Superduke-tråden

Hej.
Jag har en liten irriterande grej på min Superduke som jag undrar om någon annan har erfarenhet av.
När man släpper av gasen inför långsamma kurvor så går inte motorvarvet ner helt och hållet till en början utan "hänger" kvar vid 3-3,5k några sekunder för att sedan gå ner.
Man förlorar ju då motorbroms och det driver på in i kurvan..... :rolleyes:

För övrigt så är det stort spel i gashandtaget ca 1cm (verkar lite väl stort) men det ska man kanske inte justera ifall det påverkar trottelsensorn.
Kanske är det jag som inte släpper tillbaka gasen riktigt hela vägen utan bara tills själva "spelet".....då den börjar motorbromsa......måste kanske släppa tillbaka helt.....alltså förbi 1cm spelet.... :confused:

För övrigt så är jag mycket nöjd med hojen.....den har iof bara gått 35 mil ännu, börjar få till det på slangen oxå :banana
 
Tillbehör

Någon som monterat kraschpuckar på superduke, tips, ideer??
 
AddeRS skrev:
2221466 Hej.
Jag har en liten irriterande grej på min Superduke som jag undrar om någon annan har erfarenhet av.
När man släpper av gasen inför långsamma kurvor så går inte motorvarvet ner helt och hållet till en början utan "hänger" kvar vid 3-3,5k några sekunder för att sedan gå ner.
Man förlorar ju då motorbroms och det driver på in i kurvan..... :rolleyes:

Har samma "problem" med min. Har inte forskat djupare i det äån, tänkte att någon annan skulle få göra det, och posta resultaten här... :tummenupp
 
Har fixat min lite! Tycker det blev schysst som f-n!
 

Bifogat

  • Superduken.jpg
    Superduken.jpg
    106.6 KB · Visningar: 1,574
AddeRS skrev:
2221466 Hej.
Jag har en liten irriterande grej på min Superduke som jag undrar om någon annan har erfarenhet av.
När man släpper av gasen inför långsamma kurvor så går inte motorvarvet ner helt och hållet till en början utan "hänger" kvar vid 3-3,5k några sekunder för att sedan gå ner.
Man förlorar ju då motorbroms och det driver på in i kurvan..... :rolleyes:

Vet inte om det kan vara samma sak som bilar har, en del märks det mer på en del mindre. Men hörde mig för då jag störde mig på det, precis samma fenomen men enligt fackmän var det en "feature" som förbättra avgasreningen och eld upp den sista soppan...typ...skyddar väl kat'en också antar jag...!?
 
servicemanualer

har lgt in länkar till service manualer i teknik och mekhörnan tråden om nån är intresserad, dom kan komma att försvinna då ktm tidigare tvingat ktmduke.de att ta bort dem från sidan så ladda hem dem medans det går.

Nån som ska ut och åka i göteborgtrakten inom det närmsta? har lite dåligt med åkarkompisar just nu och tycker inte det är så skoj att åka själv.
 
Jag har läst på superduke.net att många har haft motorproblem med sina superduke. Kan inte alla som haft något problem skriva det här, och gärna också hur det löstes, via garanti eller liknande. Hög oljeförbrukning verkar ju vara mer regel än undantag till exempel...
 
thalle skrev:
2227640 Vet inte om det kan vara samma sak som bilar har, en del märks det mer på en del mindre. Men hörde mig för då jag störde mig på det, precis samma fenomen men enligt fackmän var det en "feature" som förbättra avgasreningen och eld upp den sista soppan...typ...skyddar väl kat'en också antar jag...!?

Blir det nån föränding när man byter pipor & mappar om styrboxen?
Har också hänt att min stannat efter gasavslag, dels direkt men också nån gång några sekunder efter man slagit av dvs när den gått på tomgång en stund, kanske nåt som går att fu bukt på med en ommappning.
Har inte kollat detta med lokala KTM gurun, ska ta det när han är tillbaka från semestern. Bäst att påpeka alla eventuella fel innan garantitiden går ut :)
Förresten nån mer som märkt att startmotorn inte hakar i ordentligt alltid, inget stort problem (än) men det låter illa. Kollade med EJFA i jkpg, säljaren där hade tydligen märkt samma sak på en 990 adventure de haft och provkört, de hade inte fått nåt bra svar av KTM om det, lika bra att påpeka det också ifall det dyker upp nån garantifix.
 
