Superduke-tråden

Har mina funderingar på att byta bort min Superduke-07a, mot antingen en KTM RC8, R1:a -09 eller en Ducati Hypermotard (ev en KTM990SM). Är grymt nöjd med min hoj, men jag drabbas alltid av BYTAHOJ-sjukan när våren börjar närma sig...
Har någon här testat dessa hojar?

Har kört HM några ggr. men skulle inte byta Hertigen mot en sån. R1 09 låter ju som en twin med Akrasystemet monterat, gör't :yoparty
 
Jaha, då tog man ledigt från jobbet och ringde sin "buddy" så vi kunde ta årspremiär rundan för mig iallafall. :yoparty Nu kom man på varför man älskar sin Superduke iallafall :tummenupp bifogar bild!

Fy faen vad kul det var!
Min den bakre :tummenupp

Funkar vindrutan bra? Har funderat på att ha en sådan som komplement. Ska jag ha kvar hojen så ska det på Acra och lite annat. Det måste ju kännas som en ny hoj nu på våren :D .
 
Funkar vindrutan bra? Har funderat på att ha en sådan som komplement. Ska jag ha kvar hojen så ska det på Acra och lite annat. Det måste ju kännas som en ny hoj nu på våren :D .



Nja bra o bra... jag har inte så stora besvär av vinden ändån..
Men funkar gör den...
:tummenupp
 
Ska byta framdrev i helgen och har aldrig gjort det förr. Ska man tänka på något spec? Ev. förvärma, i med 1'an, stå på bromsen och sen fram med muttermaskin? Nå spec. moment man ska fästa muttern med sen eller tar man i tills man får blodsmak?

Jag skulle inte lägga i 1'an iaf, hamra med muttermaskin på dreven är väl inte det bästa. Dom klarar det säkert men varför chansa?
Friläge, spänn upp kedjan genom att vrida hylsan så den slipper hoppa runt, och sen ska det nog gå bra. Friktion mot underlag och hjulets massa håller emot tillräckligt.
 
Jag skulle inte lägga i 1'an iaf, hamra med muttermaskin på dreven är väl inte det bästa. Dom klarar det säkert men varför chansa?
Friläge, spänn upp kedjan genom att vrida hylsan så den slipper hoppa runt, och sen ska det nog gå bra. Friktion mot underlag och hjulets massa håller emot tillräckligt.

Eftersom jag snart ska göra samma operation så fortsätter jag..

Sen är det bara att dra den stora centrumbulten, lyfta ur och i med den nya? Eller sitter det nåt annat bakom som man borde vara beredd på?
 
Eftersom jag snart ska göra samma operation så fortsätter jag..

Sen är det bara att dra den stora centrumbulten, lyfta ur och i med den nya? Eller sitter det nåt annat bakom som man borde vara beredd på?

Inget bakom, men släpp på kedjespänningen efter att muttern är lossad så blir det hela mycket enklare när drevet ska lirkas ut.
 
Jag skulle inte lägga i 1'an iaf, hamra med muttermaskin på dreven är väl inte det bästa. Dom klarar det säkert men varför chansa?
Friläge, spänn upp kedjan genom att vrida hylsan så den slipper hoppa runt, och sen ska det nog gå bra. Friktion mot underlag och hjulets massa håller emot tillräckligt.

Ville bara säga att jag har feta händer och råkade lägga ett minus på inlägget då jag kom åt musen:huvet . Det vill säga att jag har inga som helst synpunkter på detta inlägg!!!:

För övrigt så är jag numera också med i skaran av lyckliga Duke-ägare.:yoparty
 

Bifogat

  • 7827394749.jpg
    7827394749.jpg
    47.1 KB · Visningar: 76
Last edited:
Ville bara säga att jag har feta händer och råkade lägga ett minus på inlägget då jag kom åt musen:huvet . Det vill säga att jag har inga som helst synpunkter på detta inlägg!!!:

För övrigt så är jag numera också med i skaran av lyckliga Duke-ägare.:yoparty

Grattis :yoparty
 
Inget bakom, men släpp på kedjespänningen efter att muttern är lossad så blir det hela mycket enklare när drevet ska lirkas ut.

Oki, men man behöver motståndet från kedjan för att få loss det eller? Ska byta däck bak också så det kan ju va bra att ha koll på så att jag inte tar bort det och lämnar iväg innan.
 
Jag har ingen R1 09 men är intresserad av byte med Superduke eller helst R modellen. PM mig om intresse finns.
 
Har mina funderingar på att byta bort min Superduke-07a, mot antingen en KTM RC8, R1:a -09 eller en Ducati Hypermotard (ev en KTM990SM).
Hypermotarden suger i jämförelse mot superduken !

