Spara däcket ett tag till, och spara pengar. Finns ingen anledning att byta förrän det är slut.![]()
Kort o gott

Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Spara däcket ett tag till, och spara pengar. Finns ingen anledning att byta förrän det är slut.![]()
Ska montera ett 16t drev och funderar på att byta ut hela drivpaketet.
Hojen har gått ca 1500 mil och jag har nog inte varit allför noggrann med smörjning osv. kan bero på att jag har ett nytt drivpaket liggande![]()
Är det onödigt att byta allt redan efter 1500 mil eller om det är lika bra då man ändå ska sätta dit ett nytt framdrev.![]()
Det är ju så att kedja och drev alltid ska bytas samtidigt om det ska vara rätt.
Visst finns det vissa som kör både 3000 och 4000 mil på ett drivpaket men har svårt att tänka mig att det sker på en SD![]()
Ska montera ett 16t drev och funderar på att byta ut hela drivpaketet.
Hojen har gått ca 1500 mil och jag har nog inte varit allför noggrann med smörjning osv. kan bero på att jag har ett nytt drivpaket liggande![]()
Är det onödigt att byta allt redan efter 1500 mil eller om det är lika bra då man ändå ska sätta dit ett nytt framdrev.![]()
Det är ju så att kedja och drev alltid ska bytas samtidigt om det ska vara rätt.
Visst finns det vissa som kör både 3000 och 4000 mil på ett drivpaket men har svårt att tänka mig att det sker på en SD![]()
Slitaget blir mångdubbelt om sakerna är olika slitna.. Ett nytt drev kan slita ner en halvsliten kedja rekordsnabbt, med resultatet att drevet sen måste bytas igen för att inte vara slitet när kedjan blir ny osv..
Jag tänkte iofs fuska nu, men min har bara gått knappt 200.. så jag tar risken![]()
Slitaget blir mångdubbelt om sakerna är olika slitna.. Ett nytt drev kan slita ner en halvsliten kedja rekordsnabbt, med resultatet att drevet sen måste bytas igen för att inte vara slitet när kedjan blir ny osv..
Jag tänkte iofs fuska nu, men min har bara gått knappt 200.. så jag tar risken![]()
Kikade in lite i denna tråden bara.
Dreven sliter inte ned kedjan. kanske marginellt. Det är en dålig ketting som äter drev. Sköts kedjan bra och byts i tid så går dreven aplångt. Lätt över 3000 mil.
På så sätt... Värt att tänka på. Och vad landar ungefär pengen på för drev+drev+kedja....?
Varför byta/spendera om grejorna inte är slitna? Jag har förvisso varit ganska noga med att smörjningen och bytte till nytt 16-drev när övriga grejor rullat ca 1400 mil (iofs rätt gubbiga sådana) utan några som helst problem sen dess. Och det är ju dessutom enkelt att kolla hur kedjan mår om man tar en titt i Owners Manual.
Så ser jag det, vad säger ni andra?
Byt hela klabbet, är man nogrann och lite petig så kan man ju åka 3-4000 mil men det låter ju som du varit en lat-skalman
Åker du 1500 på det du sätter på nu så har cykeln gått 3000 mil, har du den kvar då?
Jag kör med Wax på kedjan och det geggar mindre och verkar funka bra, rekomenderas varmt.
/A
På så sätt... Värt att tänka på. Och vad landar ungefär pengen på för drev+drev+kedja....?
Misstänker att ett komplett drivpaket landar på ca 2 000 :-
Är det någon som åker hoj ner till Linköping 18/5 från Stockholm eller tänker alla transportera hojen med släp/buss?
Kan helt klart tänka mig att ta den på släp eller buss, dock så har jag inget drag på bilen :-(
Någon som har plats över?
Någon/några som vill hyra ett skåp som kan ta 3 hojar?
Finns det intresse?
Eller ska man helt enkelt åka hoj ner![]()
Lite research på www.ktmtwins.com och www.lellesmc.se gav följande drivpaketpriser (gäller SuMo 950 men bör ju vara i stort sett samma för SD):
16-drev 225:-
42drev 567:-
Kedja 620:-
Summa sumarum 1412:- inkl moms
Jag ska se va jag kan skaka fram ev har jag platser över, tyvärr har jag inte fått min bekräftelse av SMC än, har Ni?
"Hej!
Vi har mottagit din anmälan till en kurs med SMC. Arbetstrycket är högt just nu och vi har i dagsläget över 700 anmälningar som skall faktureras. Just nu prioriterar vi den verksamhet som är viktigast!! Hoppas det inte gör något att din faktura inte skickats till dig i dagsläget!
Du får göra som jag talat om för många redan: Luta dig tillbaks och vänta så kommer det en faktura på din kurs!"
Detta är dock 1,5 månad sedan, så det borde komma snart tycker man. Jag har inte heller fått fakturan ännu.
Kikade in lite i denna tråden bara.
Dreven sliter inte ned kedjan. kanske marginellt. Det är en dålig ketting som äter drev. Sköts kedjan bra och byts i tid så går dreven aplångt. Lätt över 3000 mil.
"Hej!
Vi har mottagit din anmälan till en kurs med SMC. Arbetstrycket är högt just nu och vi har i dagsläget över 700 anmälningar som skall faktureras. Just nu prioriterar vi den verksamhet som är viktigast!! Hoppas det inte gör något att din faktura inte skickats till dig i dagsläget!
Du får göra som jag talat om för många redan: Luta dig tillbaks och vänta så kommer det en faktura på din kurs!"
Detta är dock 1,5 månad sedan, så det borde komma snart tycker man. Jag har inte heller fått fakturan ännu.
"Hej!
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |