Superduke-tråden

JOFA skrev:
2644812 Måste bara få klarhet i ett svar i en annan tråd. Gör verkligen superduken powerwheelies på 3:an? är detta möjligt? gör jhu ändå 90 på 1:an!
Går jhu inte.. Eller?

Har akra+mapp & en kugg nerdrevat fram på min. Powerweelie är väl lite att ta i men det är no problems att koppla eller rycka upp den på trean. Minns inte riktigt hur fort man kör då men antar att det är över 100. Om man åker över en rejäl kulle så är de inga probbe att få upp den på 6:an i 200 heller... :gnissla (kan nog ha med vindfånget att göra.... :D )
 
JOFA skrev:
2644812 Måste bara få klarhet i ett svar i en annan tråd. Gör verkligen superduken powerwheelies på 3:an? är detta möjligt? gör jhu ändå 90 på 1:an!
Går jhu inte.. Eller?

Jag har bara provat en några gånger men jag tycker den var svår att få upp på tvåan utan koppling. Men det är ju mycket teknik det handlar om och det var inte min hoj, då är i alla fall jag lite försiktigare. Vill ju inte gärna slå över medans ägaren står och tittar på :rolleyes:

Hade jag själv en SD skulle jag nog gå upp en eller två kuggar bak i drevning för att få upp den lite lättare. Toppfarten minskar inte så mycket och den blir inte så mycket surrigare i marschfart.
 
Last edited:
Jag lånar tråden lite;

Är det en enkel operation att ta bort det tokfula lyset (från den annars skitsnygga hojjen) och ersätta det med en t ex Acerbis-lampa? Det ska se snyggt ut, inget halvdant.

Tänkte då mest på hur det ser ut under den befintliga kåpan, infästning och inkapsling av varvräknare + hastighetsmätare.

Någon som vet? Tacksam för svar...
 
DR-Zätare skrev:
2645032 Jag har bara provat en några gånger men jag tycker den var svår att få upp på tvåan utan koppling. Men det är ju mycket teknik det handlar om och det var inte min hoj, då är i alla fall jag lite försiktigare. Vill ju inte gärna slå över medans ägaren står och tittar på :rolleyes:

Hade jag själv en SD skulle jag nog gå upp en eller två kuggar bak i drevning för att få upp den lite lättare. Toppfarten minskar inte så mycket och den blir inte så mycket surrigare i marschfart.

Okej! så till och med 2:an är prob på en sd. Man tycker jhu att den borde powerwheela på 2:an iaf just med tanke på körställning och vrid. Eller är den så trött?
 
JOFA skrev:
2645197 Okej! så till och med 2:an är prob på en sd. Man tycker jhu att den borde powerwheela på 2:an iaf just med tanke på körställning och vrid. Eller är den så trött?

Trött skulle jag verkligen inte kalla den, den går riktigt bra och det kan mycket väl ha berott på min teknik. Det är ju å andra sidan bara att ta upp den på ettan istället, växla till tvåan och sedan är du uppe på tvåan...

Med koppling ska det däremot inte vara några problem eller om du går upp två kuggar på bakdrevet så är det nog inte heller några problem.
 
Last edited:
JOFA skrev:
2645197 Okej! så till och med 2:an är prob på en sd. Man tycker jhu att den borde powerwheela på 2:an iaf just med tanke på körställning och vrid. Eller är den så trött?

Helt orginal går den inte upp på tvåan men sånt där beror ju inte på att den är trött utan även på hur hojen är konstruerad & hur chassi/dämpare är justerat. Hojen har ett brutalbra chassi som lätt hänger med & även slår en del sporthojar. Kolla bara in BOTT-tävlingen som kördes i somras. En kille på en Superduke vann hela skiten över 999:or & andra vassa twinnar. Det borde förtälja en del.
 
JOFA skrev:
2645197 Okej! så till och med 2:an är prob på en sd. Man tycker jhu att den borde powerwheela på 2:an iaf just med tanke på körställning och vrid. Eller är den så trött?

Vill du verkligen bli sugen på en SD ska du kolla in reklamfilmerna som de släppte 2005 när den först introducerades och den som de nyss släppt för SD R. Grymma!
 
DR-Zätare skrev:
2645376 Vill du verkligen bli sugen på en SD ska du kolla in reklamfilmerna som de släppte 2005 när den först introducerades och den som de nyss släppt för SD R. Grymma!

Hehe jooo dom har man allt sett ett par gånger :yoparty
Verkar jhu riktigt busig! Men som smacker sa att chassi inställningar gör väldigt mycke.. samt drevningen då.
Är så grymt sugen på att byta men jag är ännu inte helt säker. Men nästan :gnissla
 
JOFA skrev:
2645197 Okej! så till och med 2:an är prob på en sd. Man tycker jhu att den borde powerwheela på 2:an iaf just med tanke på körställning och vrid. Eller är den så trött?

Var uppe hos Ragge i oktober.
Tyckte den kom upp lätt på 2:an.. iofs så hade den acraburkar på.
Fast det var inte sån rackarns skillnad mot min i skojighet.

