Superduke-tråden

Kul med kamera Micke! :tummenupp
Jag får en massa störningar vid ca 7000 varv med min GoPro när den sitter på tanken. Både bild- och ljud-mässigt. Får ni andra som kör med GoPro på tanken det med? Någon som hittat ett mindre vibrerande ställe att sätta den?
Jag fick en ny på garanti p.g.a. annat fel och den nya hade samma problem.
Har man kameran på huvudet så slipper man ju störningarna, men hur känns det med en kamera på huvudet i 200+?

För övrigt så monterade jag rearset adjusters idag och av det lilla jag kände när jag provkörde i garaget så känns det kanonbra. Sedan har jag rejsväxlingsmojängen på väg hem oxå. Ska bli intressant att se om man kommer ihåg åt vilket håll man ska trycka växelpetaren när man ska växla upp efter en urvarvning. Annars kan det bli spännande för ventiler och annat... :näsblod
 
Sedan har jag rejsväxlingsmojängen på väg hem oxå. Ska bli intressant att se om man kommer ihåg åt vilket håll man ska trycka växelpetaren när man ska växla upp efter en urvarvning. Annars kan det bli spännande för ventiler och annat...

Åfan en sån har jag liggandes ...Men men, det tar ungefär 1-2 dagar så har du vant dig ;)
Det gjorde det ialf för mig när jag vande tebax igen :tungan

Vi får ta nån kväll i veckan till slangarträna :banana gäller bara att hitta nån fin lång och bred raksträcka med liite trafik på ...Inte lätt men på kvällen så minskar bilismen rätt mkt . Jordbro-rakan är den vettigaste jag vet just nu ialf.
 
Last edited:
. Sedan har jag rejsväxlingsmojängen på väg hem oxå.

Ajajaj Nicke, bara NÖDVÄNDIGA prylar till hojjen den här gången, det har vi ju kommit överens om... Typ puckstripes...:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Verkar ju vara ett hysteriskt SJUUUUUKT sug på marknaden efter grå plast till SD.... Inte ett enda svar hittills på nedanstående:gnissla.

Skambud, någon?

Annars får jag väl använda prylarna som högkostnadskrashkåpor...:confused:
 
Last edited:
Ajajaj Nicke, bara NÖDVÄNDIGA prylar till hojjen den här gången, det har vi ju kommit överens om... Typ puckstripes...:tummenupp:tummenupp:tummenupp

:arsele
Hahaha, ja det är nog det som skiljer oss åt lite. I princip alla mina moddar bidrar till förbättringar och optimeringar. Och dina moddar är ju...ja, säkert bra på nåt sätt. :tungan
Häng på nästa vecka när Mickes slangskola sätter igång. Han har lovat visa oss hur man gör 12'or samtidigt som man växlar. :Rockbanan
 
Gaffelolja

Jag ska byta gaffelolja i helgen och skulle behöva lite tips. Det är så att jag bara väger 63kg (naken). :tuttar

Jag vet att det bästa sättet att rätta hojen efter detta är att byta fjädrar både fram å bak, det blir nog så nästa år (vilka ska jag ha då?), men just nu väljer jag mellan två snikalternativ. Antingen en tunnare olja, öhlinsoljorna går att blanda så att man kan få en med önskad viskositet (hälften 5 och hälften 2,5 ger alltså 3,75), eller kompensera med mindre olja (större luftspalt i gaffeln, 5-olja).

Hittills har jag sänkt fjäderförspänningen fram å bak, men det är svårt att få till rätt häng med och utan mig på.

