Superduke-tråden

Jag ska skicka iväg min gasrulle till en kille som ska göra en plastpryl som man sätter in för att få en snabbgas.
Det är väl samma gashandtag i RC8:an som i SD:n misstänker jag.
Betydligt billigare än att köpa ktm:s egna för tusingen. Jag tror jag har betalat ca 250kr för en sån förut. Nån som är intresserad?
Inget krav på beställning nu, bara nyfiken på hur många han kan tänkas ska göra på en gång.
 
Det glappet hade jag med vid batteriet. Ett kontaktdon som inte satt som den skulle. Kunde lägga av mitt i färd och sedan gå igång igen, lite otäckt. Men detta åtgärdades av att jag helt enkelt satte ett buntband runt dosan. Har inte haft problem sen dess


Tack för det tipset! :) Men gjorde så och gjorde även rent vid sockerbitarna ( för det är ju där problemet ligger) När den lägger av får man jucka lite på kablarna nere vid batteriet så hoppar den igång! Men funderar om man ska göra ett seriöst försök själv och mäta och dona (Jag kan dock inte detta, men har en far som har lite koll på detta) eller om man skall lämna in den, skall ändå in på service till våren! Men elfel- har väl en förmåga att kunna bli dyrt!

Började ditt problem med att den bara la av eller?! För min hoppade in i något felläge och lampan (FI (lös gult) började, och instrumenten hoppade hej vilt!

Kanske någon annan som haft liknande problem?
 
ni som åkt 1000cc sporthoj innan SD , blev ni besvikna på nått? ja förmodligen effekten men kunde SD kompencera upp det med annat? Är så kluven på om jag ska köpa mig en 05ans SD utan att ha provkört en, vill ju inte köpa nått man sen blir besviken på vid vårkanten....
 
ni som åkt 1000cc sporthoj innan SD , blev ni besvikna på nått? ja förmodligen effekten men kunde SD kompencera upp det med annat? Är så kluven på om jag ska köpa mig en 05ans SD utan att ha provkört en, vill ju inte köpa nått man sen blir besviken på vid vårkanten....

Du kommer garanterat inte bli besviken, du kommer ha så mycket roligare!! själv har jag har haft 2st SD men just nu är 4 hjul och Porsche cab som gäller
 
ni som åkt 1000cc sporthoj innan SD , blev ni besvikna på nått? ja förmodligen effekten men kunde SD kompencera upp det med annat? Är så kluven på om jag ska köpa mig en 05ans SD utan att ha provkört en, vill ju inte köpa nått man sen blir besviken på vid vårkanten....

Har haft både R1 och Daytona 955 innan och jag kan inte säja att jag saknar mer effekt direkt. Men det beror på hur du är som person. Gillar du att bränna fort på motorväg och älskar farten mer är svängarna så är det nog inte rätt. Men njuter du mer av svängar och bus så är det helt rätt.
 
Tänkte kika om det finns någon skillnad på SuperDuke från -06 gentemot en -08?
Är det något speciellt som är ett "vanligt" problem på SuperDuke från respektive årsmodell?

Tack på förhand!
 
Tänkte kika om det finns någon skillnad på SuperDuke från -06 gentemot en -08?
Är det något speciellt som är ett "vanligt" problem på SuperDuke från respektive årsmodell?

Tack på förhand!

08:an har större tank,annan gaffelvinkel och svart sving mm.
Känner inte till några kända fel på dom senare modellerna.

06:an: http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_990_superduke_orange_2006.php

08:an: http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_990_super_duke_2008.php

:tummenupp
 
Last edited:
08:an har större tank,annan gaffelvinkel och svart sving mm.
Känner inte till några kända fel på dom senare modellerna.

06:an: http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_990_superduke_orange_2006.php

08:an: http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_990_super_duke_2008.php

:tummenupp

Tack!
Av vad jag kan utläsa alltså inga väsentliga skillnader som påverkar i det hela, som inte bör påverka valet av hoj?

EDIT: Kan vara kul att veta vad en stor service kostar, dvs. den första vid 1500 mil med ventiljustering?
 
Last edited:
Hur är insprutningen/gassvaret på en -06:a, går det att möta mjukt med gas utan att den rycker - eller dvs. är finliret med insprutningen något man kan störa sig på, har läst lite olika om detta..

Förresten, vad är det för form av stapel som är längst till vänster på displayen på en SD av årsm. -05, -06? Är det tempmätaren som visar tempen i stapelform?
 
