Superduke-tråden

Hej på er alla!
Tänkte kolla om någon vänlig själ kan hjälpa mig?!
Sista rundan för säsongen gjordes för ett par veckor sedan, på vägen hem så helt plötsligt slutade hastighetsmätaren att funka:(
Jag ser att bakgrundsbelysningen lyser, men inget annat. Varvräknare, alla lampor (neutral och oljelampa mm) är borta.

Har kollat om det kan vara någon dålig kontakt, men kan inte hitta något. Det enda jag kan hitta är att hastighetsgivarkablen är naggad nere vid oket, men jag har svårt att tänka mig att det skulle bli en kortis av det som slårut hela instrumentet.

Är det fler än jag som har haft problem med detta? Jag har sökt här på forumet och google utan resultat, men nu är jag ju inte så bra på detta med datorer heller:va

Snälla, om ni har något tips så hjälp mig! Har inte lust att lägga ut 3700:- på en ny om det kan finnas en lösning på detta. Kan ju tänka mig att det blir problem med en ev.försäljning också:(
Har du kollat säkringen?
 
Har du kollat säkringen?

Ja den har jag kollat, och vad jag kan se så är det en 10A säkring som även tar bromsljuset och det funkar. Har summrat alla säkringar, utom dem som sitter nere vid batteriet. Men tycker det skulle vara konstigt om det va dem, det är väl bara huvudsäkringar?
 
Ja den har jag kollat, och vad jag kan se så är det en 10A säkring som även tar bromsljuset och det funkar. Har summrat alla säkringar, utom dem som sitter nere vid batteriet. Men tycker det skulle vara konstigt om det va dem, det är väl bara huvudsäkringar?
Dum fråga men dödarknappen e i rätt läge...:rolleyes:
 
Ja jag har kollat brytaren, tänk om det vore så enkelt:huvet
Hojen startar ju, och går bra. Det är bara instrumentet som inte funkar. Blir nog på att köpa nytt:(
Hade tänkt att sälja den nu i vinter eller till våren, känns surt nu bara. Även att jag vet att det är ärliga mil på den så vet ju inte köparen det...
 
Ja jag har kollat brytaren, tänk om det vore så enkelt:huvet
Hojen startar ju, och går bra. Det är bara instrumentet som inte funkar. Blir nog på att köpa nytt:(
Hade tänkt att sälja den nu i vinter eller till våren, känns surt nu bara. Även att jag vet att det är ärliga mil på den så vet ju inte köparen det...

Kollat med någon återförsäljare vad dem säger? Kan ju vara något enkelt typ en sladd eller liknande, har man tur så är det ju något som någon verkstad kanske vet om/varit med om tidigare.
 
Hej på er alla!
Tänkte kolla om någon vänlig själ kan hjälpa mig?!
Sista rundan för säsongen gjordes för ett par veckor sedan, på vägen hem så helt plötsligt slutade hastighetsmätaren att funka:(
Jag ser att bakgrundsbelysningen lyser, men inget annat. Varvräknare, alla lampor (neutral och oljelampa mm) är borta.

Har kollat om det kan vara någon dålig kontakt, men kan inte hitta något. Det enda jag kan hitta är att hastighetsgivarkablen är naggad nere vid oket, men jag har svårt att tänka mig att det skulle bli en kortis av det som slårut hela instrumentet.

Är det fler än jag som har haft problem med detta? Jag har sökt här på forumet och google utan resultat, men nu är jag ju inte så bra på detta med datorer heller:va

Snälla, om ni har något tips så hjälp mig! Har inte lust att lägga ut 3700:- på en ny om det kan finnas en lösning på detta. Kan ju tänka mig att det blir problem med en ev.försäljning också:(

Hej,

På min 640 -05 hade jag samma problem. Displayens bakgr. bel. fungerade men displayen i sig var död. Jag smockade i ett nytt batteri och problemet löste sig! Kanske sjunger batteriet ditt på sista versen? Det kanske ger OK spänning men orkar inte mata tillräckligt med ström?
 
