Superduke-tråden

Alla ni som vill mecka fjädring;
Ska vi försöka fixa det i helgen?

Om jag åker på ca 5000rpm på 3ans växel och vrider på hoppar motorvarvet upp till typ 7000 utan att motorn drar. Sen blir det en liten dipp i varvtalet för att sen dra jämt uppåt.

Inget som jag råkat ut för. Ökar verkligen varvtalet till 7000 utan att något händer? I så fall tror jag det är dags att byta koppling.

En slak kedja skulle inte orsaka det här. I så fall skulle kedjan spinna på dreven o då skulle du inte ha mycket till tänder kvar. Men om din kedja är slak, varför inte spänna den? Det behövs oavsett om det skulle vara det som är problemet eller inte. Slak kedja är farligt!
 
Last edited:
Körde en lite längre tur på hertigen i helgen. Det slutade på ungefär 70mil. Ett problem, eller vad jag uppfattar som ett problem har uppdagats. Om jag åker på ca 5000rpm på 3ans växel och vrider på hoppar motorvarvet upp till typ 7000 utan att motorn drar. Sen blir det en liten dipp i varvtalet för att sen dra jämt uppåt. Några förslag på vad det kan bero på? Är lite inne på att kedjan är för slak. Vet dock inte om det kan orsaka just detta problem. Sen kan man ju lugnt konstatera att Duken inte är något att ha för den som inte gillar fartvind :)

Funderar ev på att åka bulten i kväll någon gång mellan 17.30 -20.30
Om någon är sugen så ring/sms:a på 0738381570

Johannes.

Tjena.
Ville bara ge ett litet tips angående fartvinden.
Ja vet inte om du har den första kåpan eller den nya.
Men eftersom det är en 06 tror ja du har den nya lyckt kåpan.
PÅ Ktms hemsida finns ett förhöjt kåpglas att köpa det kostar bara 387:-
Jag köpte det till min det funkar bra om man vill åka lite fortare i längre sträckor tar bort mycket vind. dock inte så snyggt. men ja sätter bara på det om jag ska ut på långtur. :D
 
Tack boys. Skönt att det är nån mer förutom bossen o morsan som saknat en. :)

Kan alla fjädringsmeckare komma ifrån nästa lördag den 17/5?
Som Sixx säger så vill väl ni (lyckostar som har möjlighet att åka då :( ) ha det gjort innan ni (lyckostar som har möjlighet att åka då :( ) åker till Sviestad.

mange-9; Nya frontkåpan kom 07.
Det finns lite olika varianter på förhöjda kåpglas, till gamla kåpan oxå. Men det är ju inte så snyggt förstås...
 
Tack boys. Skönt att det är nån mer förutom bossen o morsan som saknat en. :)

Kan alla fjädringsmeckare komma ifrån nästa lördag den 17/5?
Som Sixx säger så vill väl ni (lyckostar som har möjlighet att åka då :( ) ha det gjort innan ni (lyckostar som har möjlighet att åka då :( ) åker till Sviestad.

mange-9; Nya frontkåpan kom 07.
Det finns lite olika varianter på förhöjda kåpglas, till gamla kåpan oxå. Men det är ju inte så snyggt förstås...

För mig så passar det bra både denna helg och den 17/5.

Jag kommer dock att köra i Karlskoga den 16:e, med eller utan justerad fjädring :D

Nicke, du kommer väl att åka den 8:e juni i Karlskoga?

/Magnus

Om jag åker på ca 5000rpm på 3ans växel och vrider på hoppar motorvarvet upp till typ 7000 utan att motorn drar. Sen blir det en liten dipp i varvtalet för att sen dra jämt uppåt. Några förslag på vad det kan bero på?

Tja Johannes

Låter som att koppling slirar!
Vet du vilken olja som användes vid 100 mils servicen?
 
Last edited:
Tja Johannes

Låter som att koppling slirar!
Vet du vilken olja som användes vid 100 mils servicen?

Var inne med på det med. Vet inte vilken olja de andvände. Värt att kolla upp. Går det att "lufta" kopplingen?

Tjena.
Ville bara ge ett litet tips angående fartvinden.
Ja vet inte om du har den första kåpan eller den nya.
Men eftersom det är en 06 tror ja du har den nya lyckt kåpan.
PÅ Ktms hemsida finns ett förhöjt kåpglas att köpa det kostar bara 387:-
Jag köpte det till min det funkar bra om man vill åka lite fortare i längre sträckor tar bort mycket vind. dock inte så snyggt. men ja sätter bara på det om jag ska ut på långtur. :D

Det måste jag titta på. Visst poserandet är halva grejen, men jag tyckte fartvinden över 120 vart störande efter ett par mil motorväg. Är man ute och leker är man ju så inne i körningen att man inte störs av det men inte lika kul på E4 E20 södra :/

Kan dock tacka regnet i fredags för jag fortfarande har körkortet i behåll. Åkte igenom 2 laserkontroller samt en uppställning polisbilar/hojar på motorvägen. Det är fan värt 24mil i pissregn:D
 
Last edited:
Japp, den 8/6 blir det Gelleråsen.

fjod0r; Visst kan man lufta kopplingen, men det är inte det som är felet. Om man har luft i kopplingen så tar den inte så bra, eller inte alls. Men det gör inte så att kopplingen slirar.
Fel olja som Mange föreslog kan det däremot vara. Motorolja alltså, inte kopplingsoljan. Men om den har servats hos en KTM dealer så lär de inte slå i vilken olja som helst.

