Superduke-tråden

så du tror det räcker att bytta den då eller?, har du bytt cylindern på den här hojen förut?

Jag upptäckte imorse att det hade rök lite när jag startade upp hojen imorse, det verkade vara olja som brändes bort från avgasröret precis vid växelpetaren. Misstänker att det kan vara samma fel som du har upptäckt.

Jag hittade denna tråd på superduke.net, den kanske kan vara till hjälp.

http://www.superduke.net/forum/view...ays=0&postorder=asc&highlight=leaking&start=0
 
Nån som har läst/hört/sett NÅGOT om vad som händer med SD'n i framtiden? Venom? Med Streetfighter S och Tuono med V4'a känns det som att en strippad RC8-R vore på sin plats :drool Dock har jag inte ens sätt till ett löst rykte om vad som planeras..

håller med dig henke. tycker det är dax för rc8ans motor i superduken och enkelsving å lite nytt utseende. kommer d så blir jag först att beställa.
 
Vädret vill verkligen brassa i helgen :)

Laddar för att brassa fett hela helgen , ska bli sommar värme på lör :banana

Har jag tur så kanske jag kör en lite nyare duke med större tank :tummenupp
 
Last edited:
Tack! F-n har du varit på KTM's lager?:tungan Skämt åsido min anlände idag ifrån KTM så den har inget dräggel! Ännu!:D[/QUOTE]


Aha, trodde du hade köpt den svarta -08:an som står i butiken.
Den har jag dregglat på:D

Hämtade Johans hem en -08:a från ktm till dig?
 
Tack! F-n har du varit på KTM's lager?:tungan Skämt åsido min anlände idag ifrån KTM så den har inget dräggel! Ännu!:D


Aha, trodde du hade köpt den svarta -08:an som står i butiken.
Den har jag dregglat på:D

Hämtade Johans hem en -08:a från ktm till dig?[/QUOTE]

KTM har/hade tydligen 2 svarta och 5-6st oranga kvar som dom rullade ut till kanonpriser.:)
 
Son Nicke skriver så rinner inte oljan ut om du lossar slavcylindern från motorn (2 skruvar). Om du däremot lossar slangen till cylindern så kommer hydrauloljan att rinna ut. Hydraulcylindern trycker mot en stång (Push rod) som i sin tur trycker på kopplingspallan så att lammelerna frigörs.
Denna stång tätas med en packbox, den jag beskrev i tidigare inlägg.

Det är absolut ingen fara att köra så länge det finns olja i motorn men jag misstänker att det läcker väldigt lite. Det gjorde det i alla fall för mig.
Var mest iriterande att det fuktade olja.....:huvet

Du behöver inte vara oroligt för kopplingsgreppet om du har lossas slavcylindern. Kulan som trycker på stången åker ut i yttre läget vilken innebär att kopplingsgreppet kommer vara stumt när cylindern är lossad :-)

Nu har jag lossat slavcylindern, va lite olja där kan man ju säga :).. men jag tyckte oljan va lite mörkare och lukta motorolja, men får att va säker öppna jag behållaren på styret och tryckte ner näsan där.. Och de va inte samma doft kan man ju säga.. Så slavcylindern läcker nog inte utan de är den där packboxen..

Nu nästa fråga!

Är det nån här som bytt den själv nångång? är det mycke mek?..
Kan man göra det med stången kvar eller måste man öppna kopplingshuset och trycka ut den först?..
 
Nu har jag lossat slavcylindern, va lite olja där kan man ju säga :).. men jag tyckte oljan va lite mörkare och lukta motorolja, men får att va säker öppna jag behållaren på styret och tryckte ner näsan där.. Och de va inte samma doft kan man ju säga.. Så slavcylindern läcker nog inte utan de är den där packboxen..

Nu nästa fråga!

Är det nån här som bytt den själv nångång? är det mycke mek?..
Kan man göra det med stången kvar eller måste man öppna kopplingshuset och trycka ut den först?..

Inga problem att göra det själv.
1. Lossa slavcylindern (se till att inte tappa bort den lilla sprinten som förhindrar att stången snurrar)
2.Lossa kopplingskåpan (om cyklen står på sidostödet så ska det inte läcka ut olja)
3. Lossa alla skruvar som håller kopplingsplattan
4. Dra ut stången
5. Ta bort packboxen (borde gå bra med en mejsel)

Frågan är varför den läcker igen? det var inte så länge sedan den byttes:va
 
Inga problem att göra det själv.
1. Lossa slavcylindern (se till att inte tappa bort den lilla sprinten som förhindrar att stången snurrar)
2.Lossa kopplingskåpan (om cyklen står på sidostödet så ska det inte läcka ut olja)
3. Lossa alla skruvar som håller kopplingsplattan
4. Dra ut stången
5. Ta bort packboxen (borde gå bra med en mejsel)

Frågan är varför den läcker igen? det var inte så länge sedan den byttes:va

Ska kopplings plattan dras med nått moment sen.. eller om nått annat har moment så skriv gärna ner det här... ny packbox är på väg från lelles nu iallafall..
 
Fan då behöver jag ju en momentnyckel för små moment, kostar väl satan oxå.. Hmm, ingen som har en att låna kanske ;)
 
Fan då behöver jag ju en momentnyckel för små moment, kostar väl satan oxå.. Hmm, ingen som har en att låna kanske ;)

Hmm, använd T-nyckeln som finns i verktygskittet och dra med lite känsla så ska det nog bli ca 10Nm:)

Annars kanske Jula eller Biltema har någon billig momentnyckel som drar små moment.
Jag har tyvärr igen men jag måste nog köpa en snart.
 
En till...

Anmälan såg ut prel enligt nedan.

Ska vi försöka få ihop en LC8 körning med SMC på Gelleråsen? Kan :)ju börja med att se hur många som skulle vara sugna. Bara fylla på listan och tipsa SuMo-pojkarna så ser vi vart det leder
1. Henrik
2. Sixx
3. Luring
4. Igor
5. frefeh
6. #1725 (Fredrik)
7. IQ (Johan)
8. Mooseman2
9. b0bl00i (fast till våren, nu lär det inte bli många fina dagar)
10. Hobbes aka Andreas
11. Mange Knutsson



Ktm o banåkning.nu kommer att fixa en Rc8 bandag på åsen i aug datum ej klart :tummenupp
 
Halloj!
Nu på lördag blir man medlem i "SD" klubben igen!
Köpte en sprillans SD 2006 och körde en sommar endast 250 mil (underbar hoj) sedan dess har det blivit lite andra hojjar (många KTM!!) men ska nu återigen köpa en beggad SD som har 2 månaders nygaranti kvar. Den har gått 1000 mil.

Frågan lyder...
Ni som har haft era hojjar lite längre och kört dem mycket har det varit några speciella problem med dem?
Har läst här i tråden och det jag läst verkar vara ett och annat oljeläckage men inge allvarligare grejor.

Det går att t.o.m den 23 månaden att förlänga nygarantin ytterligare 24 mån för 3600 kr. Vet inte om jag ska göra det eller ej har ändå 6 mån beg garanti från firman där jag köper hojjen.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top