Vid byte av drev så får man lov att lossa på ,,vad heter den nu där kopplingen går in i motorn ..Ingen fara ialf bara vara försiktig .
en sak jag fundera lite på va hur löst muttern satt , inte alls så mkt moment.

Funderar på att hälla i lite ny olja även om min olja är max ca 200mil , lyssnade vad det skulle kosta utan filterbyte hos min lokale mc-handlare ca 800kr känns taget !
Filterbyte känns lite overkill, eller vad säger ni ?
Mvh
 
Jag är så våldsamt sugen på en SD. Har några frågor som nån här kanske kan svara på?
Vad är skillnaden på R-modellen mellan 07 och 08, är det bara motorn som fick 10 hästar mer, eller är det nåt mer.
Sen undrar jag om nån vet skillnaden på Acras Evo-pipor, (dom med lite svart längst ut) och dom vanliga helt runda. Gillar dom runda bättre bara för att dom är snyggare, men många väljer dom dyrare evo.

//Davva
 
Last edited:
Va ute i fredags på min premiärtur.
Fy fan vilken hoj:tummenupp Leendet ville knappt går ner på hela kvällen sen.

Men när jag körde den i stan hände det att den dog typ när jag slog av på gasen:gnissla Sen startade den som vanligt.

E hur nöjd som helst med den iaf.

O jag som skulle sluta wheela:hihi
 
Är det en KTM, och den har orange ram, så är det en R! :fakta

Får snart åka hem till min orangea ram....mmmm
 
Hej!

Nybliven SuperDuke ägare boendes i skåne. Har kört sport (fireblades 99 och 05) så detta skall bli intressant. Har kört ca 50 mil (hyffsat väder i skåne) och försöker få ordning på balansen, inte riktigt samma sak som sport :D. Får avvakta med wheelies för närvarande :huvet. Antar att den skall upp rätt enkelt på 2a växeln, 3an?

Har gått igenom ett par sidor här samt superduke.net. Kommit fram till att kugga ner till 16 är "standard". Då detta redan var gjort så undrar jag om det finns några fler bra modifikationer att göra. Akrapipor sitter det redan (osäker på mappen dock??). Säljaren kunde inte besvara detta tyvärr. Får lista ut sen om det är orginalmapp eller akra. Tycker den dör rätt tidigt ibland dock, runt 9000-9500 varv? ser jag fel eller är det så det skall vara

En sak som jag verkligen gillar...vilket ljud!! mellangasar konstant bara för att höra vid korsningar, stopp osv...

Jag hoppas på en bra säsong och att man får träffa andra duke ägare!
 

Bifogat

  • IMG_3022_exposure_resize.JPG
    IMG_3022_exposure_resize.JPG
    184.1 KB · Visningar: 75
  • IMG_3023_exposure_resize.JPG
    IMG_3023_exposure_resize.JPG
    226.5 KB · Visningar: 82
  • IMG_3024_exposure_resize.JPG
    IMG_3024_exposure_resize.JPG
    210.3 KB · Visningar: 64
Last edited:
Hej!

Nybliven SuperDuke ägare boendes i skåne. Har kört sport (fireblades 99 och 05) så detta skall bli intressant. Har kört ca 50 mil (hyffsat väder i skåne) och försöker få ordning på balansen, inte riktigt samma sak som sport :D. Får avvakta med wheelies för närvarande :huvet. Antar att den skall upp rätt enkelt på 2a växeln, 3an?

Har gått igenom ett par sidor här samt superduke.net. Kommit fram till att kugga ner till 16 är "standard". Då detta redan var gjort så undrar jag om det finns några fler bra modifikationer att göra. Akrapipor sitter det redan (osäker på mappen dock??). Säljaren kunde inte besvara detta tyvärr. Får lista ut sen om det är orginalmapp eller akra. Tycker den dör rätt tidigt ibland dock, runt 9000-9500 varv? ser jag fel eller är det så det skall vara

En sak som jag verkligen gillar...vilket ljud!! mellangasar konstant bara för att höra vid korsningar, stopp osv...

Jag hoppas på en bra säsong och att man får träffa andra duke ägare!

Lite andra modifieringar:

http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=687
 
Bläe för vädergudarna!

Efter mina torrgasningar i garaget för att försöka filma eldflammorna ur piporna så abstinensen för stor, 20 000kr grussprätt kanske? Borde ta udden av suget.

Man kanske skulle traila ner cykeln till skaune?

Någon som gjort större mods än drevning i vinter?

/A
 
Får avvakta med wheelies för närvarande . Antar att den skall upp rätt enkelt på 2a växeln, 3an?

Hej ! och grattis !

Du måste vänja dig med hojjen först ..Sedan 2an lätt 3an svårt men går ,gärna med lite hjälp från vägen .. -06 är bara :yoparty

Hobbes !

Det finns fina tunnlar runt vår huvudstad :tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top