Superduke-tråden

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Hoj
Superduke 990 -07
Tudelade känslor faktiskt. På ett sätt så vet jag ju att nästa sommar kommer innebära en hel del krypkörning osv i och med att hon kommer övningsköra och öva för att ta kortet.. Kan lätt komma på ett antal hojar som lämpar sig bättre för det än hertigen :)

Å andra sidan så är det ju den perfekta livskamraten (i hojväg), för dra åt hela fan vad roligt vi haft det denna sommar! :tummenupp

äh! Köp min xj600 till henne för en billig slant så behöver du inte göra dig av med Europas bästa motorcykel...:tummenupp

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Varför ska du krypköra? Du kan ju redan det. Är hu frugan som ska lära sig :) behåll hertigen! Gäspade av tråk varje gång jag och polaren bytte hoj med varandra. Han hade en z750

goma

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2013
Hoj
Triumph Tiger XC, Suzuki GSXR 750, 1953 Monark Blue Arrow, Tuono V4R
Kul med fler SuperDuke i närheten.
Min finns i Götene.

mickloh

Medlem
Gick med
5 Feb 2010
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Nummerplåt- och blinkersfästet är helt plötsligt restnoterat, få se hur länge det dröjer... :huvet Säsongen närmar ju sig sitt slut med stormsteg och jag vill ju hinna ut och piska hertigen lite. :näsblod

Jag vill kööööra! :yoparty

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Happ då hände det som inte får hända....

Gick på jobbet hela dagen igår, körsugen som ett as!
Så fort klockan slår 17 är man ute genom dörren, tar sig hem och slänger på sig skinnet.
Allt känns fint och normalt, kör lite lugnt för att låta den värma upp sig.. börjar successivt öka tempot och när jag skulle accelerera ut genom en rondell händer det...

RASSEL kRaAs RAsSL RaSseL!!.!.

Ser oljetryckslampan tändas och motorn dör. Lyckas ta mig in till vägrenen och stanna, tittar bakom mig.. ett 50-70 meter långt spår av olja..
Kliver av och inspekterar hojen, ser en oljepöl under och hur bakdäcket är helt dränkt i skiten.
Lägger mig på knä och hittar ett stort fint hål i motorblocket på främre cylindern.. suck..

https://flic.kr/p/oYLWtN

https://flic.kr/p/pgebdN

https://flic.kr/p/oYLh8S

Efter att ha funderat lite blir det att byta motor, får se det som ett läroprojekt!

Måste säga att jag är väldigt förvånad. Har läst så mycket om hur stryktålig denna motor är, och så händer detta..
Hojen har gått ca 2200 mil, för ca 300 mil sedan gjordes stora servicen med ventiljustering.

Har ni sett/hört om något liknande på LC8:an? Jag har sökt runt utan att kunna hitta något.

Verkligen skittråkigt då det är den bästa hojen jag ägt.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Fy va surt!
Var inget litet hål inte... Lägg gärna upp bilder Hur det ser ut inuti. Lär inte va vackert...

Men skönt att det gick bra för dig iaf! Att olja in däcket vid fel tillfälle kan gå riktigt illa.

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
2007 Yamaha R6
Happ då hände det som inte får hända....

Gick på jobbet hela dagen igår, körsugen som ett as!
Så fort klockan slår 17 är man ute genom dörren, tar sig hem och slänger på sig skinnet.
Allt känns fint och normalt, kör lite lugnt för att låta den värma upp sig.. börjar successivt öka tempot och när jag skulle accelerera ut genom en rondell händer det...

RASSEL kRaAs RAsSL RaSseL!!.!.

Ser oljetryckslampan tändas och motorn dör. Lyckas ta mig in till vägrenen och stanna, tittar bakom mig.. ett 50-70 meter långt spår av olja..
Kliver av och inspekterar hojen, ser en oljepöl under och hur bakdäcket är helt dränkt i skiten.
Lägger mig på knä och hittar ett stort fint hål i motorblocket på främre cylindern.. suck..

https://flic.kr/p/oYLWtN

https://flic.kr/p/pgebdN

https://flic.kr/p/oYLh8S

Efter att ha funderat lite blir det att byta motor, får se det som ett läroprojekt!

Måste säga att jag är väldigt förvånad. Har läst så mycket om hur stryktålig denna motor är, och så händer detta..
Hojen har gått ca 2200 mil, för ca 300 mil sedan gjordes stora servicen med ventiljustering.

Har ni sett/hört om något liknande på LC8:an? Jag har sökt runt utan att kunna hitta något.

Verkligen skittråkigt då det är den bästa hojen jag ägt.

Men mörda mig!!

Lider med dig, har aldrig sett ngt liknande. LC8an ska ju vara odödlig efter alla år i adventuren.

Undra vad det är som har felat...

Jag gör väl å typ 3 olje byten per säsong, då jag är en nojig människa. Ktm är inte Honda...

Har för mig att jag såg en motor på blocket i våras tror jag.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Nu med nytt styre och G2 snabbgasrulle

Bifogat

• 10351908_10153190623699966_3426671298730165358_n.jpg
    10351908_10153190623699966_3426671298730165358_n.jpg
    85.1 KB · Visningar: 67
  • 10646675_10153190623984966_426530233897911835_n.jpg
    10646675_10153190623984966_426530233897911835_n.jpg
    88 KB · Visningar: 70

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Kontaktat ktm? Dom kanske är intriserade att undersöka saken närmare?

Har funderat på det.. Blir nog att skriva ihop något mail och se ifall man får någon respons!

Haha ja det hade varit något!
Fick också syn på den, så jag började googla. Var tydligen någon på SuperDuke.net som hade gått i samma tankar. Tydligen krävs det rätt omfattande ingrepp på ram för att det ska bli möjligt. :/

Ska som sagt se ifall jag får några livstecken från KTM först! Annars är jag rätt sugen på att leta upp en R-motor från 08-11 :tungan

Någon som vet om det är några större skillnader på motorerna från 05-06 jämfört med 07 >? Eller var det bara gaffel, tank och lyse som uppdaterades?

Ska försöka hålla er uppdaterade med bilder :)

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...