Superduke-tråden

Mera info om vad de gjort med årets R:
(Saxat från superduke.net)

new and lighter pistons
different and lighter connecting rods
the engine housing had to be changed so that different oil nozzels could be used
crankshaft and counter shaft are now better balanced
new sparkplugs with longer thread
new hi-power ignition coils from beru
new cylinder heads with bigger waterchannels, bigger 41mm titanium inlet valves, different intake ports
valves with only one top groove instead of three
new waterpump wheel for higher waterflow
revlimiter at 10.500 (instead of 9600)
 
Klart du ska ha en Superduke! :tummenupp
Du ska ha en vanlig, R-modellen kan man inte ta passagerare på.

Ja visst kan du säga så. Var i landet bor du? Om du bor i närheten av Uppsala så fixar Ragnar på Lelles fram en Superduke åt dig i ett nafs.


Tack!
jag viste inte att man inte kunde ha passagerare på r-modellen.
jag bor i skåne så det blir lite långt till uppsala.. :)
 
Ni som har monterat Akra. Luktar era skinställ också avgaser nu? Det verkar som om kombinationen med högt utblås ihop med baksug och turbolens bakom mig gör att avgaserna "hänger" kvar bakom ryggen på mig. I synnerhet på småvägar där man kanske snittar max 70 km/h. Känns det igen? Eller är den felmappad? Jag tyckte att tendensen var där innan också när den var orginal.



Stackare..... Var du en av de två på moppen?

Har precis samma problem som du, högt draget laser-system på en KTM 690.

Märkte det särskilt idag första gången med ryggsäck på väg till jobbet, ryggsäcken stinker avgaser samt att det luktade även när jag körde i runt 50.

Har du löst problemet eller hittat någon annan tråd om detta?
 
Mera info om vad de gjort med årets R:
(Saxat från superduke.net)

new and lighter pistons
different and lighter connecting rods
the engine housing had to be changed so that different oil nozzels could be used
crankshaft and counter shaft are now better balanced
new sparkplugs with longer thread
new hi-power ignition coils from beru
new cylinder heads with bigger waterchannels, bigger 41mm titanium inlet valves, different intake ports
valves with only one top groove instead of three
new waterpump wheel for higher waterflow
revlimiter at 10.500 (instead of 9600)

Jajaja... Det låter det. Själv har man tagit en sväng till Uppsala idag (nä, med bil), följt av lite sköna timmar i garaget för att kitta upp Mr NineFifty. Således sitter nu ram- och svingpuckar på plats (gaffeldito kommer med posten nästa vecka) och ett skönsjungande Akra-par med skönt stukade rörändar där bak. Nu gäller det bara att ta hojen till sagda Ragn asap för att justera förgasarna och säga bye-bye till insatserna. Asap. Provstartade utan dem en kortis, och – Sweet Lord – vilket fett mums-muller.
Några kalla dagar väntar, men snart kommer värme å torra vägar!!! Förra årets premiärtur gjordes 12 mars. Tidigare i år?
U bet!
Slut. Frågor?
I am a Moose
 
Jajaja... Det låter det. Själv har man tagit en sväng till Uppsala idag (nä, med bil), följt av lite sköna timmar i garaget för att kitta upp Mr NineFifty. Således sitter nu ram- och svingpuckar på plats (gaffeldito kommer med posten nästa vecka) och ett skönsjungande Akra-par med skönt stukade rörändar där bak. Nu gäller det bara att ta hojen till sagda Ragn asap för att justera förgasarna och säga bye-bye till insatserna. Asap. Provstartade utan dem en kortis, och – Sweet Lord – vilket fett mums-muller.
Några kalla dagar väntar, men snart kommer värme å torra vägar!!! Förra årets premiärtur gjordes 12 mars. Tidigare i år?
U bet!
Slut. Frågor?
I am a Moose

Älgen är redo för 18/5! :tummenupp
 
Tack!
jag viste inte att man inte kunde ha passagerare på r-modellen.
jag bor i skåne så det blir lite långt till uppsala.. :)

Men fröken ska du med ha en tuff hoj:tummenupp

Det är bara att åka ut till Jonte i Löddeköpinge dom har alla hemma bara att testa vilken du vill ha!
 