Last edited:
Hur är insprutningen/gassvaret på en -06:a, går det att möta mjukt med gas utan att den rycker - eller dvs. är finliret med insprutningen något man kan störa sig på, har läst lite olika om detta..

Förresten, vad är det för form av stapel som är längst till vänster på displayen på en SD av årsm. -05, -06? Är det tempmätaren som visar tempen i stapelform?

Stapeln är vattentemp - ja.

Jag har haft min 06 sen ny, och kört knappt 1200 mil. Rycket kan vara irriterande på 1an i stadstrafik. Skulle ogärna låtit tjejen övningskört med den om man säger så. För mig är det inga kymmer dock. Ingen stor, sportig twin gör sig i stadstrafik och det extra som insprutet gör är inte droppen.

På väg och bana har i varje fall inte jag haft några problem. Möjligtvis kunde det vara lite busigt om man skulle ge sig på att bli hulken-snabb på gokart-bana. Skarpa hårnålar med max nedlägg på 1an.. Men i verkligheten är det aldrig nåt som händer.

Jag har provkört -08 < och har kommit fram till att jag föredrar den "äldre" generationen. Brantare gaffel, och enligt vissa lite mer effekt på topp i motorn, det senare låter jag va osagt. Jag har dock aldrig haft problem att hänga på nyare SDs trots att min är helt original och de haft helsystem och allt tänkbart annat.

Köp bara.. Min är också till förfogande om du letar. Dock inte för under 50..
 
Tänkte kika om det finns någon skillnad på SuperDuke från -06 gentemot en -08?
Är det något speciellt som är ett "vanligt" problem på SuperDuke från respektive årsmodell?

Tack på förhand!

Största skillnaderna är redan nämnda men den viktigaste är väl att 07-framåt är mycket snyggare än 05/06 :)
 
Jag har en svart 05 med acra som jag säljer för under 50k

Vill inte vara tyken men tycker du ska ändra i din annons så allt stämmer överens med hojen för finns inget värre en om man åker långt och ska kolla på en hoj eller bil eller vad som hälst och inte anonsen stämmer överens med värkligheten hojen är defenetivt fin men var lite annat som inte stämde riktigt och sådan märker man direkt när man kolla på en hoj som sakt vill inte vara taskig men vill man ha något sålt så var ärlig innan någon kommer och tittar (har sätt att du förnyat anonsen ett x antal gånger men nu kunde jag ej vara tyst)
 
Vad är lämpligt pris (som man bör räkna med) på en -06:a nu till våren, med inte alltför mkt mil på mätaren (under 1000?) och de sedvanliga moddarna (slip-on, etc.)?

En liten följdfråga bara på tempmätaren också, ska stapeln hålla sig runt mitten vid arbetstemp eller? Så man vet att allt står rätt till vid eventuell syning av hoj..
 
Last edited:
Vad är lämpligt pris (som man bör räkna med) på en -06:a nu till våren, med inte alltför mkt mil på mätaren (under 1000?) och de sedvanliga moddarna (slip-on, etc.)?

En liten följdfråga bara på tempmätaren också, ska stapeln hålla sig runt mitten vid arbetstemp eller? Så man vet att allt står rätt till vid eventuell syning av hoj..

En -06a med < 1000 mil är nog svårt att hitta. < 1500 så har du lite urval iaf.

En -06a med 1000 - 1500 mil, akra, bra ytskick och völskött/fullservad etc bör du nog räkna med 60 - 68 ksek för..

Det har ju funnits mkt hoj till salu varje säsong. Men de flesta verkar vara som mig, att man vill byta mest för sakens skull, men får man inte det man begär så behåller man världens bästa hoj ett tag till. Det gör liksom inget.


Men vänta till våren och se vad folk begär. Som vanligt i prisdiskussioner så är det marknadsvärdet som är det enda sanna. Tycker alla köpare att säljarna begär för mkt och de vägrar gå ned, så betyder det ´bara att de egentligen är jäkligt nöjda med sina hojar. Därmed kanske de också faktiskt ÄR värda vad de begär, även om det ser mkt ut!

Vill du inte vänta så kan du komma och hämta min ;)..
 
Hade en Superduke -05 tidigare. Jag störde mig lite på ryckigheten/känsligheten när man försökte hålla jämn hastighet vid ex tät trafik, köer etc. Så vill man ju helst inte köra men ibland är det ofrånkomligt...
Har dock sneglat lite på en Superduke R -10'a. Någon som kan ge någon jämförelse på denna och tidigare versioner av superduke? Det är ju inte direkt busenkelt att testa hojar så här års.... Tack för tips/info...
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top