Superduke-tråden

Vilken drevning kör ni med?
Dom flesta kör med 16/38 om jag minns rätt nu 38 i bak..
Ialf , jag tror inte du ska byta till mindre drev i fram pga av att vinkeln blir lite snäv vär kedjan ska på drevet..
Så byt i såfall till typ 40 i bak.
1 kugg i fram = 3 på bakdrevet har jag för mig.
Personligen tycker jag 16/38 är perfekt och att köra över 200 är rätt kul sommarkvällar på Motorvägen :)

Kan tillägga att -06 har 17 fram orginal och det sög .
 
Last edited:
100-mila service avklarad.....och som av en händelse så hade de ett par Akrapovic Race-burkar liggande... Fick en bra deal tycker jag. 10000kr för service och burkarna inkl mappning. (är det en bra deal?) Allt gjort på ATV Racing i Eskilstuna, jättetrevliga och snabba. Jag ringde igår och kollade om de kunde ta den.

Dom är supertrevliga på ATV-racing i E-tuna!:tummenupp
 
Jag skall in på 100-mila service på min "nya" 07:a i morgon och mekanikern sade att det inte är någon ny mappning på 07:er. Kan din ha varit en tidig 07med 06-mapp?

Min meck sa heller ingenting innan utan det kom upp när han knappade på KTMs datorsystem. Ingen aning om min är en tidig eller inte, uttagen i maj iallafall.

Men nu har jag fått reda på att det ska tydligen påverka "fuel-cut" symptomen som SDn har.

När man bara står och trycker på den så är den ju bra hård, inge snack om saken. Men under färd så är det inget man tänker på, iaf inte jag. Att välja bort R'en enbart för sadeln är inget jag ens skulle fundera på så länge jag inte var bra på att ragga, nu får ju cheyerna åka buss.. Sen har väl inte "vanliga" 08'or fått upp effekten med titanventiler osv än?

Tror vanliga har fått samma uppdateringar men jag har faktiskt inget konkret att gå på där.

Nu har jag äntligen fått på de nya blinkarna och en enkelt byggd skylthållare. Tog en tre millimeters aluplåt och bocka till.

Det jä*la vädret gör att jag har 65 mil kvar att åka innan första service då ett par kortade Graves i kål ska på. Vet ännu inte hur man ska mappa den, men det löser sig nog. :tummenupp

Finns det nån återförsäljare av Graves-pipor i sverige? Alt. vart köpte du ifrån/tänkte köpa från?
 
Last edited:
Förlåt om jag tjatar...fick jag en bra deal med 10000kr för 100-milaservice och Akra-pipor inkl mappning?

Jag är en sådan där "som_vill_klappa_mig_på_ryggen_för_att_jag_har_gjort_ett_bra_köp" kille. Speciellt nu när jag INTE ENS KÖRT HOJEN 1 METER.

Skall prova lite idag, jag jobbar hemifrån så det blir väl en tur på gatan.....:D
 
Finns det nån återförsäljare av Graves-pipor i sverige? Alt. vart köpte du ifrån/tänkte köpa från?[/QUOTE]

Kolla superduke.net innan du köper graves, kommer inte ihåg vad tråden hette men det var en kille som var grymt missnöjd med dem. Det slutade med att han slog sönder dem och monterade orginal igen. Tror iof att det var nåt med att hn tyckte att han luktade avgas av dem. Dom är ju jäkligt snygga iallafall, fast jag tycker nog att HP:s är ännu snyggare.

/Jesper
 
Finns det nån återförsäljare av Graves-pipor i sverige? Alt. vart köpte du ifrån/tänkte köpa från?

Kolla superduke.net innan du köper graves, kommer inte ihåg vad tråden hette men det var en kille som var grymt missnöjd med dem. Det slutade med att han slog sönder dem och monterade orginal igen. Tror iof att det var nåt med att hn tyckte att han luktade avgas av dem. Dom är ju jäkligt snygga iallafall, fast jag tycker nog att HP:s är ännu snyggare.