Mycket intresant läsning på den sidan, dock ingen lösning på det hela.

Funderar på att förlänga min dämpare några cm.

Jag ser bara två tänkbara anledningar till det här. Antingen läcker avgassystemet någonstans eller så är det förarbereonde. Kanske en förare med viss klädsel/hållning på cykeln skapar en speciell turbolens så att avgaserna sugs upp bakpå ryggen.

Prova att sätta i några lösa rör om du hittar något som passar så ser du om det kommer att fungera innan du moddar dämparen. En annan längd på dämpare kan ju påverka gången i motorn negativt.
 
Jag ser bara två tänkbara anledningar till det här. Antingen läcker avgassystemet någonstans eller så är det förarbereonde. Kanske en förare med viss klädsel/hållning på cykeln skapar en speciell turbolens så att avgaserna sugs upp bakpå ryggen.

Prova att sätta i några lösa rör om du hittar något som passar så ser du om det kommer att fungera innan du moddar dämparen. En annan längd på dämpare kan ju påverka gången i motorn negativt.

Jo det var så jag menade, sätta ett rör i mellan.
 
Tack!
jag viste inte att man inte kunde ha passagerare på r-modellen.
jag bor i skåne så det blir lite långt till uppsala.. :)

jag köpte min på jonte engdahls i löddeköpinge (center syd), bra kunnigt folk, mycket bra bemöttande. :tummenupp rekomenderas varmt.:). e du på hugget så kan du kanske få en 07 till ett bra pris.
 
Jepp avgaserna från min hoj sätter sig på mina kläder med. Har de runda akra rören, och mynningen på dem sitter ju högre upp, kan vara därför bara vissa upplever det.
Förresten, tror ni KTM lägger RC8 motorn i nästa generations Superduke?:yoparty Den lär bli nedtrimmad för att inte konkurrera med Venom isåfall hehe.
 
Förresten, tror ni KTM lägger RC8 motorn i nästa generations Superduke?:yoparty Den lär bli nedtrimmad för att inte konkurrera med Venom isåfall hehe.

Just förhållandet mellan Venom och SD ska bli intressant att se eftersom de till synes verkar ganska lika i sin fighter-framtoning. Möjligtvis blir Venom något dyrare och kanske hamnar någonstans mittemellan SD och RC8 med buset från SD och motor&chassi från RC8.

Om de nu ska trimma ned motorn så hoppas jag att de bara flyttar vridet lite längre ned i registret. Det verkar som att när japanska tillverkare säger att de "trimmat ned motorn för att göra den mer användarvänlig vid körning på allmän väg" egentligen menar att de använt billigare komponenter och tagit bort det roliga ur motorn genom att bara sänka vridet/effekten. Personligen tar jag heller en motor med vridet längre upp i registret än en motor med lägre vrid.
 
Shit . "R" verkar riktigt nice med 12pållar till , något Ktm borde gjort från början på R modellen .
Funderar på hur mkt dom hästarna märks efter ommappning och akra jämfört med en ommappad -07a ..
 
Jag ser bara två tänkbara anledningar till det här. Antingen läcker avgassystemet någonstans eller så är det förarbereonde. Kanske en förare med viss klädsel/hållning på cykeln skapar en speciell turbolens så att avgaserna sugs upp bakpå ryggen.

Prova att sätta i några lösa rör om du hittar något som passar så ser du om det kommer att fungera innan du moddar dämparen. En annan längd på dämpare kan ju påverka gången i motorn negativt.

Jag tror inte att det är en läcka. Fenomenet med luktande kläder har jag upplevt på diverse 2-hjulingar sen moppeåldern, och alla har dom haft högt monterade ljuddämpare.

