Superduke-tråden



I detta fall låter det ju som det skulle vara läckage vid ventilkåpan, ventilkåpsluftningen, andra slangar eller rör då det rör sig om relativt mycket olja...

Ok, läste på SD forumet att det var fler som hade haft liknande problem. Nu vet jag inte med min hoj exakt omfattning på läckan. Har bara kört den ett par kilometer. Skulle lika gärna kunna vara ett spill ifrån verkstaden vid 100-mila servicen. Får göra rent, ut och köra, sedan undersöka vart / hur mycket det läcker, om nu det läcker överhuvudtaget.
 
motorn dör

Är det nån här som känner igen detta:
att motorn dör helt :näsblod (05:a) vid en mycket hård o lång inbromsning (tex bankörning,slutet på rakan),och det händer när det är kanska lite såppa kvar i tanken (typ 3-4 liter), men aldrig när den är fulltankad. Ett kanska intressant men läskigt läge :confused:
Det här hände mig i sommras när jag körde på gelleråsen bla..
tacksam för svar
 
Last edited:
Är det nån här som känner igen detta:
att motorn dör helt :näsblod (05:a) vid en mycket hård o lång inbromsning (tex bankörning,slutet på rakan),och det händer när det är kanska lite såppa kvar i tanken (typ 3-4 liter), men aldrig när den är fulltankad. Ett kanska intressant men läskigt läge :confused:
Det här hände mig i sommras när jag körde på gelleråsen bla..
tacksam för svar

Inte helt ovanligt tydligen:
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=563

Vet inte orsaken dock.
 
Är det nån här som känner igen detta:
att motorn dör helt :näsblod (05:a) vid en mycket hård o lång inbromsning (tex bankörning,slutet på rakan),och det händer när det är kanska lite såppa kvar i tanken (typ 3-4 liter), men aldrig när den är fulltankad. Ett kanska intressant men läskigt läge :confused:
Det här hände mig i sommras när jag körde på gelleråsen bla..
tacksam för svar


Sådär gjorde Horneten jag hade -05 när man åkte på bakhjulet.... Det var inte skoj. Men med Duken har jag aldrig vart med om de varken vid långa enhjulskörningar eller långa hårda inbromsningar..
 
STARTMOTORN:
*Ljudet som låter som man kastar en kastrull i en trappa och man tror motorn ska kasta in handduken.*
detta är ett känt fel på superduke det är ett vridmomentsdrev i startmotorn som inte pallar trycket (enkelt förklarat).
bara att kontakta närmaste återförssäljare och få detta fixat går på garantin (2år) vill ni ha nummer till ktm sverige pm:a.

angånde att motorn dör vid inbromsning, råkade oxå ut för detta kom fort in i rondell så dog hojen, och jag trodde min sista stund var kommen.
men jag hade oxå lite soppa i tanken 3-4 liter.
någon som har en kvalificerad gissning??
 
Ang. motorer som dör vid inbromsning: det kan inte vara så enkelt att soppapumpen sitter långt bak i tanken eller tankens utforming gör så att när man bromsar hårt så hamnar den lilla bensinen som finns kvar längst fram i tanken vilket gör att soppapumpen går torr och insprutningen helt enkelt inte får någon soppa?

Det borde gå att prova genom att ställa upp hojen med mekstöd bak så att den står framåtlutad ungefär lika mycket som när man bromsar för fullt och sedan låta hojen gå på tomgång. Dör motorn så borde placeringen av soppapumpen vara en trolig orsak.
 
Hittade en annan tråd på superduke.net där det verkar som om det uteslutande är 2005 års modell som har problemet med att motorn stannar vid hård inbromsning. Det uppmärksammades även att det var 2 skilda reservdelsnr på tankarna till 2005-2006, så något kankse har ändrats. Tydligen sitter soppapumpen längst bak i tanken, vid inbromsning med lite soppa så går den torr.
 
06:a

Jag har en 06:a och det har hänt mig vid ett tillfälle....
Bombade ca 180-200km/h mellan 2st rödlysen och bromsade mkt kraftigt för att stanna vid rött och motorn bara dog, kommmer dock inte ihåg och jag hade lite soppa eller ej i tanken.
 
Någon som har provat?
Notes: The ECU is configured to limit throttle to approx 80% for noise emissions compliance in 2nd and 3rd gears. Removing the gear position signal you override/fool this ECU setting. (The Akropovic map also removes the throttle limiter) (You can also buy a kit from Sommer)
Advantages: You can use 100% throttle opening in 2nd and 3rd gears
Disadvantages: None identified yet

1. Remove bellypan
2. Locate white three pin plug with yellow/brown and Grey wires coming out of it. This is the plug for the gear position sensor (three wires, neutral, 2nd and 3rd).
3. Disconnect plug.
4. Stick a paperclip or pointy object in the end of the plug to release the pins for the yellow/brown and grey wires. Out they'll pop with minimal fuss.
5. Use electrical tape or heat shrink to cover the pins so that they don't earth out.
6. Reconnect plug, only one wire (this is for the neutral light).
7. Refit belly pan and off you go with your de-restriced fully noise polluting Super Duke!
 
