Superduke-tråden

Jag skulle vilja flytta upp mina fotpinnar en bit så det blir lättare att förankra sig i hojen när det svänger. Känner mig på tok för kort fast jag är 183 (fullt medveten om att kortare personer kan ha längre ben än en längre person). Men jag vet inte riktigt vad för pinnar som är vettiga att införskaffa.. :hjälplös

På ktms powerparts hittade jag följande:

Adjustable Footpeg Kit This CNC machined foot pegs are made of high-strenght aluminium. They allow the adjusting in 6-positions.

Pris: 5699:-

justerbara fotpinnar.jpg

och jag tycker att de va rätt snygga, till skillnad från originalpinnarna som man nästan skäms för. Men det är mycket pengar..
 
Last edited:
Fortsätter med monologen;

Det fick bli ett par pinnar från Attack Performance. Fick ett tips av... Rasorblade, I think.. och efter nån dag så impulsbeställde jag dem från ebay när jag råkade gå förbi kreditkortet :crash

$T2eC16hHJHsFGlKyC3lOBR6(k+(i4!~~60_35.JPG

Men det dröjer en vecka eller så innan de kommer..
 
Jaha nu tar inte batteriet emot laddning fullt ut... nån som har bytt till något annat än orginal? Tänker i första hand på lättare batteri, typ lithium? Verkar ligga på runt 2500:- men strax under 2000:- på ebay!


Visserligen inte riktigt vad du söker, men skriver iaf eftersom att Superduken är lite känslig vad gäller batteri. När mitt Yuasa gav upp köpte jag ett batteri från Global och det fungerar perfekt, tror det kostade ungefär hälften mot Yuasa.
Tror de flesta som åker Superduke kommer åka på ett batteribyte så postar här för info då Biltemas batteri inte verkar fungera så bra till just Sd:tummenupp
 
Skulle någon kunnig på Superduke kunna summera vad som skiljer de olika årsmodellerna?
 
Ni som ägt både 05/06 och 07, bortsett från större tank osv märker man någon skillnad när man kör dem?

Är det värt att missa ett par månader på säsongen eller låna lite för att få en 07:a?
 
Finns massor skrivet här i tråden om alla skillnader... men som svar på frågan är det i huvudsak detta:

SD 05/06
+ priset
+ brantare gaffelvinkel ( = mer snabbstyrd men samtidigt mer nervös)
+ Vissa säger att motorn ska vara lite rappare, men jag tror det har med mappning att göra och det är ju ändå ingen som åker med orginalmappning

- Mindre tank som har lite sämre utformning vad gäller knägrepp.
- Vissa har rapporterat att motorn kan dö vid kraftig bromsning och lite soppa med denna tank?? inte hänt mig ännu
- Fulare framlampa
- Har inte monoblock bromsok

Kan tillägga att om du vill åka den snabbaste och starkaste SD:n och inte behöver åka två så är det en SD-R 09-11 du ska ha, 130bhp lättare fälgar och bättre fjädring.

Mest prisvärd tycker jag ändå 05-06 är om de har lite utrustning. Avgassystem är ett exempel på saker som är galet dyrt, så det är ett stort plus om det är bytt.

Har kört SD-R -10 på bana som jämförelse och min åsikt är att min "kittade" -06 känns som den går bättre, eller så är jag bara mer hemma på den. Skillnaderna är i alla fall väldigt marginella enligt min mening.
 
Last edited:
Tack för väldigt bra svar.
Springer jag på en fin 05-06:a i vår så är det bara att slå till då :tummenupp

Finns massor skrivet här i tråden om alla skillnader... men som svar på frågan är det i huvudsak detta:

SD 05/06
+ priset
+ brantare gaffelvinkel ( = mer snabbstyrd men samtidigt mer nervös)
+ Vissa säger att motorn ska vara lite rappare, men jag tror det har med mappning att göra och det är ju ändå ingen som åker med orginalmappning

- Mindre tank som har lite sämre utformning vad gäller knägrepp.
- Vissa har rapporterat att motorn kan dö vid kraftig bromsning och lite soppa med denna tank?? inte hänt mig ännu
- Fulare framlampa
- Har inte monoblock bromsok

Kan tillägga att om du vill åka den snabbaste och starkaste SD:n och inte behöver åka två så är det en SD-R 09-11 du ska ha, 130bhp lättare fälgar och bättre fjädring.

Mest prisvärd tycker jag ändå 05-06 är om de har lite utrustning. Avgassystem är ett exempel på saker som är galet dyrt, så det är ett stort plus om det är bytt.