Tjenare alla super duke ägare, ska köpa hoj nu till vintern och står och väger mellan super duken och bmw k1200s just nu. Har alltid velat ha en super duke men när jag började söka runt så fick jag reda på att den dricker ovanligt mycket och tuggar bak däck gör den rätt bra det med. Är detta något ni kan bekräfta? Och hur är den att köra? Tänker främst på om man sitter bra på den med ett mått på 190cm över marknivå, och vind, mycket vind när man drar på? Och är det dugligt att sitta som passagare på den?

Tacksam för alla svar, positiva som negativa

Jack
 
Passagerare nej tack! En SD kör man aktivt med. En BMW åker man bekvämt på. En SD kör man inte för att komma långt utan för att man vill ha ont i smilgroparna när man kommer fram. En BMW åker man för att man kommer långt med den... Helt olika hojar för helt olika ändamål. En SD duger för allt från smygtouring till seriös banpisk.
 
Last edited:
Tjenare alla super duke ägare, ska köpa hoj nu till vintern och står och väger mellan super duken och bmw k1200s just nu. Har alltid velat ha en super duke men när jag började söka runt så fick jag reda på att den dricker ovanligt mycket och tuggar bak däck gör den rätt bra det med. Är detta något ni kan bekräfta? Och hur är den att köra? Tänker främst på om man sitter bra på den med ett mått på 190cm över marknivå, och vind, mycket vind när man drar på? Och är det dugligt att sitta som passagare på den?

Tacksam för alla svar, positiva som negativa

Jack
SD är en renodlad bushoj och har karaktär därefter. En kaxig hertig med attityd. :rock
BMW kan jag inte uttala mig om då de inte tilltalar mig. :fyllisar
 
Tjenare alla super duke ägare, ska köpa hoj nu till vintern och står och väger mellan super duken och bmw k1200s just nu. Har alltid velat ha en super duke men när jag började söka runt så fick jag reda på att den dricker ovanligt mycket och tuggar bak däck gör den rätt bra det med. Är detta något ni kan bekräfta? Och hur är den att köra? Tänker främst på om man sitter bra på den med ett mått på 190cm över marknivå, och vind, mycket vind när man drar på? Och är det dugligt att sitta som passagare på den?

Tacksam för alla svar, positiva som negativa

Jack

Köp en Superduke och prova, du kommer inte att ångra dig. Gillar du den inte så är det bara att sälja den.

Det lilla extra den drar i soppa och det snabbare däckslitaget är värt varenda krona. Jag vet inte hur andra prioriterar, men jag kör hoj för att det är roligt iaf och då ska det vara roligt på riktigt.
Vill man åka billigt och bekvämt kan man åka en snål bil istället.

Vad gäller soppa/däckförbrukning är det väldigt individuellt efter körstil inbillar jag mig iaf.
När jag kör inspirerande körning i högt tempo på krokiga vägar har jag legat runt 0,65L/mil ungefär. Ibland mer, ibland mindre. Bakdäcket ser inte allt för slitet ut efter 300mil heller, men då är jag varken nån bakhjulsfantom (än) eller motorvägsplöjare heller, så det fördelas mer utöver sidorna.:)

Fartvinden upplever inte jag som något problem i farter upp till 160km/h när det svänger lite. Ligga och pressa motorvägsmil däremot blir nog jobbigt, men det är å andra sidan inte roligt med någon hoj oavsett hojmodell i min lilla värld iaf.

