Superduke-tråden

Allt går med vilja våld å vaselin... :smasha:tungan
Det e bara å trycka i bulten snett å skruva.. det e ju gummibussningar i hålet..

Ja, om det ändå hade varit så enkelt. Jag får inte ens ner tanken så pass att jag ser gängorna. Men klart det går, behövde mest skriva av mig igår och tänkte att någon kanske hade en magisk lösning så jag slapp vålda dit den.
 
Ja, om det ändå hade varit så enkelt. Jag får inte ens ner tanken så pass att jag ser gängorna. Men klart det går, behövde mest skriva av mig igår och tänkte att någon kanske hade en magisk lösning så jag slapp vålda dit den.

Jag tog hjälp av flickvännen när vi skulle montera tillbaka tanken på min.
Skruvade först i den övre bulten lite granna. Sen stod hon och sköv tanken frammåt medans jag skruvade dit de två bakre pinnarna. Funkade fint.
 
Om någon har i tankarna att sälja sin superduke (07 och framåt) så kan jag vara intresserad :-) Bara att skicka ett pm!
 
Går i köpartankar på en Superduke men har en avgörande fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med..
Hur är den att åka två på?
Jag och frun försöker göra en del "resor" (inga längre, men upp mot 70-80 mil på den dag i alla fall) och i år blir inget undantag, så frågan i sig är rätt avgörande för ett eventuellt köp.
 
Tjenare!

Har en SD 990 Årsmodell 2011 utplockad 2012 som är till salu. Den har rullat ca 500mil på två säsonger och går som en klocka. Hör av er med ett PM för utförligare info.
 
Går i köpartankar på en Superduke men har en avgörande fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med..
Hur är den att åka två på?
Jag och frun försöker göra en del "resor" (inga längre, men upp mot 70-80 mil på den dag i alla fall) och i år blir inget undantag, så frågan i sig är rätt avgörande för ett eventuellt köp.

Några 80 mil har jag då aldrig åkt på en dag, iofs inte på någon motorcykel men jag skulle inte tro att man är allt för fräsch efter en sådan sträcka på en Superduke faktiskt. Tycker den är helt okej att åka längre på trots avsaknad av kåpor, att man sitter upprätt bidrar nog till det. Men då pratar jag 20-30 mil eller något i den stilen.

Fungerar att skjutsa på, men 80 mil skulle jag aldrig ge mig in på. Vet ej vad du kört innan, men om du kört något åt sporthojshållet så kommer du säkert uppleva Superduken som okej att pendla på, finns ju en ruta att köpa till för en femhundring. (nu pratar jag farter upp till 135 ungefär)

:tummenupp
 
Några 80 mil har jag då aldrig åkt på en dag, iofs inte på någon motorcykel men jag skulle inte tro att man är allt för fräsch efter en sådan sträcka på en Superduke faktiskt. Tycker den är helt okej att åka längre på trots avsaknad av kåpor, att man sitter upprätt bidrar nog till det. Men då pratar jag 20-30 mil eller något i den stilen.

Fungerar att skjutsa på, men 80 mil skulle jag aldrig ge mig in på. Vet ej vad du kört innan, men om du kört något åt sporthojshållet så kommer du säkert uppleva Superduken som okej att pendla på, finns ju en ruta att köpa till för en femhundring. (nu pratar jag farter upp till 135 ungefär)

:tummenupp

Ja jag kommer ju ifrån en sporthoj så förmodligen så kommer en hoj med mer upprätt körställning upplevas som långt bättre att pendla och "vardagsåka" på. Den där lilla rutan verkar vara guld värd av vad jag läst på diverse forum, så en sådan blir det direkt (om det inte redan finns).


Nu märks det att du är en norrlänning. "Inget längre. Bara 70-80 mil på en dag" :rofl

Haha, ja men vad är väl 80 mil egentligen?! :va:tummenupp
Bränner man av en vända till Örebro och tillbaka så har man redan bräckt 80 mil.... :7peta
 
Så då var premiären med nya hojen avklarad :yoparty
Och nu har jag en fråga till er som åkte superduke ett tag, min gas har ett rejält spel och jag uppfattar den som väldigt känslig då det inte känns som det finns någon form av "motstånd" i rullen... Lite svårt att förklara men om ni känner igen det och vet hur det ska vara är jag tacksam fö svar, jag frågade säljaren och han sa att man skulle ha ett spel på gasen pga att insprutningen kändes mindre hetsig då, stämmer det ?
Jag uppfattade liksom hela gasen som väldigt okänslig och för lätt i själva rullen.

