Superduke-tråden

Ajdå. Då är jag en dålig husse som torrkör i garaget?!, hoppas cykeln är nöjd med att stå varmt och få ny soppa iaf.

Det man gör när man "snällt" torrgasar lite är att man får kondens i motorn av den luften som finns där pga av temperaturskilnnanderna och skiftena. Under normal körning så hinner man bränna bort fukten men lite torrgasning då och då är nog det värsta man kan göra för att få kondens i motorn.

Nu är den nog inte så farligt som det låter, och en ordentlig varmkörning fixar biffen. Många kallstarter är mord för motorn. Tänk taxibilar som går bra mycket längre än andra bilarna men fortfarande kan vara förvånadsvärt fina i motorn = få kallstarter.

En mjölkig olja kan vara för at du har haft mycket kondens bildning i motorn (eller en kass topplockspackning)
 
Det man gör när man "snällt" torrgasar lite är att man får kondens i motorn av den luften som finns där pga av temperaturskilnnanderna och skiftena. Under normal körning så hinner man bränna bort fukten men lite torrgasning då och då är nog det värsta man kan göra för att få kondens i motorn.

Nu är den nog inte så farligt som det låter, och en ordentlig varmkörning fixar biffen. Många kallstarter är mord för motorn. Tänk taxibilar som går bra mycket längre än andra bilarna men fortfarande kan vara förvånadsvärt fina i motorn = få kallstarter.

En mjölkig olja kan vara för at du har haft mycket kondens bildning i motorn (eller en kass topplockspackning)

Då behöver jag inte va nojjig längre, långa fina gas-på-drag hade jag. Så simulerad normalkörning borde det utan problem blivit.

Larmet gick på Audin som stod brevid och klockan som hänger på väggen rasade ner av vibrationerna, manligt.

Sen brukar ju åka cykel långt in på hösten, inte ofta man få varma parkeringsplatser då, gasa till det rasar heter det väl?

/A
 
Last edited:
Idag gjorde jag min efterlängtade beställning på kraschpuckar o en enkelkuts:yoparty

http://www.dirtbikebook.com/acatalog/990_SuperDuke_Acc_s.html

Någon som beställt därifrån. Undrar om man hinner få det tills helgen:gnissla

Då ska hojen göras redo för säsong. Har lackat en del saker som ska på oxå.
Bilder kommer på det senare.
Så här såg den ut innan jag ställde in den
 

Bifogat

  • Bild 046liten.JPG
    Bild 046liten.JPG
    55.2 KB · Visningar: 85
Var i Borås och hämtade denna skönhet. En 07a som gått 400 mil, fina akra :tummenupp

post-6-1235989207_thumb.jpg


post-6-1235989198_thumb.jpg

Nice!

Grattis! :tummenupp
 
Kanon! Tack för hjälpen! Nån som kört med 16/40? Recension?

jag har 16/40. funkar perfekt for stadskorning i tvanan eller treans vaxel. har aldrig varit nara topphastigheten sa har inte kannt att det saknats dar (har iofs inte varit pa nagon snabb bana annu -kanske andrar jag mig da)
 
Jag blir tokig när det gäller skylthållaren är bak :mad: Tänkte ta bort den feta läppen och sätta dit blinkers och skylt där. Men eftersom att jag har Acras (evos) så får man välja Hattech's skylthållare för Acra och då ser det nästan lika illa ut som orginal. Hur har ni andra löst det?
 
Jag blir tokig när det gäller skylthållaren är bak :mad: Tänkte ta bort den feta läppen och sätta dit blinkers och skylt där. Men eftersom att jag har Acras (evos) så får man välja Hattech's skylthållare för Acra och då ser det nästan lika illa ut som orginal. Hur har ni andra löst det?
om du kor hattech sa ta den som ar for standard och inte akra. Du kommer behova borra tva nya hal men det blir snyggare.

har ar en trad fran nar jag gjorde det pa min gamla hoj:
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=6187&highlight=hattech
 
Last edited:
Perfekt! Var någonstans sågade du av anknäbben? Precis längst med lampan, så långt in som möjligt? Tog du av näbben eller du sågade när den var på duken?
jag tog det forsiktigt och tog en bit at gangen. Du kan se ungefar var du ska saga genom att satta metalplattan upp och ned med skruvarna inskruvade. Sista biten tog jag med fil.

Perfekt! Var någonstans sågade du av anknäbben? Precis längst med lampan, så långt in som möjligt? Tog du av näbben eller du sågade när den var på duken?

jag tog inte av hela plasten, det var enklare att ha kvar den. Lampan kopplade jag dock ur for att skydda den fran sagen.
Det blir ganska uppenbart hur du ska gora nar du val har delarna till hattechen.
 
Last edited:
jag tog det forsiktigt och tog en bit at gangen. Du kan se ungefar var du ska saga genom att satta metalplattan upp och ned med skruvarna inskruvade. Sista biten tog jag med fil.



jag tog inte av hela plasten, det var enklare att ha kvar den. Lampan kopplade jag dock ur for att skydda den fran sagen.
Det blir ganska uppenbart hur du ska gora nar du val har delarna till hattechen.
Jättefint, då ska det nog gå bra. Tack för hjälpen :tummenupp
 
När det gäller oljebyte, tänkte fixa det själv nu innan säsongen. Har köpt oljefilter och funderar nu på vilken olja jag ska ta. Manualen säger att JASO T903:2006 MA ska följas något Biltemas rejsingolja gör. Är det någon som kört med denna olja? Eller de kanske inte är någon som är villig att erkänna?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1684&iItemId=139169

Har kört den i husan och den fungerar super. :tummenupp
men till duken blev det motorex :näsblod vet inte varför.
(jo jag fick bra pris, så var det nog :död )
 
Ska byta framdrev i helgen och har aldrig gjort det förr. Ska man tänka på något spec? Ev. förvärma, i med 1'an, stå på bromsen och sen fram med muttermaskin? Nå spec. moment man ska fästa muttern med sen eller tar man i tills man får blodsmak?
 
Har mina funderingar på att byta bort min Superduke-07a, mot antingen en KTM RC8, R1:a -09 eller en Ducati Hypermotard (ev en KTM990SM). Är grymt nöjd med min hoj, men jag drabbas alltid av BYTAHOJ-sjukan när våren börjar närma sig...
Har någon här testat dessa hojar?
 
Premiär igår

Jaha, då tog man ledigt från jobbet och ringde sin "buddy" så vi kunde ta årspremiär rundan för mig iallafall. :yoparty Nu kom man på varför man älskar sin Superduke iallafall :tummenupp bifogar bild!

Fy faen vad kul det var!
Min den bakre :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC_0007_1.jpg
    DSC_0007_1.jpg
    37.2 KB · Visningar: 127
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top