Finns det nån fjädringsexpert som har lust att ge nåt tips, eller har lust att hojta till om jag är helt fel ute så är jag mycket tacksam :Bugar

Det blir en del bana snart så jag vill vara ready for race :yoparty
 
:arsele
Hahaha, ja det är nog det som skiljer oss åt lite. I princip alla mina moddar bidrar till förbättringar och optimeringar. Och dina moddar är ju...ja, säkert bra på nåt sätt. :tungan
Häng på nästa vecka när Mickes slangskola sätter igång. Han har lovat visa oss hur man gör 12'or samtidigt som man växlar. :Rockbanan

Du har naturligtvis helt rätt:tummenupp Men underskatta absolut inte sambandet mellan optimerad pimpning och bättre varvtider på G-åsen...:D:krama

En 12a känns lika avlägsen för mig som Backlunds 1.04,96-runda på sagda bana.... Skulle behöva gå minst 2 terminer (i typ förskoleklass) i Mickes Slangskola, men har för länge sen insett att jag är alldeles för harig för att åstadkomma nåt annat än patetiska halvmesyrer med mindre än 2 slangar i backen. Men kommer gärna och tittar på och blir avis:tuttar
 
Ja, vafan det är bara att gasa som satan så går den på bakan ju :)

Det skulle vara kul om vi samlades nån kväll och latja lite ihop , typ vem är snabbast rakt fram "man kommer upp i 200+ på Jordbrorakan" :yoparty
Bakhjulet.. Alltid kul att träna på det , sen så kan man ge lite tips och så .

Håller på att vänja mig med att växla på bakhjulet det känns rätt nervöst och det vill jag få bort .

Jag ska ialf försöka vara där ca 19:00 och framåt när vädret är ok så ofta jag kan .
Snart vänder det och det blir mörkare på kvällarna igen . man måste passa på medans sommaren är här :Bugar
 
Hobbe du är alltid välkommen det vet du :)

Det är knix tuvvis och Järvfälla i helgen , hoppas på bra väder :Bugar

En fråga , Hur är det med att blanda oljor har Motorex i hojen men en annan fullsyntets olja liggandes ...vågar jag fylla på med den :confused:
 
Last edited:
Jag ska byta gaffelolja i helgen och skulle behöva lite tips. Det är så att jag bara väger 63kg (naken). :tuttar

Jag vet att det bästa sättet att rätta hojen efter detta är att byta fjädrar både fram å bak, det blir nog så nästa år (vilka ska jag ha då?), men just nu väljer jag mellan två snikalternativ. Antingen en tunnare olja, öhlinsoljorna går att blanda så att man kan få en med önskad viskositet (hälften 5 och hälften 2,5 ger alltså 3,75), eller kompensera med mindre olja (större luftspalt i gaffeln, 5-olja).

Hittills har jag sänkt fjäderförspänningen fram å bak, men det är svårt att få till rätt häng med och utan mig på.

Finns det nån fjädringsexpert som har lust att ge nåt tips, eller har lust att hojta till om jag är helt fel ute så är jag mycket tacksam :Bugar

Det blir en del bana snart så jag vill vara ready for race :yoparty

Du ska ha max luftspalt kolla vad den är på vanliga sdk tror att det va 130mm i Ren är max 100 men det funkar inge bra kör man Rens max så driftar den ut kraftigt fram vid bankörning.

Du kan köra 5olja o mjuka upp med comp.

Luftspalten jag pratar om är utprovad av en massa superdukebattle förare mig själv och en kille på ktm swe.

Men jag är inte hundra på mm men det hittar du på ktm.se

Det blir sjukt stor skillnad vi kapade nästan 2sek på Åsen med nya luftspalten :yoparty:yoparty

Hänget är viktigast med dig på skit i det andra du sitter ju oftast på när du kör fram ska det vara 30-40mm och bak 25-35mm
 
Last edited:
Du ska ha max luftspalt kolla vad den är på vanliga sdk tror att det va 130mm i Ren är max 100 men det funkar inge bra kör man Rens max så driftar den ut kraftigt fram vid bankörning.

Du kan köra 5olja o mjuka upp med comp.

Luftspalten jag pratar om är utprovad av en massa superdukebattle förare mig själv och en kille på ktm swe.