Superduke

Om en vecka så är det andra pipor och annan mappning på min :D
Det kommer i alla fall att bli mer vrid och effekt. Kolla kurvorna noga nedan de är lite svårlästa.
Jag tror att det gäller att vrida tillbaka gasen helt till ändläget och inte bara släppa av tills den börjar motorbromsa, det finns ju ett spel i gashandtaget på ca 1cm, kan ha med ju kanske ha att göra med programeringen av insprutningen måste känna av att gasen går tillbaka helt till ändläget för att inte ligga kvar i "drivläge" (ca2500 rpm). Det är bara vad jag har märkt när jag kör alltså inget konstaterat.
 

Bifogat

AddeRS skrev:
2256041 Om en vecka så är det andra pipor och annan mappning på min :D
Det kommer i alla fall att bli mer vrid och effekt. Kolla kurvorna noga nedan de är lite svårlästa.
Jag tror att det gäller att vrida tillbaka gasen helt till ändläget och inte bara släppa av tills den börjar motorbromsa, det finns ju ett spel i gashandtaget på ca 1cm, kan ha med ju kanske ha att göra med programeringen av insprutningen måste känna av att gasen går tillbaka helt till ändläget för att inte ligga kvar i "drivläge" (ca2500 rpm). Det är bara vad jag har märkt när jag kör alltså inget konstaterat.

Gött för dig!
va är det för pipor du ska ha? har precis börjat få ordning på ekonomin så det vankas nytt till min också, håller som bäst på att kolla diverse system, passform, utseende, ljud och annat som är viktigt. :)
 
AddeRS skrev:
2256041 Om en vecka så är det andra pipor och annan mappning på min :D ...

Verkar nästan som om vi kommer att träffas på lelles. Jag har tid för 100-mila på torsdag. Mina pipor sitter redan monterade, men på torsdag ska den mappas och då åker även mina dB-killers ur.
 
funderar också på en ktm, antingen nån 600 eller 950 sm eller en superduke, vad kostar det i försäkring för er och hur gamla är ni?
 
kamikaze.MC skrev:
2257430 funderar också på en ktm, antingen nån 600 eller 950 sm eller en superduke, vad kostar det i försäkring för er och hur gamla är ni?

Ca 7000 hel/hel har jag för mej... och ungefär 3000 halvförsäkring/helår... 30 år och bor ganska ocentralt.
 
halloj, ska iväg o testköra en super duke imårn,,
undrar om det finns någon vänlig själ som vill låna ut sitt reg nummer till mig, måste ju se om försäkringen går att lösa :Bugar
ska kolla på en -05


emil
 
t4 skrev:
2257922 halloj, ska iväg o testköra en super duke imårn,,
undrar om det finns någon vänlig själ som vill låna ut sitt reg nummer till mig, måste ju se om försäkringen går att lösa :Bugar
ska kolla på en -05


emil

Kolla premien hos Bilsport&Mc, dom är troligen billigast för dej. Där behöver du dessutom inget regnummer för att kolla... :tummenupp
 
Psychodad skrev:
2258002 Kolla premien hos Bilsport&Mc, dom är troligen billigast för dej. Där behöver du dessutom inget regnummer för att kolla... :tummenupp



tack ska kolla upp det hela..

på er här verkar det iaf vara en väldigt rolig hojj....

jaja en testkörning, sen e man kanske frälst :tummenupp
 
bensinlampan?

En bensinlampa som lyser för tidigt (ca 6-7 liter kvar, istället för 4 liter enligt boken), är det nån som känner igen detta? jäkligt irriterande (en 05:a snackar jag om)
 
Last edited:
Det blir Sebring titan pipor för mig, de är ovala jag kan lägga upp en bild när de är monterade.
När jag tankat så har jag fått i ca 10 liter när bensinlampan lyst.....spelar det vekligen nån roll om det är 6-7 liter kvar? om man vet om att så är fallet....då kan man ju åka lite längre innan man fyller på mera sås bara.
För övrigt så har jag läst att Superduke ska dra så otroligt mycket bensin.
Jag var ute på en 35 mila tripp på stora och mindre kurviga (jävligt roliga) vägar och jag tankade 2ggr och låg på ca 0,63 l/mil vid båda tillfällena.
Kanske blir annat efter servicen då blir det full gas mest hela tiden :D
 
Back
Top