Lycka till oavsett vad du väljer. Mvh/Björn
 
Last edited:
Tja alla superdukare. Jag funderar på att köpa en super duke i vinter då jag sålt min gammal er6a :)
Va är det som skiljer årsmodellerna i från varandra?
Vilken ska man satsa på? Va är det för skillnad på en r och en vanlig.
Va ligger en försäkring på ca?
Och är det kanske någon som har någon till salu? :D
 
Tja alla superdukare. Jag funderar på att köpa en super duke i vinter då jag sålt min gammal er6a :)
Va är det som skiljer årsmodellerna i från varandra?
Vilken ska man satsa på? Va är det för skillnad på en r och en vanlig.
Va ligger en försäkring på ca?
Och är det kanske någon som har någon till salu? :D

05-06 samma lika
07-08 samma lika ny lampa och annan vinkel på framgaffel lite mickel med motorn
09-11 samma lika svart sving

när kom R:n? var det 2008 då var det bara nytt utsende
året efter så hottade dom upp motorn ca 10 häst å mickla till fjädringen lite.

försäkrning gick på ca 11 000 hos bilsport mc för mig +30 strax utanför Stockholm
 
Tja alla superdukare. Jag funderar på att köpa en super duke i vinter då jag sålt min gammal er6a :)
Va är det som skiljer årsmodellerna i från varandra?
Vilken ska man satsa på? Va är det för skillnad på en r och en vanlig.
Va ligger en försäkring på ca?
Och är det kanske någon som har någon till salu? :D

Köp min, en 2012a som gått ca 240 mil och är i nyskick! Finns på blocket:tummenupp
 
05-06 samma lika
07-08 samma lika ny lampa och annan vinkel på framgaffel lite mickel med motorn
09-11 samma lika svart sving

när kom R:n? var det 2008 då var det bara nytt utsende
året efter så hottade dom upp motorn ca 10 häst å mickla till fjädringen lite.

försäkrning gick på ca 11 000 hos bilsport mc för mig +30 strax utanför Stockholm

-07 kom första R:en med nytt utseende och svart sving (vanliga -07 hade alu/silverfärg) -08 kom den nya motorn samtidigt som vanliga SD fick svart sving :banana
 
När R-modellen kom så fick R-modellen några extra hästar och lite annorlunda styrgeometri. Lite brantare och med lite tajtare försprång. Fjädringskomponenterna är lite hårdare. 2010 så fick R-modellen en styrdämpare som standard. Sitthöjden är högre på R-modellen.

2012 så tog man bort standardmodellen och bara R modellen vart kvar. Men då tappade den några hästar och enkelsitsen blev en hel limpa.
 
Nästan rätt...

2007 kom SDR med bättre fjädring, styrdämpare etc. Dock samma motor som vanliga SD.
2008 kom SDR motorn med fler hästar jmfrt vanliga SD. Denna motor fanns t.o.m 2011.
2012 mesade man till SDR'en enl nedan med klenare motor och att enkelsitsen försvann.

När R-modellen kom så fick R-modellen några extra hästar och lite annorlunda styrgeometri. Lite brantare och med lite tajtare försprång. Fjädringskomponenterna är lite hårdare. 2010 så fick R-modellen en styrdämpare som standard. Sitthöjden är högre på R-modellen.

2012 så tog man bort standardmodellen och bara R modellen vart kvar. Men då tappade den några hästar och enkelsitsen blev en hel limpa.
 
Tack för rättningen. :tummenupp

Skulle egentligen inte ha skrivit årtalet 2010 överhuvudtaget, men årtalet hamnade där av bara farten (antalgligen p.g.a. att jag har själv haft en 2008 SD och nu har en 2010 SDR). Okej, lite lätt ostrukturerat.

Den korta versionen är att R-modellen är lite sportigt inriktad och saknar möjligheter för skjuts.




Nästan rätt...

2007 kom SDR med bättre fjädring, styrdämpare etc. Dock samma motor som vanliga SD.
2008 kom SDR motorn med fler hästar jmfrt vanliga SD. Denna motor fanns t.o.m 2011.
2012 mesade man till SDR'en enl nedan med klenare motor och att enkelsitsen försvann.
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top