Tacksam för tips från er som har koll på denna modell
 
Är det någon här som har kört med KTMs Touringruta och kan delge sig lite erfarenheter?
Jag inga problem med fartvinden just nu. Men kan ju bli lite längre turer i sommar och då kanske man tröttnar?
 
Så då var premiären med nya hojen avklarad :yoparty
Och nu har jag en fråga till er som åkte superduke ett tag, min gas har ett rejält spel och jag uppfattar den som väldigt känslig då det inte känns som det finns någon form av "motstånd" i rullen... Lite svårt att förklara men om ni känner igen det och vet hur det ska vara är jag tacksam fö svar, jag frågade säljaren och han sa att man skulle ha ett spel på gasen pga att insprutningen kändes mindre hetsig då, stämmer det ?
Jag uppfattade liksom hela gasen som väldigt okänslig och för lätt i själva rullen.

Tacksam för tips från er som har koll på denna modell

Som jag har fattat det så ska man ha så lite spel som möjligt för att försöka få bort den känsliga gasen.
Här har du en guide också för att få gasen mindre känslig. Har inte gjort det på min än. Men ska nog prova detta senare :)

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3067viewtopic.php?f=13&t=3067
 
Ja jag kommer ju ifrån en sporthoj så förmodligen så kommer en hoj med mer upprätt körställning upplevas som långt bättre att pendla och "vardagsåka" på. Den där lilla rutan verkar vara guld värd av vad jag läst på diverse forum, så en sådan blir det direkt (om det inte redan finns).




Haha, ja men vad är väl 80 mil egentligen?! :va:tummenupp
Bränner man av en vända till Örebro och tillbaka så har man redan bräckt 80 mil.... :7peta

Satsa på något trevligt roaddäck, exempelvis Michelin Pilot road 2/3, eller Roadsmart från Dunlop så slipper du byta däck efter halva året, för superduken gillar däck. Hehe 80 mil känns som sagt i överkant, men klart det är möjligt. Ha inte fjädringen inställt på race och ha några trevliga playlists laddade i luren så kan det gå:banana
 
Är det någon här som har kört med KTMs Touringruta och kan delge sig lite erfarenheter?
Jag inga problem med fartvinden just nu. Men kan ju bli lite längre turer i sommar och då kanske man tröttnar?
Mina erfarenheter är att den var så otroligt ful att den åkte av efter att jag provat den en dag, körde till normandie förra året led inget av fartvinden med den vanliga rutan.

Så då var premiären med nya hojen avklarad :yoparty
Och nu har jag en fråga till er som åkte superduke ett tag, min gas har ett rejält spel och jag uppfattar den som väldigt känslig då det inte känns som det finns någon form av "motstånd" i rullen... Lite svårt att förklara men om ni känner igen det och vet hur det ska vara är jag tacksam fö svar, jag frågade säljaren och han sa att man skulle ha ett spel på gasen pga att insprutningen kändes mindre hetsig då, stämmer det ?
Jag uppfattade liksom hela gasen som väldigt okänslig och för lätt i själva rullen.

Tacksam för tips från er som har koll på denna modell

Tyckte inte ryckigheten minskade innan jag monterade bort butterflyspjällen i insugen och mappade om den.
 
Ok, beslutat mig för att rycka SAS'en och installera öppet luftfilter. Jag vill ju gärna göra det NU... för våren är snart här. Finns det några svenska återförsäljare av plattorna plus motståndet, eller vart är det billigast och bäst att beställa ifrån??

En till fråga, är det bara att mappa om sedan? Spelar det någon roll om man gör det med TuneECU eller hos en KTM-handlare?
 
Ok, beslutat mig för att rycka SAS'en och installera öppet luftfilter. Jag vill ju gärna göra det NU... för våren är snart här. Finns det några svenska återförsäljare av plattorna plus motståndet, eller vart är det billigast och bäst att beställa ifrån??

En till fråga, är det bara att mappa om sedan? Spelar det någon roll om man gör det med TuneECU eller hos en KTM-handlare?
Du kan stänga av SAS och Lambda i TuneEcu
 
Du kan stänga av SAS och Lambda i TuneEcu

Jaha, varför håller folk på att ta bort sasen etc då? Är det bara för att få plats med annan luftburk?

Jag vill ju bara få bort avgassmällarna från hojen, det är ju pinsamt när man åker på banan. Folk tror hojen håller på att gå i bitar.

Då behöver jag en tuneecu-kabel. Någon som har en liggande?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top