylsnyckelsats.

Mina ventiler behövde inte justeras vid 1500 när den var inne. Därför kollade jag dom nu igen vid 1800. Var så dom klarade sig igen. Så jag har inte behövt skruva av kammarna. Men tar man en cylinder i taget och låser motorn så ska det inte vara några problem heller.

Lämnade in min "privat" nyligen och det gick på 2300:- inkl shimsning av två ventiler på avgassidan, min har gått runt 1200mil. De sista 3-400 på bana dock :rock
 
Plocka av däcket och drevhubben eller vad det heter. Rengör där hubben sitter i fälgen och fetta in lite. Smäll ihop och testa igen.
Vill minnas att nån hade problem med det.
Mattias F, var det du?
 
Plocka av däcket och drevhubben eller vad det heter. Rengör där hubben sitter i fälgen och fetta in lite. Smäll ihop och testa igen.
Vill minnas att nån hade problem med det.
Mattias F, var det du?

Helt rätt:tummenupp mina bultar som håller drevhubb hade skruvat ur sig och tog i svingen :huvet
 
Hej
Funderar på en superduke å kollar på vad man kan ha på för slipon.
Måste man ha "Y röret" likt Akrapovic eller går det att bara ta bort orginal dämparen å byta?
 
Back
Top