Men jag är inte hundra på mm men det hittar du på ktm.se

Det blir sjukt stor skillnad vi kapade nästan 2sek på Åsen med nya luftspalten :yoparty:yoparty

Hänget är viktigast med dig på skit i det andra du sitter ju oftast på när du kör fram ska det vara 30-40mm och bak 25-35mm

Tack för svar! Jag förstod inte riktigt vad du skrev i början, men jag ska alltså öka luftspalten. I manualen står 110mm men inga max- eller min-gränser. Jag har försökt leta på superduke.com men hittar inget där heller. Jag kanske är kass på att söka...

Vad tror ni om en ökning med 20mm till 130mm? Kör på 5-olja som standard.
 
Försäkra en SD

Hallå alla SD åkare.

Jag är i tagen att skaffa mig en SuperDuke & upptäckte att försäkringen är lite saltare än försäkringen till min nuvarande TLR.
Jag skulle få betala 11500 halv/helår för en -08 hos TH Bra/Dåligt ???

Ngn som har förslag på F-bolag som "tycker om" att försäkra en SD.

/PerWe
 
Hallå alla SD åkare.

Jag är i tagen att skaffa mig en SuperDuke & upptäckte att försäkringen är lite saltare än försäkringen till min nuvarande TLR.
Jag skulle få betala 11500 halv/helår för en -08 hos TH Bra/Dåligt ???

Ngn som har förslag på F-bolag som "tycker om" att försäkra en SD.

/PerWe

Prova Bilsport&Mc
 
Hallå alla SD åkare.

Jag är i tagen att skaffa mig en SuperDuke & upptäckte att försäkringen är lite saltare än försäkringen till min nuvarande TLR.
Jag skulle få betala 11500 halv/helår för en -08 hos TH Bra/Dåligt ???

Ngn som har förslag på F-bolag som "tycker om" att försäkra en SD.

/PerWe


Bilsport & MC slår det priset i sömnen törs jag nästan lova.

Ring imorgon.

/A



Förlorade just en budgivning på extra fälgar till 848 på ebay i england, är för feg för att handla i USA då Tull och moms kommer landa på samma slantar som man får ge här hemma.

Hur ofta fastnar ni i Tullen? Jag får för mig att ett STORT paket med 2 mc-fälgar i måste fastna och betalas.

Nå hur ofta får ni betala tull?

/A
 
Last edited:
Förlorade just en budgivning på extra fälgar till 848 på ebay i england, är för feg för att handla i USA då Tull och moms kommer landa på samma slantar som man får ge här hemma.

Hur ofta fastnar ni i Tullen? Jag får för mig att ett STORT paket med 2 mc-fälgar i måste fastna och betalas.

Nå hur ofta får ni betala tull?

/A

Jag har för mig att de har börjat kontrollera ALLA paket ifrån USA, så lycka till !

Jag köpte precis en uppsättning extra fälgar till SD'n i England (ingen tull !)

Någon som har behov av en extra bakfälg ?
 
Bilsport & MC

Tackar för tipset/tipsen

Hade dem i tankarna men uteslöt dem för när jag kollade med dem angående min nuvarande TLR för några år sedan fick jag en offert på 35-40k vilket är det samma som tack men nej tack vi önskar inte ha dig & din R hoj som kund.

/Per
 
Hur ofta fastnar ni i Tullen? Jag får för mig att ett STORT paket med 2 mc-fälgar i måste fastna och betalas.

Nå hur ofta får ni betala tull?

/A

Varje jävla gång:mad: :D

Tackar för tipset/tipsen

Hade dem i tankarna men uteslöt dem för när jag kollade med dem angående min nuvarande TLR för några år sedan fick jag en offert på 35-40k vilket är det samma som tack men nej tack vi önskar inte ha dig & din R hoj som kund.

/Per

Det är ju just det att dom inte tar några R-hojar. Tur att man kör en som inte har kåpor...
 
Last edited:
Back
Top