Med lite aerodynamikutbildning i bagaget gissar jag att det även påverkas av förarens kroppsbyggnad och körställning. Jag som sitter relativt rakt i sadeln, med långa armar får mycket turbulens bakom mej och då dras avgaser upp i turbulensen. Kortare förare som antagligen får sitta lite mer framåtlutat pga kortare armar, genererar troligen mindre turbulens och då dras inte avgaserna upp bakom ryggen på samma sätt.

En förlängning av rören kan säkert fungera, men frågan är hur mycket som behövs. Jag gissar att 5 cm inte räcker så långt och mer är iaf inte jag beredd att förlänga.

Vi får väl skriva ett gemensamt brev till Mythbusters annars...
 
Hur blir era grenrör när ni kört lite lagom.
Då menar jag inte kört för vad det går utan vanlig aktiv körning.

Mina blir helt orange glödande.

Snackade med en polare om det och han hade en tanke om att den vart dåligt mappad så den går tunt och får för höga avgas temperaturer.

Den är utrustad med accra och mappen som ska vara med då.
 
Last edited:
Hur blir era grenrör när ni kört lite lagom.
Då menar jag inte kört för vad det går utan vanlig aktiv körning.

Mina blir helt orange glödande.

Snackade med en polare om det och han hade en tanke om att den vart dåligt mappad så den går tunt och får för höga avgas temperaturer.

Den är utrusta med accra och mappen som ska vara med då.


Samma här! mina blir ganska snabbt röda om den står still på tomgång :va

Jag har accra med standardmappning, väntar dock på att få tillbaka hojen från MÖR där dom har mappat om den.:yoparty
 
Samma här! mina blir ganska snabbt röda om den står still på tomgång :va

Jag har accra med standardmappning, väntar dock på att få tillbaka hojen från MÖR där dom har mappat om den.:yoparty

Vad är det för mappning som åker i då?

Nu har jag inte själv lämnat min hoj på mappning utan köpte den när den precis fått på blåsen och fått den mappningen som ska vara till dom blåsen.
 
Jag tror inte att det är en läcka. Fenomenet med luktande kläder har jag upplevt på diverse 2-hjulingar sen moppeåldern, och alla har dom haft högt monterade ljuddämpare.

Med lite aerodynamikutbildning i bagaget gissar jag att det även påverkas av förarens kroppsbyggnad och körställning. Jag som sitter relativt rakt i sadeln, med långa armar får mycket turbulens bakom mej och då dras avgaser upp i turbulensen. Kortare förare som antagligen får sitta lite mer framåtlutat pga kortare armar, genererar troligen mindre turbulens och då dras inte avgaserna upp bakom ryggen på samma sätt.

En förlängning av rören kan säkert fungera, men frågan är hur mycket som behövs. Jag gissar att 5 cm inte räcker så långt och mer är iaf inte jag beredd att förlänga.

Vi får väl skriva ett gemensamt brev till Mythbusters annars...

Har aldrig tidigare haft detta problem,och har ändå haft endel tvåtackts hojar som rykt på en hel del.
Duccen jag hade innan luktade aldrig,körde även med passagerare ofta.Inga problem alls, känns även som KTM:s avgaser luktar mer över huvud taget sämre förbränning kanske.

Har bara hunit köra med hojen ett par gånger,och då jag hade ryggsäcken märkte jag det tydligast. Får kanske skaffa tankväska eller ha ryggan på magen i stället.
 
Vad är det för mappning som åker i då?

Nu har jag inte själv lämnat min hoj på mappning utan köpte den när den precis fått på blåsen och fått den mappningen som ska vara till dom blåsen.

Det blir samma mappning på min! "accra-mappen".

Vet inte om det kommer att påverka värmeutvecklingen.
Men jag tycler att dom har blivit lite väl röda när hojen har stått på tomgång i ca 5 min.
 
Back
Top