/Jesper[/QUOTE]

Vet faktiskt ingen återförsäljare som tar in Graves än. Har inte letat febrilt heller då jag har en bit kvar att åka, och så har man den lilla detaljen med finansiering kvar också. Måste bli färdig med gsxr-bygget så jag kan sälja den gamla spisen.

Har hört det något märkliga påståendet att Graves skulle sprida avgaslukt. Kan inte riktigt förstå varför de skulle göra det mer än de korta originalpiporna. Nån trodde det hade med längden på piporna att göra, dvs att avgaserna kom in i slipstreamingen och på så sätt letade sig upp och fram till föraren. Möjligen kunde detta bli bättre om man kortade dem till samma längd som originalpiporna.

Jag vill ha dem för att de är de snyggaste jag sett, skit samma om jag luktar illa, kan ju ändå inte ta med tjejer bakpå. :tungan
viewtopic.php

(ännu snyggare på R:en)

Har ni nån bra bild på HP:s?
 
Last edited:
Så var man såld. Ringde Ragnar förra veckan för att höra om det fanns några trevliga Dukar till salu. Nu står man här med en svart Duke 06 :banana

Ska man bara klara uppkörningen med. Viss skillnad på denna och körskolans hoj
 
Hm, läste nyss på fastbikes.se att nya superduke R bli "betydligt" starkare och lättare. Det har pratats om 8 hästar i denna tråden, är det fakta eller spekulationer? Faaaan oxå, jag kommer inte kunna hejda mig från att byta bort min 07a tror jag trots att jag är sjukt nöjd med den. Rn är toksnygg och blir den nu oxå en hel del vassare så känns bytet iaf lite motiverat...
 
Så var man såld. Ringde Ragnar förra veckan för att höra om det fanns några trevliga Dukar till salu. Nu står man här med en svart Duke 06 :banana

Ska man bara klara uppkörningen med. Viss skillnad på denna och körskolans hoj

Grattis, jag vet hur det känns. Håller precis på med att ta kortet och kan bara säga att GSX;en på trafikskolan är tung och sävlig som en pråm. Jag tänkte att jag skulle försöka köra med min SD men f*n den är ju rapp som ett skållat ollon. Provade lite på gatan idag och det går ju inte att köra sakta.

Vad ligger hastigheten på resp växel om man håller 2-3000varv (som ni märker har jag inte kört många meter)?
 
Jag tror "hoppas" inte att effektökningen kommer att märkas så mkt på -09 R efter slipon/mappning som alla gör ialf ..kanske på topp i så fall :va
Men visst , håller med om att den är svinball :tummenupp
Dyrt Dyrt att uppgradera :gnissla

Jag fick nöja mig med -08 ans blinkers på min hojj i stället , det va allt plånboken palla med :tungan

Så var man såld. Ringde Ragnar förra veckan för att höra om det fanns några trevliga Dukar till salu. Nu står man här med en svart Duke 06

Grattis ! Fin hojj :tummenupp

Någon förutom jag som börjar bli irriterad på vädret ? :huvet :huvet :huvet
 
Last edited:
Grattis, jag vet hur det känns. Håller precis på med att ta kortet och kan bara säga att GSX;en på trafikskolan är tung och sävlig som en pråm. Jag tänkte att jag skulle försöka köra med min SD men f*n den är ju rapp som ett skållat ollon. Provade lite på gatan idag och det går ju inte att köra sakta.

Vad ligger hastigheten på resp växel om man håller 2-3000varv (som ni märker har jag inte kört många meter)?

du får fuska och slira koppling :)
 
Dom flesta kör med 16/38 om jag minns rätt nu 38 i bak..
Ialf , jag tror inte du ska byta till mindre drev i fram pga av att vinkeln blir lite snäv vär kedjan ska på drevet..
Så byt i såfall till typ 40 i bak.
1 kugg i fram = 3 på bakdrevet har jag för mig.
Personligen tycker jag 16/38 är perfekt och att köra över 200 är rätt kul sommarkvällar på Motorvägen :)

Kan tillägga att -06 har 17 fram orginal och det sög .

Jag kör 16/42 på min och det är jätte skoj:) :tummenupp Och den orkar precis över 200:tummenupp
 
Grattis, jag vet hur det känns. Håller precis på med att ta kortet och kan bara säga att GSX;en på trafikskolan är tung och sävlig som en pråm. Jag tänkte att jag skulle försöka köra med min SD men f*n den är ju rapp som ett skållat ollon. Provade lite på gatan idag och det går ju inte att köra sakta.

Vad ligger hastigheten på resp växel om man håller 2-3000varv (som ni märker har jag inte kört många meter)?

In med kopplingen och pumpa med gasen i snabba drag så får du hjälp av den rörliga massan i motorn att hålla cykeln upprätt. Ut och testa nu.

Alltså i med ettan och slira på kopplingen medans du ger snabba drag i gasrullen, energin från dom rörliga delarna vill att cykeln står upp.

/A

Jag tror "hoppas" inte att effektökningen kommer att märkas så mkt på -09 R efter slipon/mappning som alla gör ialf ..kanske på topp i så fall :va
Men visst , håller med om att den är svinball :tummenupp
Dyrt Dyrt att uppgradera :gnissla

Jag fick nöja mig med -08 ans blinkers på min hojj i stället , det va allt plånboken palla med :tungan



Grattis ! Fin hojj :tummenupp

Någon förutom jag som börjar bli irriterad på vädret ? :huvet :huvet :huvet

Snart åker jag med eller utan sol. ABSTINENS!
 
Last edited:
Bakhjulsåka.

Var ute en timme idag och försökte få till bakhjulsåkat lite, började med tom tank och jäklar va lätt framhjulet vill upp i skyn. Synd att jag är för feg för att hålla kvar det där uppe.

Hittat en perfekt träningsraka att nöta på 2km lång och snålt med trafik 110 kmhskyltning.

Jag får keka småspik och tuffa till mig till imorgon.

/A
 
Hm, läste nyss på fastbikes.se att nya superduke R bli "betydligt" starkare och lättare. Det har pratats om 8 hästar i denna tråden, är det fakta eller spekulationer? Faaaan oxå, jag kommer inte kunna hejda mig från att byta bort min 07a tror jag trots att jag är sjukt nöjd med den. Rn är toksnygg och blir den nu oxå en hel del vassare så känns bytet iaf lite motiverat...

Hittade svaret själv inte helt oväntat på KTMs hemsida :tummenupp

97Kw istället för 88 i nya Rn. :gnissla

Jag är på samma nivå som dig Hobbes när det gäller bakhjulsåka verkar det som. Inga bekymmer att få upp den, värre att hålla kvar den. Notera att det är bakhjulsåka jag pratar om ;)
 
Last edited:
Gör som jag gjorde när jag började träna bakhjulsåka ..Räkna lyktstolpar :tummenupp

Det är lättare att ha ett mål att sikta in sig på tex 4st stolpar..
I början så klarar man typ till 1 stolpe sen så går det rätt fort om man nöter på :)
 
Hittade svaret själv inte helt oväntat på KTMs hemsida :tummenupp

97Kw istället för 88 i nya Rn. :gnissla

Jag är på samma nivå som dig Hobbes när det gäller bakhjulsåka verkar det som. Inga bekymmer att få upp den, värre att hålla kvar den. Notera att det är bakhjulsåka jag pratar om ;)

Mm jag har ruskig respekt för cykeln, den känns kort och hård, kompakt som attan när den reser sig, måste väl va fjädringen.


Gör som jag gjorde när jag började träna bakhjulsåka ..Räkna lyktstolpar :tummenupp

Det är lättare att ha ett mål att sikta in sig på tex 4st stolpar..
I början så klarar man typ till 1 stolpe sen så går det rätt fort om man nöter på :)


Ska räkna "plogpinnar" imorgon. Jag tycker det hela är över på 5 Sek nu, känns fattigt. 70 - 80 kmh vilket iofs är 100 m.

Alltid ngt.

Precis kört vapenvård på bettan och jag har inget att tvätta, smörja,spänna eller justera. Jag vill ju pilla mer. Jag kan bara stå och sucka och stirra på skönheten och vänta in våren.

Värme?

/A
 
Last edited:
Back
Top