När börjar det i Barkaby?
 
Mappning

Har lite problem med min hoj efter mappning.

Det smäller rejält när man slår av gasen, på gränsen till att det känns skadligt.
Är heller inga problem att framkalla 50 cm lågor ur systemet.

Detta måste vara ett tecken på ett blandningen inte är korrekt trots att den är mappad!

Jag kan inte vara ensam om detta problem :va

SD -05 med Akra titan slipon.
 
Har lite problem med min hoj efter mappning.

Det smäller rejält när man slår av gasen, på gränsen till att det känns skadligt.
Är heller inga problem att framkalla 50 cm lågor ur systemet.

Detta måste vara ett tecken på ett blandningen inte är korrekt trots att den är mappad!

Jag kan inte vara ensam om detta problem :va

SD -05 med Akra titan slipon.

Var det akra mappningen du bytte till? Min smäller rätt så högt efter avslag på gas också. Lågor får jag också. Det ska vara så med akra mapp har jag för mig. Men det kanske är MYCKET värre med din, svårt att jämföra över forum.
 
Har lite problem med min hoj efter mappning.

Det smäller rejält när man slår av gasen, på gränsen till att det känns skadligt.
Är heller inga problem att framkalla 50 cm lågor ur systemet.

Detta måste vara ett tecken på ett blandningen inte är korrekt trots att den är mappad!

Jag kan inte vara ensam om detta problem :va

SD -05 med Akra titan slipon.


Om du vid höga varvtal o mycket motorbroms på kurviga vägar , får det att låta som en hemvärnsövning med skarpa P-skott o Grg , så är du helt rätt ute ! Då har du rätt mapp i SD:n !:tummenupp
 
Provkörde en 08as superduke 990 på mittsverigebanan 1a och 2a maj.
Riktigt trevlig hoj, blev starkt överraskad! Hyffsat mycke pulver och busig karaktär, samtidigt som den var ruggit snabb i de trånga partierna. Det man kan sakna för bana är styvare fjädring men för gata tror jag det är en riktigt fin maskin :tummenupp
 
Xyron; Vet du hur dämpningen var inställd? Det är rätt stor skillnad mellan normal- och sport-inställning. Och är det för mjukt med sportinställningen så kan man skruva lite till.
 
Var det akra mappningen du bytte till? Min smäller rätt så högt efter avslag på gas också. Lågor får jag också. Det ska vara så med akra mapp har jag för mig. Men det kanske är MYCKET värre med din, svårt att jämföra över forum.

Om du vid höga varvtal o mycket motorbroms på kurviga vägar , får det att låta som en hemvärnsövning med skarpa P-skott o Grg , så är du helt rätt ute ! Då har du rätt mapp i SD:n !:tummenupp


Verkar som att vi har samma mappning och symptom :D

Medveten om at det aldrig går att få bort smällarna helt med ett öppet system.

Är dock lite oroligt för att bränsle/luft blandningen inte är korrekt.

Blir det bättre om man sätter i ett öppnare luftfilter tex. från DNA?

Finns ett antal olika mappningar beroende på vilket Akra system man har. (Ex. Titan, Evo eller helsystem)

Finns det något sätt att kontrollera mappningen utan att koppla in diagnosprogramvaran från KTM?
 
Verkar som att vi har samma mappning och symptom :D

Medveten om at det aldrig går att få bort smällarna helt med ett öppet system.

Är dock lite oroligt för att bränsle/luft blandningen inte är korrekt.

Blir det bättre om man sätter i ett öppnare luftfilter tex. från DNA?

Finns ett antal olika mappningar beroende på vilket Akra system man har. (Ex. Titan, Evo eller helsystem)

Finns det något sätt att kontrollera mappningen utan att koppla in diagnosprogramvaran från KTM?

Med en Tuneboy kan du göra i princip vad som helst med mappningen. Jag har en som jag snart skall mappa hojen med i bänk.
http://www.tuneboy.com.au/
 
Någon mer som tänkte åka ner till Sviestad i morgon Torsdag. Vi är ett gäng som tänkte ta en tur, fast jag vet ingen mer med Superduke som ska ner.
Ska bli riktigt kul att testa den på bana för första gången. Hittils är jag grymt nöjd med hojen i alla fall.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top