Någon som har provat?
Notes: The ECU is configured to limit throttle to approx 80% for noise emissions compliance in 2nd and 3rd gears. Removing the gear position signal you override/fool this ECU setting. (The Akropovic map also removes the throttle limiter) (You can also buy a kit from Sommer)
Advantages: You can use 100% throttle opening in 2nd and 3rd gears
Disadvantages: None identified yet

1. Remove bellypan
2. Locate white three pin plug with yellow/brown and Grey wires coming out of it. This is the plug for the gear position sensor (three wires, neutral, 2nd and 3rd).
3. Disconnect plug.
4. Stick a paperclip or pointy object in the end of the plug to release the pins for the yellow/brown and grey wires. Out they'll pop with minimal fuss.
5. Use electrical tape or heat shrink to cover the pins so that they don't earth out.
6. Reconnect plug, only one wire (this is for the neutral light).
7. Refit belly pan and off you go with your de-restriced fully noise polluting Super Duke!

Japp, på min Duke. Det är samma sak med dem.
Det är bara att koppla loss ifall man inte har akra mappningen. EPC kallas det - Electronic Power Control system. Inge bra att ha på hojen...
 
Är det nån här som känner igen detta:
att motorn dör helt :näsblod (05:a) vid en mycket hård o lång inbromsning (tex bankörning,slutet på rakan),och det händer när det är kanska lite såppa kvar i tanken (typ 3-4 liter), men aldrig när den är fulltankad. Ett kanska intressant men läskigt läge :confused:
Det här hände mig i sommras när jag körde på gelleråsen bla..
tacksam för svar

pratade med KTM killarna på mässan idag om det som står ovan, o de säger att de känner till detta som e en "barnsjukdom" på just 05:orna, och att det ska gå på garantin....(till er som gissade på soppapumpen som e taskigt placerad, kan jag säga att ni hade helt rätt :yoparty )
 
pratade med KTM killarna på mässan idag om det som står ovan, o de säger att de känner till detta som e en "barnsjukdom" på just 05:orna, och att det ska gå på garantin....(till er som gissade på soppapumpen som e taskigt placerad, kan jag säga att ni hade helt rätt :yoparty )

Tackar för det!
bara o ringa o fixa det innan man sitter i bakre kofångaren på en bil, eller mitt i rondell hehe...
 
Jag vet inte vilka av er som var på mässan men jag säger bara: SuperDuke R... Ojojoj vilken kärlek!
 
Jag vet inte vilka av er som var på mässan men jag säger bara: SuperDuke R... Ojojoj vilken kärlek!

Måste faktiskt säga att jag är lite besviken på den. Visst, -07 har en i mina ögon finare lyktkåpa, och mycket trevligare instrumentering. Men bakändan tycker jag är rentav ful, och man verkar inte få så mycket för sina pengar jämfört med standardmodellen.

Egentligen ska jag väl bara vara tacksam, för jag blir inte det minsta sugen på att byta
 
Måste faktiskt säga att jag är lite besviken på den. Visst, -07 har en i mina ögon finare lyktkåpa, och mycket trevligare instrumentering. Men bakändan tycker jag är rentav ful, och man verkar inte få så mycket för sina pengar jämfört med standardmodellen.

Egentligen ska jag väl bara vara tacksam, för jag blir inte det minsta sugen på att byta

Jag håller med till viss del om lyktkåpan, jag tycker att R:en borde ha samma orange krage som den vanliga orangemodellen har, den är snyggare än den helsvarta.

Bakdelen däremot tycker jag är bland de snyggaste bakar jag sett!

Mmm... Man blev ju inte mindre sugen på att få hem skiten. Den kommer iallafall levereras en månad tidigare än planerat enl KTM folket.


Och vi andra är inte ett dugg avundsjuka... :rolleyes:
 
Last edited:
Ingen som provat dissikera katten från orginaldämparen och bromsat?
Personligen tycker jag orginalburken är snyggare än de runda Akra som jag har.Verkar förövrigt vara svalt intresse av superduke bromsningar här.Är det bara jag som är intressraqd av sådant?.....eller har jag missat något?
 
Ingen som provat dissikera katten från orginaldämparen och bromsat?
Personligen tycker jag orginalburken är snyggare än de runda Akra som jag har.Verkar förövrigt vara svalt intresse av superduke bromsningar här.Är det bara jag som är intressraqd av sådant?.....eller har jag missat något?

Har för mig att det finns en tråd om det på superduke.net
Ska ev. bänka min för skoj skull i vår, har akra + map. får väl återkommma med res. då.
 
Last edited:
Såå. Ska leta på superduke.net.
Har bromsat orginal/akra/akra+insatser. Akra givetvis med map. Insatserna gör ingen glad.
Ska bli mycket intressant att se hur mycket effekt akra vs orginal ger med akra map. Misstänker vinsten blir ytterst marginell frånsett vikten då förståss....men det får bänken visa.
 
Back
Top