Superduke-tråden

Så det är ingen idé att lägga till pengar och köpa en av nyare modell?

Om jag inte minns fel så är det mellan 07 till 11 det är samma.. sedan -12 blev den R

2007-2011 finns som både R och vanlig. 2012 byttes fälgarna och enkelsitsen försvann tilsammans med ett tiotal hk.
2010-2011 är R-modellen med mest hk och de enda åren med den snygga svartvita färgsättningen, inte att förväxla med den vanliga modellens svart-vita färgsättning under tidigare år.

Det finns säkert andra skillnader också, som abs f r o m 2012 men detta var det viktigaste enligt mig.
 
2007-2011 finns som både R och vanlig. 2012 byttes fälgarna och enkelsitsen försvann tilsammans med ett tiotal hk.
2010-2011 är R-modellen med mest hk och de enda åren med den snygga svartvita färgsättningen, inte att förväxla med den vanliga modellens svart-vita färgsättning under tidigare år.

Det finns säkert andra skillnader också, som abs f r o m 2012 men detta var det viktigaste enligt mig.

Så då är det som jag gissa att det i stort sätt inte spelar någon roll vilken årsmodell mellan 07 och 11 man väljer utan bör mer gå på hur den är skött?

Tycker det är lite intressant då att 07orna ligger runt 60k och 11orna runt 85k..
 
Ursäkta om jag avbryter mitt i diskussionen.. Bara flika in att biltemas batterier inte hänger med någe vidare på våra twin motorer. Tänkte om det är fler en jag som har lite start bekymmer och vill spara några kronor på ett nytt batteri. Biltema är bra till mycket, dock inte till att snurra igång arga twinnar
 
När hände olika saker på superduken? Var det samma hoj typ mellan 2007 och 2012?

Är intresserad av den här. http://www.blocket.se/jamtland/KTM_superduke_990_52321063.htm?ca=21&w=3

Någon som har någon info om den/känner ägaren?

Den där är ju väldigt rimligt prissatt, till skillnad mot många andra som ligger ute nu. Hade det inte varit på tok för långt att åka hade jag gärna kollat närmare på den.

Så då är det som jag gissa att det i stort sätt inte spelar någon roll vilken årsmodell mellan 07 och 11 man väljer utan bör mer gå på hur den är skött?

Tycker det är lite intressant då att 07orna ligger runt 60k och 11orna runt 85k..

Fast en -07 är ju alltid 4 år äldre än en -11 oavsett hur lite det skiljer dem åt rent tekniskt. Hade de legat lika i pris hade det nog varit smått omöjligt att bli av med de äldre årsmodellerna.

En sak jag märkt dock är att många säljare verkar tycka att det inte spelar någon större roll när hojen tillverkades, och följaktligen lägger de ut sin -08a som en -10a för att den reggades första gången då.
 
Den där är ju väldigt rimligt prissatt, till skillnad mot många andra som ligger ute nu. Hade det inte varit på tok för långt att åka hade jag gärna kollat närmare på den.

Tycker också det kändes som ett bra pris. Den är dock väldigt långt bort ifrån mig med och får lov att flyga upp och fixa frakt hem om jag skulle handla vilket skulle kosta ca 5k-7k för mig (höftar lite då jag inte kollat vad frakt kostar).
Mailade honom och fick regnr och blev lite misstänksam. Den har nämligen haft 6 ägare men nuvarande har haft den sen 2012-08-11.. Har dock inte hunnit svara och fråga varför det var 5 ägare det första 2 åren.

Den skall även besiktigas innan 2014-03-31.
Fast en -07 är ju alltid 4 år äldre än en -11 oavsett hur lite det skiljer dem åt rent tekniskt. Hade de legat lika i pris hade det nog varit smått omöjligt att bli av med de äldre årsmodellerna.

En sak jag märkt dock är att många säljare verkar tycka att det inte spelar någon större roll när hojen tillverkades, och följaktligen lägger de ut sin -08a som en -10a för att den reggades första gången då.

Såklart det är så. Det är ju alltid lättare att sälja en nyare hoj. Men om man har två superdukar och ena är en 07 och har gått 1000mil och en är en 10a och har också gått 1000mil så bör det väl göra det samma vilken man väljer (antar att dom körts på samma sätt och är i samma skick)? Skillnaden på dom är att 10an är lättare att sälja vidare när det blir dags.
 
Last edited:
Ursäkta om jag avbryter mitt i diskussionen.. Bara flika in att biltemas batterier inte hänger med någe vidare på våra twin motorer. Tänkte om det är fler en jag som har lite start bekymmer och vill spara några kronor på ett nytt batteri. Biltema är bra till mycket, dock inte till att snurra igång arga twinnar

Har inte haft några problem med deras batteri i min SD. Brukar trycka i ctek-laddaren om den blir stående mer än en vecka eller så. Kanske beror på det...
 
Superduken verkar var väldigt känslig för dåligt batteri, det bästa är nog att beställa ett Yuasa från exempelvis mdsbattery, men av egen erfarenhet vet jag att även Global fungerar då jag testat det.

Bara till att montera en snabbkontakt till laddaren så slipper ni förhoppningsvis att byta batteri:tummenupp
 
Nu får ni gå med i KTM Club Scandinavia (gratis)!!
Vi har vår bandag den 27 maj på Gelleråsen! 500:- för medlemmar.. :yoparty:rock
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top