Har kört SD-R -10 på bana som jämförelse och min åsikt är att min "kittade" -06 känns som den går bättre, eller så är jag bara mer hemma på den. Skillnaderna är i alla fall väldigt marginella enligt min mening.
 
Jag kan inte mer än att hålla med jävligt mycket hoj för pengarna! Speciellt om man kör 05-06!
Aldrig upplevt heller att det skulle vara problem vid inbromsningar med att motorcykeln dör.


Finns massor skrivet här i tråden om alla skillnader... men som svar på frågan är det i huvudsak detta:

SD 05/06
+ priset
+ brantare gaffelvinkel ( = mer snabbstyrd men samtidigt mer nervös)
+ Vissa säger att motorn ska vara lite rappare, men jag tror det har med mappning att göra och det är ju ändå ingen som åker med orginalmappning

- Mindre tank som har lite sämre utformning vad gäller knägrepp.
- Vissa har rapporterat att motorn kan dö vid kraftig bromsning och lite soppa med denna tank?? inte hänt mig ännu
- Fulare framlampa
- Har inte monoblock bromsok

Kan tillägga att om du vill åka den snabbaste och starkaste SD:n och inte behöver åka två så är det en SD-R 09-11 du ska ha, 130bhp lättare fälgar och bättre fjädring.

Mest prisvärd tycker jag ändå 05-06 är om de har lite utrustning. Avgassystem är ett exempel på saker som är galet dyrt, så det är ett stort plus om det är bytt.

Har kört SD-R -10 på bana som jämförelse och min åsikt är att min "kittade" -06 känns som den går bättre, eller så är jag bara mer hemma på den. Skillnaderna är i alla fall väldigt marginella enligt min mening.

Tack för väldigt bra svar.
Springer jag på en fin 05-06:a i vår så är det bara att slå till då :tummenupp
 
Jag kan inte mer än att hålla med jävligt mycket hoj för pengarna! Speciellt om man kör 05-06!
Aldrig upplevt heller att det skulle vara problem vid inbromsningar med att motorcykeln dör.

Hände mig på Gelleråsen som ni kan se i slutet på en film jag postat tidigare :musik
 
Finns massor skrivet här i tråden om alla skillnader... men som svar på frågan är det i huvudsak detta:

SD 05/06
+ priset
+ brantare gaffelvinkel ( = mer snabbstyrd men samtidigt mer nervös)
+ Vissa säger att motorn ska vara lite rappare, men jag tror det har med mappning att göra och det är ju ändå ingen som åker med orginalmappning

- Mindre tank som har lite sämre utformning vad gäller knägrepp.
- Vissa har rapporterat att motorn kan dö vid kraftig bromsning och lite soppa med denna tank?? inte hänt mig ännu
- Fulare framlampa
- Har inte monoblock bromsok

Kan tillägga att om du vill åka den snabbaste och starkaste SD:n och inte behöver åka två så är det en SD-R 09-11 du ska ha, 130bhp lättare fälgar och bättre fjädring.

Mest prisvärd tycker jag ändå 05-06 är om de har lite utrustning. Avgassystem är ett exempel på saker som är galet dyrt, så det är ett stort plus om det är bytt.

Har kört SD-R -10 på bana som jämförelse och min åsikt är att min "kittade" -06 känns som den går bättre, eller så är jag bara mer hemma på den. Skillnaderna är i alla fall väldigt marginella enligt min mening.
Kan väl tillägga att fom -07 så fick SDn den nya instrumenteringen och fom -08 svart sving ( finns även 08 med blank sving)
 
Köpte nyligen en superduke 990 2007, har avlagt cirka 200mil på den och älskar den mer och mer för varje tur.
Jag provkörde FZ-1N, Speed Triple, CB1000 R, 990 Supermoto innan jag bestämde mig för att en superduke var det rätta, min referens som jag har kört mest på är en 954 som jag körde ca 1000mil på.

Men jag har börjar lura på att dreva ned duken.
Läser om vissa som drevar ned från 17-16T fram.
Hur stor skillnad gör detta?

Är det någon som kör med 16T fram och 42T bak?
Hur mycket påverkar det topphastigheten?

Vart sitter hastighetsmätaren, hur gör man lättast för att den ska visa "rätt?"

Stort tack för svar!


Nu svarar jag en månad efter du skrev men jag kör med 16/42 och trivs väldigt bra med det. Provade 40 också men 42 är det som passade min körning bäst. Kör mycket gata och bakhjul samt att topphastighet nu ligger på 218-220 mätarfart
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top