/Freddan
En väldigt nöjd 950sm ägare
 
JOFA skrev:
2645731 Hehe jooo dom har man allt sett ett par gånger :yoparty
Verkar jhu riktigt busig! Men som smacker sa att chassi inställningar gör väldigt mycke.. samt drevningen då.
Är så grymt sugen på att byta men jag är ännu inte helt säker. Men nästan :gnissla

Tycker absolut att du ska provköra den först. Det är egentligen det enda sättet att ta reda på hur just du upplever den.
 
DR-Zätare skrev:
2645859 Tycker absolut att du ska provköra den först. Det är egentligen det enda sättet att ta reda på hur just du upplever den.

Givetvis. Men kul att ha lite kött på benen innan man åker för att prova + att det är vinter och vitt på vägarna här i piteå så man sitter jhu som sagt bara och drömmer! Men som man är sugen.
Allt jag läst om superduken är att den är riktigt busig och stabil så jag har höga förväntningar! Sen gör det jhu inte sämre att man fått klart från chefen (gumman) om ett byte :tummenupp
 
JOFA skrev:
2646298 Givetvis. Men kul att ha lite kött på benen innan man åker för att prova + att det är vinter och vitt på vägarna här i piteå så man sitter jhu som sagt bara och drömmer! Men som man är sugen.
Allt jag läst om superduken är att den är riktigt busig och stabil så jag har höga förväntningar! Sen gör det jhu inte sämre att man fått klart från chefen (gumman) om ett byte :tummenupp


Dedt är väl inge snö på era gator ; ) ?


http://www.pitea.se/webbkamera/
 
frefeh skrev:
2645790 Var uppe hos Ragge i oktober.
Tyckte den kom upp lätt på 2:an.. iofs så hade den acraburkar på.
Fast det var inte sån rackarns skillnad mot min i skojighet.

/Freddan
En väldigt nöjd 950sm ägare

prova båda två på touren genom sverige med ktm.
duken..tjohooooo! skrek man när man drog på..
inte lika mycket när man drog på med 950 sm visst drog den skarpt, men inte som duken,, dock hade jag roligare på 950sm då den kändes mer leksugen..
gick upp lättare oså :tummenupp
 
Den gör garanterat INTE power whelies på 3 an med orginaldrevning i allafall, (det finns säkert nån som kan...typ stå på sadeln...? eller nått).
Det beror på vad man menar med power whelie.... gaspådrag och lyft..... eller avslag och påslag samt rycka som fan i styret sittendes länst bak på sadeln....?? Enligt mitt tycke så är power whelie endast med gaspåslag.

SD:n har ganska mycket vikt på framhjulet, inte så att den är osmidig på något sätt (missförstå mig inte...den är jävligt lätthanterlig) men exempelvis batteriet som väger en hel del sitter alldeles längst ner bakom framhjulet. Den har en ganska så hög balanspunkt när man åker på slangen, tog några repor innan man lärde sig att man får ligga högre upp än på tex sporthojar typ R1, Blade mm som jag har haft innan.
 
Snygg häck !

Nu har man äntligen skaffat en superduke !
Akra sitter på o miniskylthållare, frågan lyder flärpen som går ut bak
måste man såga bort den el går den att montera bort för att få en
så rensad bak som möjligt... Såg att Mary lyckats bra med detta hur göra ?
tacksam för tips mvh:)
 
Enkelt problem

Tänkte svara på mitt eget inlägg sedan tidigare.....detta problem löstes väldigt enkelt.:D
Det var nämligen så att på högra styrhalvan så saknades det en bricka mellan gashandtaget och styränden som gjorde att styränden låg emot gashandtaget lite grand....därav att den hängde kvar på varv ibland vid avslag.
Detta löstes enkelt genom att skruva bort styränden och lägga en bricka emellan, något de måste ha missat när de monterat ihop hojen.

AddeRS skrev:
2221466 Hej.
Jag har en liten irriterande grej på min Superduke som jag undrar om någon annan har erfarenhet av.
När man släpper av gasen inför långsamma kurvor så går inte motorvarvet ner helt och hållet till en början utan "hänger" kvar vid 3-3,5k några sekunder för att sedan gå ner.
Man förlorar ju då motorbroms och det driver på in i kurvan..... :rolleyes:

För övrigt så är det stort spel i gashandtaget ca 1cm (verkar lite väl stort) men det ska man kanske inte justera ifall det påverkar trottelsensorn.
Kanske är det jag som inte släpper tillbaka gasen riktigt hela vägen utan bara tills själva "spelet".....då den börjar motorbromsa......måste kanske släppa tillbaka helt.....alltså förbi 1cm spelet.... :confused:

För övrigt så är jag mycket nöjd med hojen.....den har iof bara gått 35 mil ännu, börjar få till det på slangen oxå :banana
 
för att bryta diskussionen lite........
va tycks om denna?
 

Bifogat

  • ktm_superduke_gespann_von_horvath_02.jpg
    ktm_superduke_gespann_von_horvath_02.jpg
    97.3 KB · Visningar: 201
insaniac skrev:
2661919 för att bryta diskussionen lite........
va tycks om denna?

AJ!!! Det där var så att ögonen sved och tårades... Men det ser lite riggat ut, dom är väl inte ihopmonterade. Eller?
 
Back
Top